Klacht: Torenhoge kosten van Klarna via incasso bureau zonder herinnering

keesvanoers op 18 februari 2021 over Klarna in de categorie Betalingsdiensten

Ik heb een product gekocht bij wish. Nu krijg ik vandaag een uiterst onplezierige e-mail met een rekening van Alektum group. De schuld die ik bij hun cliënte nu heb is ruim 300% is van het oorspronkelijke bedrag van 15EUR.

Voordat er een standaard antwoord van Klarna komt waarin ze hun procedure uitleggen die ik uit mijn hoofd ken het volgende:

Het product kwam veel later binnen dan werd beloofd; ruim na de uiterste betaaldatum. Ik had dus nooit kunnen betalen zonder het product te hebben gezien. Daarom heb ik de betaling uit het oog verloren toen het product binnen kwam (mijn fout). Er is geen enkele referentie in de verpakking over betalen of herinnering dat het niet betaald is.

In de reacties die Klarna hier altijd plaatst staat beschreven hoe ze vervolgens te werk gaan. Dat is mij bekend en mijn klacht gaat juist hierover.

1. Ik heb ten eerste geen herinneringsmail gezien.
2. Er is geen enkel overzicht, controle waarop te zien is wat mijn openstaande facturen zijn
3. De agressieve manier van geld innen op deze manier is volledig buiten proportie

Ik bestel vaak online en heb slechts 1 keer eerder zoiets meegemaakt. Ook dat was met Klarna.

De exacte klacht die ik dus heb is dat:

Klarna een ondoorzichtige en louche manier hanteert als het gaat om betalingen te ontvangen. Ze laten verder zonder enige waarschuwing het escaleren door een incasso bureau in te schakelen. Hierdoor heb ik dus met 3 partijen te doen die elk hun eigen belang heeft en hier geld aan moet verdienen ten koste van de klanten.

Als Klarna zijn handelen veranderd in de toekomst/ Ze dienen dat te doen door een eerlijke en doorzichtige manier te vinden om wanbetalers aan te pakken. Ze dienen daarbij te voorkomen dat mensen die een keer een betaling vergeten meteen op hoge kosten worden gejaagd.

Dat dit niet teveel is gevraagd is te zien aan de vele firma's die het wel normaal aanpakken. Een herinnering sturen met de mogelijke kosten als je niet antwoord en een doorzichtige mogelijkheid geven om je openstaande bedragen in te zien zonder dat je 3 maanden terug moet graven in je emails.
De simpelste manier is gewoon een automatisch emailtje als er iets open staat

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Klarna over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Klarna in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Klarna een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Klarna

Heeft op 23 februari 2021 om 11:12 geantwoord

Hi Keesvanoers,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ontzettend vervelend dat je factuur is overgedragen aan een incassobureau.

Wanneer je bij een bestelling kiest om met Klarna te betalen geef je onder andere je e-mailadres en factuuradres op en ga je akkoord met een betalingstermijn van 14 dagen.

Je ontvangt de factuur dan per e-mail, en deze is zichtbaar in de app met het e-mailadres wat je hebt opgegeven, wij zullen deze daar niet uit verwijderen.

Wanneer wij geen betaling ontvangen in die 14 dagen sturen wij een gratis herinnering naar hetzelfde e-mailadres.

Wij gaan er van uit dat als er een probleem is ontstaan met deze bestelling, dat dit dan ook op de factuur binnen deze termijn gemeld wordt, zodat wij de factuur tijdelijk kunnen pauzeren.

Mocht daar ook geen betaling op volgen zal je een tweede herinnering ontvangen via de post, met herinneringskosten.

Pas op het moment dat er dan geen betaling is ontvangen kan het zo zijn dat de factuur wordt overgedragen aan Alektum.

Ik hoop je voldoende informatie te hebben gegeven over het betalingsproces. Voor de verdere ondersteuning en afhandeling van de factuur adviseren wij contact op te nemen met Alektum.

Hoe dan ook een fijne dag gewenst.

Groet,

Selwyn

keesvanoers

Heeft op 23 februari 2021 om 12:38 geantwoord

Zoals ik van te voren al heb aangegeven gaat mijn klacht juist over de hier beschreven manier van handelen.

Ik heb GEEN herinnering gekregen van Klarna na 14 dagen na de verstreken datum
Ik heb GEEN herinnering via de post gekregen op het adres waar mijn pakketje naartoe is gestuurd
Graag zie ik dus bewijs van de brieven die Klarna heeft geschreven naar mijn adres waar ook het pakje naar toe is gestuurd. Ik heb geen partij aan Alektum; die doen alleen waar ze voor zijn opgedragen.
Nogmaals mijn klacht is afdoende afgerond als men bij Klarna deze manier van handelen verandert. Deze wijkt zeer af van alle goede betaal sites, waar ik ook geen enkel probleem heb gehad in het verleden.

Alle klachten die gemeld zijn door keesvanoers