Klacht: Ruim vier maanden bijna 50% teveel aan hypotheekbedrag in rekening brengen van de abn amro bank door fouten bij oversluiten bankspaarhypotheek

op 10 januari 2018 over ABN AMRO in de categorie Banken

Per 1 oktober 2017 hebben wij bij de notaris onze ABN bankspaarhypotheek overgesloten, naar een lineaire lening bij de abn amro bank. De afspraak was dat op die datum de vier oude bankspaarrekeningdelen opgeheven zouden worden en het gespaarde bedrag ingelost zou worden op het openstaande hypotheekbedrag.
Over het nieuwe lagere openstaande hypotheekbedrag zou tevens een lagere rente geheven worden.
Helaas is het oversluiten van de bankspaarhypotheek, door onkunde bij de abn amro bank compleet alles misgelopen door de volgende fouten:
1: De bankspaarrekeningen zijn tot op heden niet opgeheven. Dit houd in dat er nog steeds (al vier maanden) de bankspaarinleg van de oude hypotheek wordt afgeschreven. Tevens houd dit in dat er niet is ingelost op het oude hypotheekbedrag, wat als gevolg heeft dat er over een te hoge hypotheeksom rente en aflossing in rekening wordt gebracht.
2: De lagere rente is niet doorgevoerd zoals afgesproken, dus ook het in rekening gebrachte rentepercentage is veel te hoog.
Gevolg is dat wij nu al vier maanden bijna meer dan 50% hypotheek betalen dan eigenlijk de bedoeling is.

Uiteraard licht je direct je tussenpersoon in over deze fouten, waarop al vier maanden niets van wordt vernomen. Ook de afdeling hypotheken van de abn amro bank doet er niets aan als je ze direct met de fouten confronteert. Er zijn al tientallen telefoontjes gepleegd, maar je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en steeds geen actie. Neem je vervolgens zelf het initiatief dan maar om de het te hoge geïncasseerde bedrag terug te storten, om daarna direct het juiste lagere hypotheekbedrag te storten naar de abn amro bank, dan krijg je een aanmaning en boze telefoontjes dat je in gebreke bent en niet aan je hypotheek verplichting voldoet. Met als gevolg dat er gedreigd wordt met een BKR codering.
De abn amro bank staat enorm voor schut en ik kan niet anders concluderen dat het een zeer slechte organisatie betreft.

Graag de juiste rente in rekening brengen op de hypotheek.
De bankspaarrekeningen opheffen en in lossen op het hypotheekbedrag.
De teveel betaalde rente en bankspaarinleg terugstorten op onze rekening.
Eindelijk eens actie ondernemen

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN AMRO over deze klacht.

Bericht van ABN AMRO

9 maanden geleden - Beste heer/mevrouw, Bedankt voor de extra uitleg in het telefoongesprek. Intern ga ik dit onderzoeken. Zodra er meer duidelijkheid is, hoor je dit direct. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

8 maanden geleden - Beste heer/mevrouw, Hier een update. Achter de schermen zijn we nog steeds voor je bezig. De betreffende afdeling geeft aan dat je binnen een week een brief kunt verwachten met uitleg over wat er tot nu toe voor je is gedaan en is hersteld. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

8 maanden geleden - Beste heer/mevrouw, Hier weer een update. Als het goed is heb je deze week een brief ontvangen waarin omschreven staat welke acties er uitgevoerd zijn. Als je hier nog vragen over hebt, dan horen we dit uiteraard graag. Met vriendelijke groet, Bas ABN AMRO Webcare

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN AMRO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN AMRO

Heeft op 08 februari 2018 om 10:02 geantwoord

Op 11 januari hebben wij vanuit ABN AMRO Webcare deze klacht in behandeling genomen. Inmiddels is er een brief verstuurd aan de klant met hierin de acties die vanuit de ABN AMRO zijn ondernomen. Op 1 februari hebben wij vervolgens via dit forum gevraagd of er nog vragen zijn over deze brief.

UPDATE 09-3-18

Geen vragen over de brief ontvangen.
Op beide momenten hebben we alsnog geen gesprek kunnen voeren helaas.

UPDATE 16-3-18

Klacht gesloten. Geen vragen meer ontvangen. We gaan ervan uit dat de brief voldoende informatie bevat waardoor we de klacht opgelost hebben.

ABN AMRO Webcare
B. Verdouw

Heeft op 08 februari 2018 om 14:40 geantwoord

Geachte,
Tot op heden ben ik niet tevreden met het afhandelen van de bewuste klacht.
De ABN bank heeft 5 maanden teveel rente berekent over onze nieuwe hypotheek en tevens het bankspaarbedrag van de oude lening afgeschreven terwijl deze op 01 oktober opgeheven diende te worden. Hierdoor is tevens vijf maanden rente berekent over een te hoog hypotheekbedrag omdat de bankspaardelen niet was ingelost op nieuwe hypotheeklening. Nu hebben wij enkel een brief ontvangen met het terug te ontvangen bedrag en met de mededeling dat de bankspaarrekeningen per februari 2018 zijn opgeheven en ingelost. Zou de ABN bank het op een correcte manier afgehandeld hebben, dan dienen de bankspaarrekeningen per 01 oktober 2017 ingelost worden. Wij hebben meerdere malen aangegeven dat wij tevens graag inzage wilden hebben van de berekening die de ABN bank hanteert over het terug te betalen bedrag aan ons. Dit is tot op heden ook niet door de ABN bank verstrekt.
Kortom, de klacht is niet juist opgelost en nog openstaand.

Bericht van ABN AMRO

8 maanden geleden - Beste heer/mevrouw, We zijn intern bezig met het alsnog oplossen van jouw klacht. Zodra er meer informatie beschikbaar is zullen we jou hiervan weer op de hoogte brengen. Met vriendelijke groet, Bas ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

7 maanden geleden - Beste heer/mevrouw, We hebben twee keer telefonisch contact gehad waarbij je aangegeven hebt op een later moment bereikbaar te zijn. Op beide momenten hebben we alsnog geen gesprek kunnen voeren helaas. Vandaag heb ik je drie keer proberen te bereiken op het afgesproken tijdstip. Helaas wederom geen contact. Ik heb jouw voicemail ingesproken zodat je op de hoogte bent van mijn pogingen. Mocht je meer vragen hebben verzoek ik je contact op te nemen met onze afdeling Hypotheken via: 0900 - 8670. Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur, zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur. Met vriendelijke groet, ABN AMRO Webcare B. Verdouw

Alle klachten die gemeld zijn door bankspaardramaabn