Klacht: Ten onrechte blokkeren door Facebook

op 23 mei 2016 over Facebook in de categorie Social Media

Sinds ruim een jaar ben ik beheerder van een groep op Facebook. In deze groep worden items verloot onder leden waarvan het grootste deel onder het bestaansniveau leeft. Zij zijn afhankelijk van voedsel en goederen die op mijn groep worden aangeboden.

Nu worden om de haverklap mede beheerders en teamleden geblokkeerd omdat ze teveel gebruik maken van bepaalde functies zoals taggen, hoofdletters gebruiken en het neerzetten van dezelfde zinnetjes (als reactie onder berichten). Er worden geen mensen beledigd, er worden geen discriminerende uitingen gedaan, er word niets verkeerds gedaan. Het enige wat wij doen is mensen laten weten dat iets voor hun is en of ze dan een Persoonlijk bericht willen sturen naar de adverteerder.

Als je dit meldt bij Facebook via de standaard procedure (een andere procedure is er namelijk niet) krijg je een standaard berichtje terug in je support box waarmee ze je bedanken voor de melding. Vervolgens zit je dagen en soms weken te wachten tot de blokkade wordt opgeheven. Ondertussen kun je de groep niet fatsoenlijk laten functioneren.
Mijn groep heeft ruim 3500 leden die in een bepaalde afhankelijkheidspositie zitten en zij worden hierdoor gedupeerd.

Ik ben tevreden als Facebook zijn beleid aanpast en eerst uitzoekt er inderdaad misbruik wordt gemaakt van een bepaalde functie. Is er sprake van spammen? Is er sprake van beledigen en discrimineren? Dan is een blokkade terecht. Maar niet iemand blokkeren die alleen maar met goede bedoelingen bezig is zijn medemens te helpen.

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Facebook

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Facebook nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Avalon62