Klacht: Te laat bezorging

op 18 juli 2017 over Spotta in de categorie Reclame

2017-07-18 Ik ben zeer ontevreden met de late bezorg dag / tijd van mijn Spotta reclame pakket. Geachte lezer, Ik ontvang mijn Spotta reclame pakket pas dinsdag, meestal tussen 14:00 uur en 18:00 uur. Daar ik graag gebruik maak van de aangeboden artikelen en aanbiedingen van o.a. de Kruidvat en de lidl, is het van belang tijdig te kunnen plannen hoe en wanneer ik het aangebodene wil / kan aanschaffen. Vaak zijn bepaalde aanbiedingen maar beperkt voorradig en moet je er als eerste er bij zijn.

Om niet te spreken van regulier dagelijks artikelen zoals etenswaar of persoonlijk verzorging enz. die in de reclame week aangeboden worden te spreken. Men dient minstens in het weekeinde voor de reclame week op de hoogte te zijn van al hetgeen de komende week in de reclame aangeboden wordt, om daar mee tijdig daar gebruik van te kunnen maken, de maandag al.

En dat geldt ook voor de Kruidvat, al gaan de aanbiedingen van die winkel keten dikwijls pas dinsdag in, dan is voor de Kruidvat eveneens een dag de ruimte om doeltreffend, praktisch en efficiënt eventueel aankopen aldaar in te plannen wenselijk om gebruik te kunnen maken van die door de winkeliers aangeboden producten.

Mij is verteld door een Spotta medewerker dat de bezorg data door alle winkeliers in het pakket gezamenlijk bepaald zijn, namelijk van zondag ochtend tot laat dinsdag middag / avond. Merkwaardig.

Met daarbij het kwalijke m.i. de vrije hand gevend aan bezorgers waarvan sommigen die blijkbaar zelf geen reclame pakket nodig hebben en geen maatschappelijk besef hebben, niet bewust met een gevoel van verantwoordelijkheid de reclame bezorgen als dienst maar louter als verdienste. Geheel voorbijgaand aan het belang voor de ontvangers tijdig geïnformeerd te laten zijn, juist door middel van de reclame pakket van de week aanstaande.

Het lijkt mij juist tegenstrijdig voor de aanbieders van de reclame om hun winkels al maandag open voor het publiek te stellen terwijl er reclame ontvangers zijn die pas dinsdag in de middag wat voor werkenden dinsdag savonds wordt, niet eerder dan de volgende dag er op kunnen reageren.

Daarbij komt dan nog de willekeur, onverschilligheid van bezorgers de vrije hand te geven om naar hun eigen welbevinden de reclame te laat voor de reclame cliënten te bezorgen.

Is die afspraak van alle in de reclame pakket opgenomen bedrijven daadwerkelijk gemaakt? Is het vervolgens het weg wuiven van eigen verantwoordelijkheid van Spotta en de reclame bezorgers naar de ontvangers toe wat betreft de bezorg dag niet laakbaar en een teken van maatschappelijk verloedering?

Anderen die in een ander deel van mijn dorp Stiens in Friesland krijgen wel iedere zondag hun reclame, dus het kan wel. dan is mijn conclusie dat onverschilligheid loont in het geval van mijn reclame pakket bezorger. Zeer kwalijk, al zou de suggestie er zijn dat reclame voor de week pas halverwege die week bekend zou zijn.

Ik wens ook mijn pakket minstens elk zondag te ontvangen i p v pas dinsdag in de middag.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Spotta over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Spotta in behandeling genomen

Spotta

Heeft op 19 juli 2017 om 08:36 geantwoord

Geachte mevrouw Van Der Veen,

Vervelend dat u niet tevreden bent over onze service. Ik zal u in deze mail het een en ander proberen toe te lichten.
Onze bezorgers mogen de folders op zondag, maandag en dinsdag bezorgen. Zij mogen zelf kiezen welke van deze drie dagen hen het beste schikt. Daarom kan het ook voorkomen dat u de folders niet iedere week op dezelfde dag ontvangt, de ene week bijvoorbeeld op zondag en de andere week bijvoorbeeld op dinsdag. Onze opdrachtgevers (de winkels) zijn op de hoogte van onze bezorgdagen en hebben deze medebepaald. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de folders, zoals de ingangsdatum van een actie.
Indien u dit niet op prijs stelt zou u er voor kunnen kiezen een NEE-NEE of NEE-JA sticker op uw brievenbus te plakken. U ontvangt de folders dan helemaal niet meer, maar kunt ze altijd raadplegen op spotta.nl of via de Spotta app.

