Klacht: Pakketje blijft liggen bij de Afd. Inklaringen

Nlanei op 31 augustus 2021 over Douane in de categorie Overheid

Mijn pakketje met barcode RB307558097RU is op 16/8 succesvol ingeklaard ( Bevestigd door het Team Declaranten van PostNL ) – Tot op heden nog steeds overgedragen aan PostNL voor aflevering – Waarom moet dit allemaal zolang duren ??

Mijn pakketje zo snel mogelijk ontvangen

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Douane over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Douane in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht Nlanei

1 jaar geleden - Met betrekking tot uw pakket zou u altijd bericht, via uw post- of koeriersbedrijf, moeten ontvangen. Als bij de track and trace informatie bijvoorbeeld staat dat een pakket bij de douane (Customs clearance) ligt, wil dat niet zeggen dat dat daadwerkelijk zo is. Zo wordt namelijk ook de inklaringsprocedure aangeduid, als het pakket nog bij het postbedrijf ligt en nog ingeklaard moet worden. Het pakket is dan nog helemaal niet in handen van de Douane. De procedure met postpakketten is kort samengevat: Wanneer pakketten in Nederland (of een ander EU-land) binnenkomen, moet het post- of koeriersbedrijf voor de goederen die het bevat een invoeraangifte opmaken. Wanneer hiervoor gegevens ontbreken over de waarde van de goederen, kan het post-of koeriersbedrijf dat bij de geadresseerde navragen; Als de invoeraangifte bij de Douane is ingediend, dan kan de Douane besluiten om het pakket fysiek te controleren. Deze controle dient om na te gaan of de juiste aangifte voor de goederen is gedaan, en of het pakket geen goederen bevat waarvoor aanvullende formaliteiten moeten zijn verricht of waarvan de invoer verboden is. De Douane doet die controles op basis van steekproeven en risicoprofielen. De meeste pakketten worden op dag waarop de invoeraangifte is gedaan door de Douane vrijgegeven. Soms kan het voorkomen dat de vrijgave langer duurt, zoals bijvoorbeeld: - de Douane een nadere onderbouwing verlangt van de aangegeven waarde; - het goed onder een invoerverbod valt of niet zonder het vervullen van aanvullende formaliteiten kan worden ingevoerd; Alleen als de Douane een pakket heeft gecontroleerd, heeft de Douane gegevens over het pakket. Het eerste aanspreekpunt voor geadresseerden om erachter te komen waar het pakket blijft, is het post- of koeriersbedrijf; Als het onbekend is welk post- of koeriersbedrijf in Nederland het pakket heeft overgenomen, kan het zoeken op een internationale trackingsite een manier zijn om daar achter te komen (met het zoeken op international parcel tracking kunt u er meerdere vinden). Bijvoorbeeld via: https://www.17track.net/nl of https://parcelsapp.com/nl Ik heb voor u nagekeken waar uw pakket is: https://www.17track.net/?numsRB307558097RU Zoals ik het nu zie ligt uw pakket nog bij PostNL, en niet bij de Douane. Misschien moet u nog geduld hebben; de post- en koeriersbedrijven kampen momenteel nog met enorme achterstand en grote drukte. Zie voor bijvoorbeeld PostNL s.v.p. https://www.postnl.nl/klantenservice/actuele-vertragingen/buitenland/ Mocht uw pakket niet binnen afzienbare tijd bezorgd zijn, dan raad ik u aan om contact op te nemen met de klantenservice van het post- of koeriersbedrijf. Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd. Als dat niet het geval is, vernemen we dat graag van u. Als de klacht opgelost is, zou u dat dan ook willen aangeven op www.klacht.nl s.v.p.? Met vriendelijke groet, Mw. K. Blaauw Team Klachten Bezwaar Dsp Regie Op Juridische Zaken Vertrekpassage 1-260 | 1118 AP | Schiphol | Postbus 3070 | 6401 DN | Heerlen T 088 158 35 31

Reactie van de melder van de klacht Nlanei

1 jaar geleden - Duidelijke uitleg van de Douane - Tevens pakketje vandaag ontvangen - Zaak gesloten

Alle klachten die gemeld zijn door Nlanei