Klacht: Reparatiekosten betalen in de garantieperiode

op 22 januari 2014 over Dixons in de categorie Electronica Winkels - ketens

Ipad mini (angeschaft op 27-11-2012) laadde spontaan niet meer op en is leeggelopen. Vooraf het wegbrengen meerdere oplaadsnoeren geprobeerd van hetzelfde type en eigen oplaadsnoer getest op een ander model Ipad mini. Eigen snoer functioneerde prima. Op 2014-01-07 heb ik de Ipad naar Dixons gebracht.

In de winkel heeft een medewerker mij een uur lang geprobeerd te helpen (waarvoor complimenten!) met alle mogelijke oplossingen: 3 verschillende oplaadsnoeren geprobeerd (eigen oplader, oplader van een testmodel en een snellader uit de winkel) en getracht een “soft-reset” uit te voeren. Dit laatste ging niet vanwege de lage accuspanning. In de winkel is overigens erkent dat mijn eigen oplaadsnoer prima functioneerde! Nadat een collega geen andere oplossingen kon bedenken werd besloten door Dixons dat het product opgestuurd moest worden naar de reparateur: hij wist vast wel een oplossing. Vooraf de zending heb ik gevraagd of hier kosten aan verbonden waren en toen is mij expliciet het volgende verteld: Ervaring leerde dat Apple wel eens zou kunnen zeggen dat ik het apparaat op de grond zou hebben laten vallen en daarom de accu niet meer goed zou functioneren (zelfs de medewerker van Dixons vermoedde dus een accuprobleem en geen laad probleem). In het geval van dit laatste zou het om nalatig handelen gaan en dat valt buiten de garantie. Omdat mijn Ipad mini op wat lakschade na nog puntgaaf is, heb ik nog wat foto’s van het apparaat gemaakt .Verder is mij niets verteld.

Op 2014-01-22 kon ik de Ipad komen ophalen. In het reparatierapport staat tot onze verbazing (collega’s dixons en mijzelf) dat de Ipad met de reguliere oplader geheel tot 100% kon worden opgeladen en dat ik mijn kabel en adapter moest controleren. Verdere informatie staat niet vermeld. Terzijde dat het apparaat op magische wijze wel op een reguliere manier opgeladen kon worden en in de winkel na een uur lang proberen niet: ik krijg ik een rekening gepresenteerd van 26,62. Noch op de reparatienota kan ik terugvinden waar dit bedrag op is gebaseerd noch weten beide medewerkers van de Dixons hoe precies op dit bedrag is gekomen. Toen ik over mijn garantie begon leek het wel alsof ik tegen een (kinderlijke) muur praatte: de reparateur bepaalt. Ik heb niets te maken met wat de reparateur zegt, ik heb te maken met Dixons! Dixons promoot een 3 jaar garantiesysteem op Apple maar blijft sterk in gebreken!

Omdat ik het apparaat niet mee kon krijgen indien ik niet betaalde heb ik met afzien afgerekend. Als ik namelijk niet binnen 2 maanden zou betalen zou ik volgens de voorwaarde “afstand doen” van het product.

Volgens de Europese wetgeving is er nog 10 maanden garantie vanuit Apple en biedt Dixons nog 1 jaar en 10 maanden garantie. Onderaan de site van Dixons is te lezen dat Dixons je een bijdrage in rekening kan brengen op de reparatiekosten, echter geldt dit NIET op Apple producten.

Het is werkelijk belachelijk dat ik reparatiekosten moet betalen voor een apparaat dat keurig onderhouden is en nog binnen de garantie valt. Dixons misbruikt zijn machtspositie om consumenten af te persen. Het is werkelijk schandelijk!

UPDATE 23-1-2014: Vanochtend bleek de Ipad weer niet te functioneren. Het apparaat kon alleen nog gebruikt worden na het toepassen van een soft reset. Ipad gekoppeld en met veel moeite de “harde reset” uitgevoerd, dit ging lastig omdat het apparaat telkens moeite had met verbinding maken. Hard reset bood geen oplossing dus ben ik weer terug naar de winkel gegaan. Hier heeft dezelfde collega als voorheen mij weer uitstekend geholpen! Na een half uur is het hem gelukt om te Ipad (tot op heden) werkzaam te krijgen door middel van een harde reset op het apparaat zelf. De Dixons medewerker begrijpt zelf ook niet waarom dit wel werkte en de harde reset via mijn computer niet.

Conclusie: Er was dus wel degelijk een probleem met het apparaat!

UPDATE: 23-01-2014: Na een uur startte het apparaat weer niet op de normale manier op. Connectie met Itunes (desktop & macbook) deed het niet noch het opladen. Weer terug naar de Dixons. Een andere medewerker heeft er nog zeker een half uur naar gekeken. Uiteindelijk heeft hij besloten dat hij toch weer naar de reparateur moet met een uitgebreidere beschrijving.

Conclusie: Er is dus wel degelijk een probleem met het apparaat!

Medewerkers Dixons hebben veel tijd en energie in het probleem gestoken, daar ben ik dik tevreden over!

Wanneer Dixons mij de reparatiekosten zo spoedig mogelijk terugstort op mijn rekening.

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dixons over deze klacht.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Dixons in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dixons een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Dixons

Heeft op 07 februari 2014 om 10:53 geantwoord

Geachte heer/mevrouw,

Wij vinden het erg vervelend om te horen dat u niet tevreden bent. De reparateur heeft voor u onder garantie het product omgeruild.
Uit onze administratie kunnen wij opmaken dat u het product op 31 januari jl. heeft opgehaald wij hopen dat alles nu naar wens is, mocht dit niet het geval zijn dan horen wij dit graag.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Team Active Care

Active Care