Klacht: Foutief ingelicht door tussenpersoon oxxio

mwrietveld1988 op 22 april 2015 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Oxxio has resolved this complaint
Klacht opgelost op 27 mei 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste mwrietveld1988, Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van je vorige leverancier bent geconfronteerd nadat een verkoper van Oxxio zou hebben aangegeven dat je kosteloos over kunt stappen. Opzegvergoeding Het overstappen naar Oxxio is altijd kosteloos, in die...

Bedrijf Oxxio
Status Opgelost
Datum 22 april 2015

Een consument diende een klacht in over een tussenpersoon van Oxxio die onjuiste informatie gaf over de maandlasten voor gas en elektra. De tussenpersoon beloofde dat Oxxio de boete van €200,- zou vergoeden, maar de consument ontving uiteindelijk een brief van Eneco met deze boete, wat leidde tot onvrede over de communicatie en afspraken. De klacht is inmiddels opgelost.

Mijn Klacht:

Ik wil een officiële indienen over de tussenpersoon van oxxio. Hij sprak mij aan op straat met de vraag of ik mijn eventuele maandlasten voor gas en electra wou bereken. Dit bleek aanzienlijk lager te zijn dan het bedrag wat ik destijds bij mijn vorige leverancier eneco op papier had staan. In eerste instantie werd mijn nieuwe maandbedrag €80,-. Ik kreeg hier ook een ipad bij geleverd. Ik heb aangegeven dat ik geen ipad nodig had waarna hij ten kennen gaf dat mijn maandbedrag dan €60,- zou worden. Toen heb ik aangegeven dat ik dit een mooi bedrag vond ,maar dat ik een contract met eneco had en dat ik niet boete vrij kon overstappen. Deze tussenpersoon heeft toen beloofd dat oxxio mijn boete zou betalen.

Afgelopen week ontving ik een brief van eneco met een boete van €200,- plus een naheffing van te veel gebruikte energie met een bedrag van €318,79. Ik heb zojuist met de oxxio klantenservice gebeld en daar werd aangegeven dat oxxio geen boete rentes meer vergoed. Verder werd er ook verzocht mijn maandbedrag van €104,- te voldoen. Dit is dus niet het bedrag wat is besproken met deze tussenpersoon. Met mij is de mondelinge afspraak gemaakt dat mijn maandbedrag €60,- zou bedragen.

Aan de medewerker heb ik toen aangegeven mijn contract te willen beëindigen. Dit was mogelijk , maar dan moest ik wel een boeterente voor contractbreuk betalen van €100,-.

Hierna heb ik contact gezocht met de klantenservice van eneco. Daar werd ik keurig te woord gestaan en de medewerkster gaf aan mijn contract opnieuw te kunnen aanvragen waardoor ik geen boete rente van €200,- hoef te betalen. Verder vergoed eneco de boete rente van oxxio.

De naheffing is erg hoog omdat ik in september ben verhuisd en er toen een nieuwe overeenkomst is opgemaakt. Mijn maandbedrag bij eneco bedraagt €120,- voor een eenpersoonshuishouden. Mijn woning is drie jaar oud en uitstekend geïsoleerd. De medewerker van eneco gaf aan dat de naheffing zo hoog is omdat er alleen in de winter is berekend. In de zomermaanden wordt uiteraard minder verbruikt. Als ik niet verkeerd was voorgelicht dan had ik geen naheffing gehad.

Ik vind het een kwalijke zaak dat een tussenpersoon van oxxio verkeerde informatie verstrekt aan (potentiele) klanten.
Mijn verzoek aan oxxio is daarom de kosten van mijn naheffing bij eneco te coulancen.

Ik verzoek u de ontvangst van deze brief schriftelijk aan mij te bevestigen.

Hoogachtend,

Mevr. M.W. Rietveld

Gewenste Oplossing:

Ik vind het een kwalijke zaak dat een tussenpersoon van oxxio verkeerde informatie verstrekt aan (potentiele) klanten.
Mijn verzoek aan oxxio is daarom de kosten van mijn naheffing bij eneco te coulancen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 27 mei 2015 om 15:25 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste mwrietveld1988,

Je hebt aangegeven dat je met een opzegvergoeding van je vorige leverancier bent geconfronteerd nadat een verkoper van Oxxio zou hebben aangegeven dat je kosteloos over kunt stappen.

Opzegvergoeding
Het overstappen naar Oxxio is altijd kosteloos, in die zin dat Oxxio er geen administratiekosten voor in rekening brengt. Wat de opzegvergoeding van je vorige leverancier betreft, ben je als klant zelf verantwoordelijk om in te schatten of het tussentijds overstappen voor jou wel een slimme keuze is of dat je beter kunt wachten totdat je overeenkomst met je leverancier al tegen het einde loopt.
Verder verstuurt Oxxio een welkomstpakket waarin de overeenkomst aan je wordt bevestigd. In deze overeenkomst is geen sprake van vergoeding van de opzegvergoeding van andere leveranciers. De reden hiervoor is dat Oxxio geen opzegvergoedingen en premiums van andere leveranciers vergoedt.

Wij begrijpen dat dit vervelend voor je is, maar wij kunnen je hier niet mee helpen.

Ik vertrouw erop je hiermee volledig te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Taoufik
Oxxio Nederland bv

mwrietveld1988

Heeft op 13 oktober 2015 om 15:23 geantwoord

Erg teleurgesteld. Ik heb een aanmaning van incassobureau ontvangen en mag nu €504,88 betalen. Een wijze les : stap nooit meer over van energie leverancier.

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie