Klacht: Tui brengt klanten in gevaar: weigert te evacueren tijdens noodtoestand monsterorkaan matthew

op 06 oktober 2016 over Tui in de categorie Online Reisbureaus

Wij zijn vandaag woensdag 5/10 terug in nl gekomen na verblijf v 1 week in oost cuba, guardalavaca, strand hotel los amigos antlantico .

Vanaf vrijdag 30 sept werd bekend dat zeer zware orkaan matthew, kracht 5, werd ma kracht 4, oost cuba zou treffen. Orkaan werd beschreven als zeer gevaarlijk, windkracht ws boven 250 km pu, later 230. Door het center for hurricanes werd ook gesproken van levensgevaarlijke overstromingen, landslides, stijging zeespiegel v 2 meter, + 1/2 meter regenval etc. Amerikanen v guantanamo werden weggehaald etc etc.

Zaterdag en zondag werden alle honderden gasten uit het hotel weggehaald door oa canadese, engelse, duitse en chileense reisorganisaties. Behalve de ong 50? reizigers v tui.
Wij werden, naarmate de tijd verstreek en de informatie uitbleef steeds ongeruster. Op eigen gelegenheid vertrekken was nauwelijks mogelijk.( eerder id week 3 dagen achtereen geprobeerd auto te huren, maar die waren er niet.) Maandag verwees tui reisleider ons naar de receptie vh hotel en de overheid, die de verantwoordelijkheid over zouden nemen. We zouden in onze ‘villa’s, nog geen 100-50m van zee moeten schuilen in de badkamers. Als de storm te erg was kon men naar een gezamelijke ruimte, maar die zou niet oversstromkngsbestendig zjn.

Het hotel was vreemd leeg, van de honderden ruiten werden maandagmiddag alleen die van het winkeltje dichtgetimmerd. Ma om 12.oo kregen we bericht dat de meesten vd tuigasten alsnog om 14.00 uur per bus geevacueerd zouden worden (vliegveld holguin was al dicht)en dinsdag vanuit varadero naar huis zouden vliegen. Dit werd 16.00. 13 personen mochten NIET mee!!!!! Hun terugvlucht was nl op 11/10. Huilen en smeken hielp niet.Er was plek genoeg in de bussen, maar tui had voor hen geen akkoord gegeven. Vreselijk om hen achter te laten! Vlgs de reisleiding later in het hotel varadero waren de wegen al door het leger geblokkeerd, tui was veel te laat met zn akkoord.

Na 13 uur busreis, gedeeltelijk al door keiharde slagregensen storm, voorboden vd orkaan, kwamen we snachts rond 05.00 in varadero aan. Na een smsje van 2 vd achterblijvers op dinsdagochtend, kunnen we tot nu toe geen contact leggen.

Wij beschuldigen Tui, van zeer gebrekkige informatie, waardoor veel meer stress ontstond dan nodig was, van het veel te laat mensen weghalen en daarmee onnodig mensen in gevaar brengen van hun clienten. Van het afschuiven van hun zorgplicht op de cubaanse overheid. (3Er zijn veel te weinig vervoersmiddelen, er zijn amper auto’s om honderdduizenden mensen naar het westelijk deel) vh eiland te brengen. Cuba is een communistische staat, er is maar 1 krant ., geen vrije pers bv. Hoe kun je nu blind op diezelfde overheid afgaan? Ook op internet is er amper tot geen beeld mbt gevolgen orkaan op cuba te vinden, lijkt.

Het ergste vinden wij dat ze er 13 vnl jonge en onervaren mensen in zo een gdvaarlikke situatie hebben achtergelaten. Ook al komen zij er goed vanaf, na de orkaan zal er lang geen electra zijn, de wegen onbegaanbaar, voedsel en drinktoevoer afgesneden. Van het personerl hoorde ik dan men bij de laatste grote orkaan van 2007, kracht 3, weken zonder stroom zat en er op geen gegeven moment niets meer te eten was. Laat staan dat je die tweede week na de orkaan van vakantie houden kunt spreken. (Strand weggeslagen, wegen onbegaanbaar, Overal gevallen bomen Glas eruit enz…maar dat is no 2)

PS: vanavond belde ik tui’s 24/7 nummer. Ze wisten nergens van. Hadden hierover nog niets gehoord. Terwijl ik weet dat veel mensen de afgelopen dagen hen gebeld hadden.
SCHANDE!!!

Een groot excuus van tui + grondig onderzoek.
Een rechtszaak indien haalbaar, maar vooral inzicht bij de reisorganisatie mbt hun nalatigheid.
Voor de 13 mensen wiens vakantie een nachtmerrie werd: een nieuwe vakantie.
Voor de 50 wiens vakantie voor de helft bedorven werd door spanning, onwetendheid, toenemende onzekerheid en angst: tja, een goedkopere vakantie aanbieden oid. Maar het bela grijkste is: ERVAN LEREN ZORGEN DAT DIT NOOIT WEER GEBEURT!!!

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Tui

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Tui nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Els en Ruud