Klacht: Sauna op wielen

op 13 september 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Op 13 september 2016 ging ik om 10:30 met de bus, lijn 350 vanuit Wieringerwerf naar Leeuwarden. De bus was al iets te laat en deze dag zou het gemiddeld ook ongeveer 30 graden worden. Eenmaal in de bus was het lekker warm. Geen zuchtje airco te bekennen, naast mij zag ik de zweetdruppels over de gezichten van mijn medereizigers lopen, ook voelde ik mijzelf kletsnat worden van het zweet.
Eenmaal op de Afsluitdijk ben ik naar voren gelopen om te vragen of de airco aan mocht. De chauffeuse gaf hierop het volgende antwoord: Hij staat al op maximaal, ik kan er verder niks aan doen. Hierop vertelde ik dat het heel erg warm was achterin de bus en de airco het daar niet deed, een jongen die voorin zat zei ook dat de airco voorin de bus het niet deed. Nogmaals gaf de chauffeuse hetzelfde antwoord, ik moest maar in de schaduwkant van de bus gaan zitten. (waar ik al ruim een half uur zat). Terug op mijn plaats werd ik toch erg onwel van de warmte, geen dakraam open, geen airco en de zweetlucht van andere mensen inclusief mezelf. Uiteindelijk uitgestapt op Kop Afsluitdijk, omdat ik mijn ontbijt bijna niet meer binnen kon houden. Schooluren gemist en onwijs misselijk de bus terug gepakt naar huis (waar wel airco in zat). Ben erg teleurgesteld dat Arriva een bus laat rijden waarvan de airco niet werkt, en deze bus de weg op stuurt als een rijdende sauna. Vervolgens ook geen andere oplossing verzint, bijvoorbeeld het dakraam open?

Ik heb school moeten missen omdat ik mij totaal niet lekker voelde, en liever niet de bus onder wilde spugen. ( om het toch nog iets draaglijker te maken voor de medereizigers) Uit de bus gestapt was het ook 23 graden, in de bus was het veel warmer. Als het buiten al 23 graden was, en het een verademing was om uit de bus te stappen. Hoe warm zou het wel niet geweest zijn in die bus?? 30 graden??
Lijkt me niet echt een temperatuurtje om daarmee mensen te vervoeren, tenzij we allemaal gepland hebben om anderhalf uur in een sauna te zitten.

Hopelijk houdt Arriva volgende keer rekening met het weer en de conditie in de bus en de conditie van de reizigers (die bij het instappen het al warm hebben). Zodat ik volgende keer het gewoon haal tot school…….

Heel erg bedankt voor de niet zo fijne rit heen en de noodgedwongen rit terug.

De airco die wél aanwezig was op de terugreis van Kop Afsluitdijk naar Wieringerwerf om 11:03. Maar dat was toen toch al te laat.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 14 september 2016 om 21:15 geantwoord

Hallo Lori,

Jammer om te lezen dat je gisteren zo'n onprettige reis hebt gehad. Daarvoor onze excuses. Wellicht is het goed om te weten dat de airco op extreem warme dagen zoals vandaag en gisteren de temperatuur wel naar beneden brengt, maar niet verder dan een graad of 6 tov de buitentemperatuur. Hierdoor kan het in de bus warmer zijn en aanvoelen dan bijvoorbeeld in een personenauto. Dat is waarschijnlijk wat de chauffeuse ook bedoelde te zeggen.

We nemen je feedback echter zeker mee in de evaluatie.

^DK
Webcareteam Arriva

Alle klachten die gemeld zijn door loriweber