Klacht: Opgelicht door een deurverkoper van OXXIO en OXXIO doet hier niks aan!

san13681 op 14 juli 2015 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Oxxio has resolved this complaint
Klacht opgelost op 13 augustus 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste san13681, Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van € 250,00 van je vorige leverancier bent geconfronteerd. Je wilt dat Oxxio de opzegvergoeding vergoedt of de overeenkomst kosteloos beëindigd. Opzegvergoeding vorige leverancier Als klant ben je zelf verantwoordelijk...

Bedrijf Oxxio
Status Opgelost
Datum 14 juli 2015

Een consument heeft een klacht ingediend over een deurverkoper van Oxxio die een aanbieding deed, ondanks dat de consument al tevreden was met hun huidige energieleverancier, Essent. De verkoper beloofde dat er geen overstap zou plaatsvinden als er een opzegvergoeding van toepassing was, maar na het tekenen van het contract bleek dit niet te kloppen. De klacht is inmiddels opgelost.

Mijn Klacht:

Begin juni verscheen een meneer aan onze deur met een aanbieding van Oxxio. Ik gaf onmiddellijk aan dat wij eerder een overstap hebben overwogen, maar toen geconfronteerd werden met een hoge opzegvergoeding van Essent. We wilden dus graag bij Essent blijven aangezien we tevreden zijn over hun dienstverlening. Toch was deze aanbieding dan interessant voor ons. De medewerker gaf aan dat Oxxio weliswaar geen opzegvergoedingen vergoed, maar wel eerst na zou gaan of er sprake was van een opzegvergoeding en alleen de overstap plaats zou laten vinden indien dit niet het geval was of na een periode waarna dit niet meer het geval zou zijn.
Na een heel verhaal over de besparing die ons dat op zou leveren, hebben we onder deze voorwaarden dus toch getekend. Binnen 14 dagen konden we er nog onderuit, dus mocht blijken dat we niet zonder opzegvergoeding weg konden, dan zou dat binnen die tijd gebeuren. Oxxio nam de volgende dag telefonisch contact op om te vragen of we tevreden waren over de verkoper, waarbij ik nogmaals deze voorwaarde besprak. Wederom werd de afspraak bevestigd, alleen indien er geen opzegvergoeding verschuldigd was, zouden wij overstappen. Vervolgens ontvingen we een brief van Oxxio, met de overstapdatum van 30 juni. In de mail zouden we onze overeenkomst hebben ontvangen, die we tot nog toe altijd niet hebben ontvangen, terwijl de mail met verzoek om meterstanden wel hebben gekregen.
Een dag na de overstap ontvingen we de afrekening van Essent, we moesten 250 euro opzegvergoeding betalen. Oxxio gebeld 1e medwerker: dat is pech mevrouw, wij vergoeden niets, we kunnen u niet helpen.
2e medewerkers: sorry mevrouw dit had nooit mogen gebeuren, we kunnen ivm de privacywetgeving helemaal niet nagaan of er sprake is van een opzegvergoeding. Ik ga een klacht indienen tegen de verkoper en we zullen een notitie maken in uw dossier. Laat Essent maar contact opnemen, we zullen samen tot een oplossing komen.
Vandaag werd ik door Essent gebeld, ze hebben contact met Oxxio gehad en er is niks bekend van een klacht. Ze houden ons aan de schriftelijke overeenkomst, die we tot op heden niet ontvangen hebben. Ook als we klant bij hen blijven , kunnen ze niks voor ons doen. We krijgen wel het welkomstcadeau, maar dat had ik voor 250 euro beter zelf uit kunnen zoeken.
Zelf weer contact opgenomen, aan drie verschillende mensen weer het hele verhaal uitgelegd. Niemand kon ons helpen. Ik heb aangegeven, dat zo toch niet met klanten om kan worden gegaan, en het toch niet netjes is, dat ik hierdoor niets anders kan doen, dan de media (zoals deze site) op te zoeken, om tot een oplossing te komen. Dit doet de naam van het bedrijf toch geen goed. Dat waren ze met me eens, maar leek hen de enige oplossing.
Dus bij deze.

Gewenste Oplossing:

Ik ben tevreden wanneer ons contract met Oxxio zonder opzegkosten wordt ontbonden, of wanneer we bij Oxxio kunnen blijven onder de afgesproken voorwaarden, maar de opzegvergoeding voor Essent dan wel wordt gecompenseerd.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 13 augustus 2015 om 12:46 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste san13681,

Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van € 250,00 van je vorige leverancier bent geconfronteerd. Je wilt dat Oxxio de opzegvergoeding vergoedt of de overeenkomst kosteloos beëindigd.

Opzegvergoeding vorige leverancier
Als klant ben je zelf verantwoordelijk om in te schatten of het tussentijds overstappen voor jou wel een slimme keuze is of dat je beter kunt wachten totdat je overeenkomst met je leverancier al tegen het einde loopt. Verder verstuurt Oxxio een welkomstpakket waarin de overeenkomst aan je wordt bevestigd. In deze overeenkomst is geen sprake van vergoeding van de opzegvergoeding van andere leveranciers. De reden hiervoor is dat Oxxio geen opzegvergoedingen en premiums van andere leveranciers vergoedt.

Annuleren
Op 3 juni 2015 ben je een overeenkomst aangegaan met Oxxio, voor het leveren van stroom en gas op jouw woonadres. Je hebt gekozen voor een InControl pakket met daarbij een device naar keuze en de 12 energiebesparende producten. We hebben je dit pakket per e-mail bevestigd.
Op 4 juni 2015 heb je van ons de welkomstmap ontvangen, waarin nogmaals de overeenkomst wordt bevestigd. Vanaf dat moment had je 14 dagen bedenktijd om je aanmelding te annuleren. Hier heb je geen gebruik van gemaakt.

Overeenkomst eerder beëindigen?
Beëindig je je overeenkomst met Oxxio voor stroom en gas eerder dan we hebben afgesproken? Dan betaal je ons maximaal €125,00 per product (stroom of gas). Dit bedrag kan lager zijn. Dat hangt van hoe lang de overeenkomst nog zou duren. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/opzeggen.
Stop je je overeenkomst binnen een jaar? Dan betaal je ons ook maximaal €100,00 voor het device en de energiebesparende
producten die je hebt gekregen.

Wij begrijpen dat dit vervelend voor je is, maar wij kunnen je hier niet mee helpen.

Wij gaan er van uit dat we je voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Taoufik
Oxxio Nederland bv

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie