Klacht: Oxxio – Dieven

op 14 juli 2016 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Geachte redactie,

Zouden jullie hier iets mee kunnen/willen doen?

Ik zit met het volgende probleem. Ik was jarenlang zonder problemen klant bij Oxxio. Dit veranderde afgelopen jaar toen ik opeens post van Oxxio kreeg met een nieuwe aanmelding op mijn adres van een ander persoon. Aangezien ik al klant was vond ik dit vreemd en heb ik de brief retour gestuurd.

Na een tijdje kreeg ik rekeningen op naam van die persoon op mijn adres, welke dus wederom retour werden gezonden omdat die persoon niet op mijn adres woont. Hoe vaak zou je dat moeten zeggen denk je? Na 1 keer zou het wel voldoende moeten zijn. Ik heb zeker 20, zo niet meer brieven retour moeten sturen. Je zou denken dat wanneer iets retour gezonden wordt dat hier wel iets mee gedaan zou worden, maar niets is minder waar. Op een gegeven moment kregen we zelfs incassobrieven! Alles retour gestuurd uiteraard.

Omdat dit al een tijdje zo ging heb ik maar eens contact opgenomen met Oxxio. Bleek dat de retour gezonden brieven wel degelijk waren aangekomen, met de boodschappen dat die persoon niet op mijn adres woont erbij vermeldt!

Uiteindelijk bleek dat er iemand zich op mijn adres had ingeschreven. Dit hebben ze dan ook direct opgelost.

Of toch niet? Ik kreeg op een gegeven moment een ‘eindafrekening’ voor de periode waarin dit speelde. Of ik even ruim 400 euro wou aftikken!!

Hiermee ben ik in contact getreden met Oxxio. Hele lange discussies verder. Ik moest en zou betalen, ook al hadden ze mijn contract beëindigd!!! Pardon?! Als je geen contract meer hebt ben je toch geen klant meer? Zij zijn een andere mening toegedaan.

Ik heb zwart op wit het hele gesprek, inclusief waarin ze zeggen dat zij mijn contract beëindigd hebben. En nu zeggen dat ik wel degelijk klant was. Ik heb niks betaald totdat ik incasso op mijn dak kreeg, maar ben het er totaal niet mee eens en wil het geld gewoon terug en krijg het links of rechtsom.

Geld terug. ik

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 14 juli 2016 om 15:37 geantwoord

Beste heer Lieverst,

Bedankt voor jouw bericht. Aan de hand van de informatie die je deelt en jouw klantnummer heb ik de levering op het adres onder de loep genomen. Daarmee neem ik waar dat wij op naam van M. Bonnet voor langere periode, zoals je zelf ook aangeeft, onafgebroken gas en stroom hebben geleverd. Deze levering is onterecht beëindigd per 16 april 2015 door een foutieve aanmelding van een andere klant die jouw adres per abuis als dat van hem of haar heeft opgegeven. Als bevestiging van de levering die is stopgezet hebben we destijds een eindnota gemaakt, deze bedroeg onder de streep 1,80 euro te betalen met notanummer 567004112 en notadatum 15 mei 2015.

Per 28 december 2015 is de levering op naam van M. Bonnet opnieuw van start gegaan. Helaas hebben wij op 3 maart 2016 een bericht van overstap ontvangen. Daardoor zijn wij opnieuw verplicht geweest om voor M. Bonnet een eindnota te maken. De leveringsperiode van deze eindnota betreft 28 december 2015 tot en met 4 maart 2016. De meterstanden waarop de eindnota is berekend, standen van 4 maart 2016 die voor ons gelden als eindstanden en voor de nieuwe leverancier op het adres de beginstanden, zijn werkelijke meterstanden. Dat betekent dat het verbruik wat wij op deze nota in rekening brengen ook werkelijk is.

Wat ik vooral met bovenstaande uitleg probeer duidelijk te maken is dat wij níet het verbruik tussen 16 april 2015 en 28 december 2015 bij je in rekening brengen. Dit omdat er gedurende deze periode geen contract liep op naam van M. Bonnet voor de levering van energie.

In jouw klacht refereer je aan de eindnota á 400 euro die in jouw ogen onterecht bij je in rekening gebracht wordt, over een periode waarin het contract beëindigd zou zijn. Ik hoop dat bovenstaande uitleg verduidelijkt dat deze bewuste eindnota juist loopt over de periode waarin we je opnieuw hebben geleverd, op naam van M. Bonnet en met een leverperiode van 28 december 2015 tot en met 4 maart onlangs. Hierdoor kan ik niet anders concluderen dat de eindnota en de hierop in rekening gebrachte kosten terecht zijn.

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Luciano
Oxxio Webcare

Heeft op 14 juli 2016 om 17:12 geantwoord

Je collega's geven een heel andere visie.

Ik heb 2 eindnotas gehad. 1 van ruim 400 euro over de periode waarin ik geen klant was, en 1 over de periode december tm maart van ruim 100 euro toen ik overstapte vanwege dit gigantische geblunder. Waar u bovenstaande vandaan heeft is mij een raadsel en kan ik me ook niet in vinden.

Ik heb alles zwart op wit dus ik ben niet te misleiden met deze smoesverhaal.

Ik heb nooit een eindrekening van 1 euro nogwat gehad, dus stop met liegen.

Bericht van Oxxio

8 maanden geleden - Beste heer Lieverst, Eerder vandaag hebben wij telefonisch contact gehad. Graag vat ik ons gesprek samen. Ook langs deze weg bied ik je graag mijn excuus aan voor de eerdere, foutieve info. Zoals afgesproken heb ik een verzoek ingediend om alle kosten buiten die van de levering voor energie om, te laten vervallen. Kosten die je buiten de levering van energie al voldaan hebt, zullen worden terug gestort. Telefonisch hebben we doorgenomen dat je nog altijd woonachtig bent op het adres. Tot het moment van jouw onterechte afmelding in april 2015 zijn we reeds een aantal jaar op rij leverancier geweest op het bewuste adres. Wanneer een onterechte afmelding wordt hersteld, neemt dit vaak zo'n zes weken in beslag. Gelijk aan een 'normale' overstap. Helaas heeft dit in jouw geval veel langer op zich laten wachten. Uiteindelijk is dit per december 2015 alsnog rond gekomen. In de tussenliggende periode zijn wij niet gestopt met leveren op jouw adres echter is er gedurende deze periode geen voorschotbedrag in rekening gebracht. De reden hiervoor is dat het contract niet tijdig in ere hebben hersteld. Daartegenover heb je in dezelfde periode wel levering van gas en stroom genoten. Daarom vragen we je middels de eindnota gedateerd 15 februari 2016 ‘slechts’ te betalen voor wat je verbruikt hebt. Nu je helaas werkelijk voor een nieuwe leverancier hebt gekozen, hebben we op 23 maart 2016 opnieuw een eindnota gemaakt. Deze eindnota is gebaseerd op werkelijke meterstanden. Hiermee kunnen we vaststellen dat de geleverde energie tot het moment van overstap per 4 maart 2016 is geconsumeerd door de bewoners van het adres. Ook hiervoor geldt dus dat we enkel de kosten in rekening brengen voor het verbruik wat je hebt gehad. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, Luciano Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door r. Lieverst