Klacht: verkeerde informatie doorgeven bij klantenwerving

CarovanB op 16 januari 2015 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Oxxio has resolved this complaint
Klacht opgelost op 20 januari 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste CarovanB, Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van € 250,- van je vorige leverancier bent geconfronteerd nadat een verkoper van Oxxio zou hebben aangegeven dat je kosteloos over kunt stappen. Het overstappen naar Oxxio is altijd kosteloos,...

Bedrijf Oxxio
Status Opgelost
Datum 16 januari 2015

Een klant heeft recentelijk de overstap gemaakt van Essent naar Oxxio, waarbij hem werd verzekerd dat deze overstap geen kosten met zich mee zou brengen. Bij de eindafrekening van Essent ontving hij echter een opzegvergoeding van € 250,00, waar Oxxio geen verantwoordelijkheid voor wil nemen en de schuld bij zijn eigen medewerker legt. De klant beschouwt deze situatie als misleidende klantenwerving, aangezien hij nu duurder uit is in plaats van te besparen.

Mijn Klacht:

Recent overgestapt van Essent naar Oxxio. De meneer van Oxxio was heel duidelijk en vertelde dat mij dit geen geld zou kosten. Bij eindafrekening van essent zijn mij echter € 250,00 opzegvergoeding in rekening gebracht. Oxxio wil hier niets aan doen en geeft zijn eigen medewerker de schuld. Ik heb duidelijk gevraagd of er kosten aan verbonden waren en er werd duidelijk gezegd van niet. Ik vind dit klanten werving onder valse voorwendselen, want op deze manier bespaar ik niets en ben ik uiteindelijk alleen maar duurder uit.

Gewenste Oplossing:

Als Oxxio de kosten van € 250,00 van de opzeg vergoeding op zich neemt.
Ik vind niet dat ik de dupe moet worden als de medewerkers van Oxxio hun werk niet naar behoren uitvoeren.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 20 januari 2015 om 12:16 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste CarovanB,

Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van € 250,- van je vorige leverancier bent geconfronteerd nadat een verkoper van Oxxio zou hebben aangegeven dat je kosteloos over kunt stappen. Het overstappen naar Oxxio is altijd kosteloos, in die zin dat Oxxio er geen administratiekosten voor in rekening brengt. Wat de opzegvergoeding van je vorige leverancier betreft, ben je als klant zelf verantwoordelijk om in te schatten of het tussentijds overstappen voor jou wel een slimme keuze is of dat je beter kunt wachten totdat je overeenkomst met je leverancier al tegen het einde loopt. Gelet op de hoogte van de opzegvergoeding van Essent, heb je het contract recentelijk verlengd of ben je deze niet zo lang geleden aangegaan alvorens je voor Oxxio hebt gekozen. Dit is informatie die niet bekend is bij onze verkoper.

Verder verstuurt Oxxio een welkomstpakket waarin de overeenkomst aan je wordt bevestigd. In deze overeenkomst is geen sprake van vergoeding van de opzegvergoeding van andere leveranciers. De reden hiervoor is dat Oxxio geen opzegvergoedingen en premiums van andere leveranciers vergoedt. Wij begrijpen dat dit vervelend voor je is, maar wij kunnen je hier niet mee helpen.

Wij gaan er van uit dat we je voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Tess
Oxxio Nederland bv

Reactie van de melder van de klacht

11 jaren geleden - Het hierboven vermelde is niet waarheids getrouw met datgene wat de oxxio verkoper heeft verteld. De verkoper was op de hoogte dat ik recent verhuisd ben. Heb duidelijk gevraagd of dit geen kosten met zich meebrengt, en volgens hem was dit niet zo. Dus de informatie was wel bekend bij de Oxxio verkoper en hij heeft mij dus onder valse voorwendselen een contract van Oxxio aangesmeerd. Ik vind dat Oxxio alsnog hun verantwoordelijkheid moet nemen. Je moet toch kunnen vertrouwen op datgene wat een verkoper verteld, anders was ik toch niet overgestapt. Wat hebben die aantrekkelijke prijzen dan voor een nut.

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie