Klacht: Opzegtermijnvergoeding niet uitbetaald, Oxxio weigert te zoeken naar passende oplossing

Maartsma op 07 maart 2015 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Oxxio has resolved this complaint
Klacht opgelost op 23 maart 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste Maartsma, We begrijpen dat het vervelend voor je is dat je met een opzegvergoeding van je vorige leverancier bent geconfronteerd. Het door jouw genoemde bedrag van € 237,- kan echter niet alleen opzegvergoeding betreffen, maar daar zal gelet op...

Bedrijf Oxxio
Status Opgelost
Datum 7 maart 2015

Een consument heeft een klacht ingediend tegen Oxxio omdat hij was verzekerd van een opzegvergoeding door een verkoper, maar deze vergoeding niet is uitbetaald. Na het ontvangen van een hoge jaarafrekening van Essent, ontdekte hij dat Oxxio de opzegboete niet vergoedde en kreeg hij te horen dat hij de boete zelf moest betalen, ondanks zijn beroep op het recht om de overeenkomst te beëindigen.

Mijn Klacht:

Anderhalf uur het de verkoper aan de deur gestaan, toen ik eindelijk ja heb gezegd. Hij heeft mij verzekerd dat de opzegvergoeding door OXXIO betaald werd en dat ik mij geen zorgen hoefde te maken over onverwachte extra kosten. Totdat ik mijn jaarafrekening kreeg van essent. 237euro?! WTF. De opzegboete (of hoe je dat maar noemt) is niet betaald door oxxio en ik moest hier zelf voor opdraaien. Ik heb gelijk contact gezocht met oxxio en mij is verteld dat dit helemaal niet vergoed wordt. Er zou een klacht ingediend worden tegen de verkoper en daar moest ik maar op wachten. Ik heb mij beroepen op het recht om de overeenkomst per direct te beëindigen omdat mij een contract is aangesmeerd onder valse voorwendselen. Ik kreeg te horen dat dat mogelijk was, maar ik dan wel de boete moest betalen die per product gerekend werd. Ik was nog niet eens twee weken klant bij oxxio. Ik heb in paniek (bijstandsniveau) Essent weer teruggebeld en met hen een betalingsregeling kunnen treffen. Daarnaast hebben zij mij weer teruggenomen als klant.
Dus al met al loop ik 237 euro bij de Essent en straks 250 euro bij de oxxio achter met betalingen. Dankzij een simpele overstap van energieleverancier.

MIjn klacht: Zeer ontevreden over de service die OXXIO verleent na het afsluiten van een contract onder valse voorwendselen. Ik ben nog geen twee weken klant geweest bij oxxio, als zij mij gaan verplichten die 125euro per product te betalen, is het snel verdiend en in mijn ogen ook heel erg oneerlijk. . Als Oxxio het beeld daadwerkelijk uit willen dragen waar zij reclame voor maken dan vertrouw ik erop dat mijn klacht wordt afgehandeld op een nette, maar vooral juiste, manier.

Gewenste Oplossing:

In mijn geval vraag ik om kwijtschelding van de opzegboete die mij opgelegd word. Ik ben nog geen twee weken klant geweest bij Oxxio en boven alles heb ik een contract getekend onder valse voorwendselen. Daarnaast ben ik aan de telefoon ook niet geholpen door de medewerker van Oxxio, ,maar eerder nog meer de grond in getrapt. Ze toonde totaal geen begrip voor de situatie en bracht ook niet het idee naar me over dat ze daar zat om samen met mij voor een oplossing te zoeken.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 23 maart 2015 om 13:43 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste Maartsma,

We begrijpen dat het vervelend voor je is dat je met een opzegvergoeding van je vorige leverancier bent geconfronteerd. Het door jouw genoemde bedrag van € 237,- kan echter niet alleen opzegvergoeding betreffen, maar daar zal gelet op het bedrag ook een deel verbruik in moeten zitten.

Oxxio vergoedt al sinds 1 juni 2014 geen opzegvergoedingen van andere leveranciers meer. Hierop maakt Oxxio geen uitzondering. Je hebt aangegeven dat je de overeenkomst met Oxxio tussentijds hebt ontbonden. Oxxio is van mening dat je bij het aangaan van de overeenkomst een bevestiging van de overeenkomst thuis ontvangt. Je ontvangt deze overeenkomst ter controle of alle met jou gemaakte afspraken ook in de overeenkomst staan vermeld. Ben je het niet eens met de overeenkomst, dan kun je de overeenkomst binnen 14 dagen kosteloos ontbinden. Ontbinding na verloop van deze termijn is voor jouw rekening en risico.

Wij zijn van mening dat de bijkomende kosten terecht aan je worden gefactureerd bij een tussentijdse ontbinding van de overeenkomst.

Met vriendelijke groet,

Tess
Oxxio Nederland bv

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie