Klacht: te hoge afrekening 2014

op 25 april 2016 over Techem in de categorie Energieleveranciers

ik heb in november 2015 de warmte afrekening gekregen over 2014. Dit gaat over de periode 24 oktober tot en met 31 december. De totale stookkosten zijn 542 euro voor deze 9 weken.

Ik heb een 2 kamer maisonnette woning van 45m2. 2 kachels. Ik woon alleen en werk. De kachel in de slaapkamer staat nooit aan.

Inmiddels is Techem geweest (slager keurt eigen vlees) en heeft geconstateerd dat de meter niet goed ingesteld stond. Namelijk als enkele lamel, maar het is een dubbele. De rekening had dus nog hoger moeten zijn! Dat de meter doortikt in o.a. de slaapkamer zonder dat de kachel aanstaat kan niet, de meter liegt niet zei de meneer.

Ook eneco is geweest, er is niet mis met de kachels. Geen lek niks. Ik moest volhouden, Eneco ziet dagelijks dat mensen opgelicht worden door Techem d.m.v de meters.

Huurbaas Havensteder geeft geen thuis. Ik heb al met verschillende afdelingen en personen contact gezocht. Ze wijzen allemaal naar elkaar of ik krijg geen reactie. Het is tot op de dag van vandaag nog niet opgelost.. inmiddels 6 maanden later!

2015 komt er nog aan.. deze komt pas in juli. In november 2015, toen ik techem aan de telefoon had, werd mij al verteld dat ik vast rekening moet houden met een enorm bedrag rond de 2500/3000 euro.

Mijn voorschot is 75 euro per maand. Ook voor 2015 was dit zo, en ook voor 2016 is mijn voorschot weer 75 euro.

Als de zaak opgelost is! Als er eens serieus naar mijn afrekening, situatie en meter gekeken wordt. En er een afrekening komt die wel klopt.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Techem over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht irisharing

1 jaar geleden - Geachte mevrouw Haring, Allereerst begrijpen wij volkomen dat u geschrokken bent van de afrekening wanneer wij het bedrag zien. Graag geven wij u een uitleg hoe de afrekening tot stand is gekomen en waarom u deze afrekening heeft ontvangen. In het complex Einsteinplaats wordt gebruik gemaakt van een collectieve verwarmingsinstallatie met meters die geplaatst zijn op elke radiator. De energieleverancier levert één grote kostenpost aan en deze wordt verdeeld naar het verbruik van de radiatormeters. Het probleem bij de Einsteinplaats is dat er enorm veel leidingverlies in het complex optreedt. Dit verlies ontstaat tussen de ketel en elke radiator en kan niet worden geregistreerd op basis van meting. Mogelijk is het u reeds opgevallen dat het gebruik van de radiatoren bijna niet nodig is omdat het erg warm is in het complex. Dit is een gevolg van het hoge leidingverlies in het complex echter staan hier uiteraard wel kosten tegenover. Er wordt in het complex bijna geen gebruik gemaakt van de radiatoren. In het verleden werd de totale kostenpost van de energieleverancier gesplitst in 50% kosten voor het leidingverlies en 50% voor het gebruik van de radiatoren. De 50% kosten voor leidingverlies werden verdeeld op basis van het aantal M² vloeroppervlak terwijl de overige 50% afhankelijk was van het verbruik van de radiatoren. In 2014 is de Warmtewet in Nederland van kracht gegaan en hierbij was deze oude verdeling niet meer toegestaan. De totale kosten worden nu volledig verdeeld op basis van het verbruik. Dit brengt als gevolg dat bewoners die wel gebruik maken van de verwarming een enorm hoge afrekening krijgen. U geeft verder aan af en toe gebruik te maken van de verwarming en dit geloven wij meteen. De overige bewoners in het complex maken zoals gezegd nog minder gebruik van de verwarming. Het gemiddeld verbruik op jaarbasis in het complex bedraagt 951 eenheden. Er is veel opstand geweest omtrent het niet meer mogen toepassen van het leidingverlies. Ook wij hebben een verzoek ingediend om dit weer te wijzigen en dit verzoek is gehonoreerd waardoor dit binnenkort in de Warmtewet aangepast zal worden. Op dit moment wordt het toepassen van het leidingverlies gedoogd waardoor wij de mogelijkheid bestaat om dit alsnog toe te passen. De eindverantwoordelijke voor de verdeling van de afrekening is en blijft beheerder Havensteder. Zij bepalen dan ook welke verdeling er uiteindelijk toegepast wordt. In de bijlage vindt u de tweewekelijkse meterstanden die wij geregistreerd hebben in uw woning. Hieraan kunt u zien dat het doorbelaste verbruik daadwerkelijk in uw woning is geregistreerd. Ook vindt u de afleesinstructies in de bijlage. Indien u twijfels heeft aan het functioneren van de meters dan zou u een controle aan kunnen vragen bij beheerder Havensteder. Deze controle wordt echter wel op basis van ongelijk uitgevoerd en dit betekent dat wij kosten in rekening brengen voor het bezoek wanneer de meters correct functioneren. De kosten worden aan Havensteder doorbelast echter bestaat de mogelijkheid dat zij de kosten aan u doorbelasten. Mocht toch blijken dat er iets mis is met de meters dan zijn de kosten uiteraard voor onze eigen rekening. Een controle kunnen wij echter niet adviseren omdat wij niet de verwachting hebben dat er iets mis is met de meters. Mocht u toch een controle wensen dan is deze aan te vragen via beheerder Havensteder. Zij zullen ons een schriftelijke opdracht versturen en u ontvangt vervolgens binnen drieënhalve week een brief thuis met een afspraak. Het bezoek wordt binnen vijf weken uitgevoerd. Wij hebben uw afrekening gecontroleerd en constateren dat deze, op basis van de normen van de Warmtewet, correct is opgesteld. Vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, Michael Henraat Klantenservice Techem Energy Services B.V. Postbus 2152, 4800 CD Breda Bezoekadres Breda: Takkebijsters 17 A1, 4817 BL Bezoekadres Heerhugowaard: Newtonstraat 11a, 1704 SB Tel.: +31 76 57 25 835 Fax: +31 76 57 25 880 E-mailhandtekening LinkedIn E-mail: michael.henraat@techem.nl Internet: www.techem.nl

Reactie van de melder van de klacht irisharing

1 jaar geleden - Dit was de reactie van Techem een paar weken geleden. Een onsamenhangend verhaal. Klopt van geen kant. Leidingverlies kost mij dus iets van 200 euro per maand? Ook als mijn kachel uitstaat. De meters "kloppen", dat ze doortikken terwijl de kachel niet aanstaat klopt dan ook?? Oplichters zijn het.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Techem in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Techem een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Techem

Heeft op 06 december 2016 om 13:23 geantwoord

Alle klachten die gemeld zijn door irisharing