Klacht: Weigering openen ASN Jongerenrekening & ASN Jeugdsparen (zie bijlage)

op 23 mei 2016 over Asn bank in de categorie Banken

ASN Bank weigert het openen van een Jongerenrekening (en Jeugsparen) voor mijn 3 minderjarige kinderen omdat deze bank niet kan voldoen aan de wetgeving ter voorkoming van fraude, witwassen, financieren van terrorisme,… om de reden dat deze minderjarige kinderen in België verblijven. Zij beschikken echter wel sinds 2010 over een BSN in NL en ook het online aanvragen en activeren van de rekeningen via de site van ASN Bank kan perfect. Als vader woon en werk ik in NL met BSN en ben er fiscaal ingezetene. Dan laat je je keuze eens vallen op een ‘duurzame’ ASN Bank die de hoogste gemiddelde score van de Eerlijke Bankwijzer krijgt op het vlak van mensenrechten… en hoop je je kinderen een ‘duurzame’ bankrelatie bij te brengen…

Het kunnen openen van drie Jongerenrekeningen en Jeugdsparen.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Asn bank over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Asn bank in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Asn bank een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Asn bank

Heeft op 23 mei 2016 om 16:56 geantwoord

Beste Patrick,

Dank voor je bericht. We begrepen dat je inmiddels ook telefonisch contact hebt gehad met onze collega's van de klantenservice. Wij begrijpen dat je verwonderd bent over het feit dat het niet mogelijk is een ASN Jongerenrekening te openen op naam van de kinderen aangezien de kinderen woonachtig zijn buiten Nederland.

De ASN Bank moet in het kader van de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme) voldoen aan verscherpte wet- en regelgeving op het gebied van klantonderzoek en identificatie. Wij richten ons op de Nederlandse spaar- en betaalmarkt. Onze identificatie- en klantonderzoeksprocessen zijn ook hierop ingericht. Denkt u hierbij o.a. aan VIS- en EVA toetsing. VIS staat voor Verificatie Informatie Systeem. Daarin worden vermiste en gestolen identiteitsbewijzen geregistreerd. EVA staat voor Externe Verwijzing Applicatie. Dit is een frauderegister.

Doordat de identificatie- en klantonderzoeksprocessen niet gericht zijn op rekeninghouders die woonachtig zijn in het buitenland, kunnen wij niet waarborgen dat wij aan de verscherpte wet- en regelgeving kunnen voldoen. Daarom is besloten om geen rekeninghouders meer te accepteren die woonachtig zijn in het buitenland.

Dit is de reden waarom het niet lukt om rekeningen te openen. Als je nog vragen hebt, helpen we je graag.

Webcareteam ASN Bank

Reactie van de melder van de klacht Patrick Asmus

7 maanden geleden - Dit is helaas GEEN OPLOSSING van mijn klacht, maar identiek het antwoord dat ik reeds per e-mail mocht ontvangen en die ik als bijlage bij de klacht heb gevoegd... Blijkbaar kan ASN Bank enkel door haar interne processen niet voldoen aan de regelgeving, want bij Triodos Bank kan dit dan WEL weer! ASN Bank slaagt er hier duidelijk NIET in haar eigen missie en visie van het streven naar een duurzame en rechtvaardige samenleving met respect voor mensenrechten te verwezenlijken...

Bericht van Asn bank

7 maanden geleden - Dank voor je reactie en feedback, Patrick. Helaas kunnen wij niets aan deze huidige situatie veranderen. Groet, Webcareteam

Alle klachten die gemeld zijn door Patrick Asmus