Hopelijk heb ik u zo voldoende geïnformeerd.
Spotta Klantenservice

Heeft op 19 juli 2017 om 13:23 geantwoord

Geachte,
Ik vraag mij af wie de bezorg data hebben bedacht.
Al is het mogelijk dat de bedrijven akkoord zijn gegaan met een gezamenlijk ruime bezorg moment, is er totaal geen logica in. Immers de bedrijven hebben er alle belang bij om de consument te lokken met hun reclame

Het getuigt van arrogantie richting de consument wanneer reclame voor maandag tot en met zondag ( Kruidvat dinsdag t/m dinsdag ) pas laat dinsdag in de brievenbus gedeponeerd mag worden en dus kan in dat geval de consument pas de dinsdag avond hun aankoop plannen voor die wek. terwijl de maandag en de dinsdag van die week al verstreken zijn.

Logisch en respectvol zou het zijn van alle partijen, van Spotta en van de bedrijven gezamenlijk om er voor te zorgen dat reclame de zaterdag en hoogstens de zondag alvorens de week a.s. bij de consument op de mat zou liggen.

Aannemend dat er gewoon mensen bij Spotta werken, is het aannemelijk dat ook zij de logica van tijdig bezorgen van reclame aan de consument zouden begrijpen en hun burgerlijk / maatschappelijk verantwoordelijkheid nemen.

Het is toch niet zo dat er van uit gegaan wordt dat ieder consument pas de woensdags of later hun aankopen doen? En dan zijn er acties / aanbiedingen waar voor je beslist meteen bij moet zijn die al maandag / dinsdag in gaan waarbij je voor die dagen op de hoogte van moet zijn wil je daar voor niet uitgesloten worden. Gelijke behandeling. Iedereen de reclame VOOR aanvang van de reclame week ontvangen en daarmee de mogelijkheid de week naar HUN believen, behoeften en kunnen in te delen.

Immers hoe kan ik als reclame ontvanger tijdig reageren op acties zoals die van de Kruidvat als ik daar pas laat dinsdag er van op de hoogte gebracht wordt en vervolgens hoogstens gedwongen daar pas de woensdag of later op kan reageren terwijl ik van de gunstige prijsstelling van de acties afhankelijk ben. En dat in het geval van b.v. de Kruidvat je er als klant meteen de dinsdag er bij moet zijn anders zijn de producten uitverkocht.

Gelijke behandeling gelijke kansen van de consumenten.

Spotta moedigt maatschappelijk onverschilligheid, arrogantie en ongelijke behandeling van hun kant aan om door de ruime bezorg keuze aan de bezorgers vrij te laten en daarmee de suggestie te wekken het geen belang heeft om de consument tijdig van de reclame week van de aangeboden informatie te voorzien, terwijl de reclame al voor de maandag geldt, en voor de Kruidvat de dinsdag. En de consumenten ongelijk te behandelen. Het is niet aan Spotta om voor de consument te bepalen dat zij mogelijk pas woensdag of later hun inkopen moeten doen omdat zij soms pas laat dinsdag de reclame in zien kunnen. Ongelijke behandeling kan Spotta verweten worden. Nee ook hier geldt dat geld de enige drijfveer lijkt.

Het is geen enkele probleem voor Spotta om de bezorg dag op zaterdag / zondag te bepalen en vervolgens voor die bezorg dagen bezorgers in te huren. Ik verwijt hiermee Spotta van nalatigheid en maatschappelijk onverantwoordelijkheid. Maar nuchter denken, maatschappelijk bewustzijn en verantwoordelijkheid lijken vandaag de dag niet meer bestaand en geldt arrogantie, ongelijke behandeling, louter geld gewin de enige drijf veren. Natuurlijk als Spotta bezorgers meerdere bezorg dagen aanbieden zullen er bezorgers zijn die daar gebruik van maken. De verantwoordelijkheid ligt bij Spotta.

Nog maal waarom überhaupt reclame aanbieden van maandag / dinsdag aanbieden als er pas laat dinsdag de bekendmaking daarvan bij de mensen in huis komt en kan men in dat geval hoogstens pas de woensdag er op reageren?

Zolang er fysieke ( papieren ) reclame is, en niet alles digitaal aangeboden wordt maak ik er graag en soms nood gedwongen graag gebruik ervan. Bedenk dat elk bericht die pas na aanvang van hetgeen er vermeld wordt voor de doelgroep beschikbaar wordt is het te laat, dat geldt voor evenementen, verkeers maatregelen enz, en dus ook voor reclame / acties van winkels.

Spotta gaat mij niet zo maar zeggen dat ik dan maar voor geen reclame kan kiezen, en daarmee hun eigen verantwoordelijkheid wegschuiven.

Bericht van Spotta

1 maand geleden - Geachte mevrouw van der Veen, Wij lopen zeker niet voor onze verantwoordelijkheid weg en begrijpen heel goed wat de wensen van de consument zijn. Zoals eerder al beschreven bepalen niet wij de verspreiddagen maar onze klanten. De signalen die wij van u als consument binnen krijgen worden ook besproken met onze klant. Op deze manier proberen wij onze klanten te mee te nemen in de wensen van de consument. Met vriendelijke groet, Spotta Klantenservice

Alle klachten die gemeld zijn door Gwendolyn1