Klacht: Tweemaal verkeerd advies door het ING Call Center

op 01 augustus 2017 over ING in de categorie Banken

Begin juli 2017 verneem ik van mijn notaris dat er binnenkort een aanzienlijk bedrag op mijn Nederlandse ING rekening zal worden gestort. Ik wil dat bedrag overboeken naar mijn ING rekening in België.

Ik bel het callcenter met de vraag wat ik dan moet doen, zodat alles vlotjes en snel gaat. Antwoord van het call center: \\\”Geen probleem. U gaat naar een Nederlands ING kantoor, U vult daar een overboekingsformulier in, en U bent klaar, de volgende dag staat het geld op Uw rekening in België.\\\”

Fout. Vorige woensdagochtend kom ik in het ING kantoor Beethovenstraat binnen in Amsterdam Zuid. \\\” Dat kan niet. U kunt wel een overboeking doen met zo een formulier, en dan gebeurt dat direct, maar zo een formulier dient eerst besteld te worden, en gedrukt, met Uw naam erop, en dan wordt dat naar U thuis gestuurd, en dat duurt allemaal samen – minstens 8 werkdagen.\\\”

Ik heb het gevoel dat we terugflashen naar de tijd van Gutenberg, en waarschijnlijk worden die formulieren dan ook nog met de postkoets bezorgd.

Niets aan te doen, het hele bedrag in cash afhalen kan natuurlijk ook niet. Terug callcenter bellen.

De vriendelijke dame bevestigt dat de vroegere suggestie inderdaad niet kan, en stelt me voor als (nood)oplossing om een heleboel dagen lang telkens x.000 euro over te boeken via internetbankieren. Ze helpt me door goed uit te leggen hoe ik de daglimiet voor betalingen kan aanpassen, en suggereert ook een terugkerende opdracht in te geven, dan moet ik niet elke dag inloggen.

Goed idee, is alles toch makkelijk geregeld. Fout idee dus. Ik kan wel een terugkerende opdracht invoeren, maar de kortste termijn daarvoor is elke week, en niet elke dag. Enfin, dan maar alle betalingsopdrachten manueel ingebracht ineens, netjes één per dag, telkens voor de maximumlimiet. Een hele verzendwaslijst, ik druk op betalen, en heb al direct de daglimiet bereikt met de eerste betaling. Die ik dan ook goedkeur, maar met als gevolg dat ik nu wel de volgende xx dagen bij het krieken van de ochtend als eerste taak moet eraan denken om de volgende betaling goed te keuren.

Om nog te zwijgen van mijn Belgische ING Bankier, die me nu achterdochtig zit te vragen waar dat grote bedrag blijft dat ik hem beloofd had. En dat ik daar onmiddelijk nodig heb ( had).

Dus, score: 0,5/2. Een bank moet beter kunnen. Veel beter.

Klacht indienen bij ING? Goed idee. Kan alleen per brief ( Nee, U krijgt geen email adres), en antwoord binnen zes weken. Wat een service. Dan werkt klacht.nl hopelijk sneller.

Als het resterende bedrag ineens wordt overgeboekt naar mijn Belgische bankrekening.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 02 augustus 2017 om 14:09 geantwoord

Beste heer, mevrouw,

Goed dat je dit deelt! Ik snap ook je gevoel.

Jammer dat je meerdere malen niet juist ben geïnformeerd. Excuses daarvoor! Helaas kunnen we dat niet meer anders doen. Fijn dat je het meldt, zodat het in de toekomst beter kunnen doen.

Betreffende de procedure:
* Het klopt dat dit niet op kantoor kan. Op kantoor kunnen enkel spoedbetalingen gedaan worden binnen Nederland.
* Je kunt tot € 50.000,00 per dag overboeken in Mijn ING. Je kunt dit inplannen op een bepaalde datum, samen met nog een aantal boekingen die je op andere dagen doet. Dit kun je niet op dezelfde dag doen, omdat het limiet immers € 50.000,00 per dag is.

Excuses voor de manier waarop dit is gegaan.

Groet,

Tjitske
ING Webcare

Heeft op 02 augustus 2017 om 14:18 geantwoord

Een beleefd antwoord ( en dat geldt ook voor de vorige contacten met ING medewerkers, wat ik wel waardeer), maar dit is geen oplossing. Ik heb een aantal keren de laatste dagen gehoord\" zo zijn nu eenmaal onze regels\", maar is niet de eerste (ongeschreven) regel dat de bank de juiste informatie moet geven? En, als dat niet is gebeurd, dat dan moet zelf rechtzetten?

Alle klachten die gemeld zijn door jlb8800