Klacht: Overstaptijden

op 16 september 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Opmerking: Alle uur tijden zijn een voorbeeld, de minuten zijn wel correct*

Als ik met de bus om 14:34 bij het Antonius ziekenhuis uit Sneek vertrek richten de bushalte Kloosterlaan in Bolsward dan is mijn geplande aankomst om 14:48. Daar moet ik een overstap maken naar de lijn 44 naar Balk, harich rotonde. Alleen vertrekt die bus, volgens de reis informatie om 14:44. Normaal gesproken zou ik die aansluting dus missen met 3 minuten en moet dan vervolgens een half uur wachten op de volgende bus. Maar nu is de situatie als volgt, als ik vanaf Sneek naar Bolsward rijd dan kan ik op een bepaald moment vanaf de snelweg zien of er een bus bij de halte staat, nu is dat afgelopen maandag, woensdag en donderdag het geval geweest. Maar als wij dan de snelweg afdraaien, rijden we op de weg waar de halte zich ook bevind, en als we dan de bushalte naderen vertrekt lijn 44 al, dus mis ik de bus met nog geen 20 seconden. Ik heb daarom 2 keer gevraagt of de bus chauffeur lijn 44 wou vragen om te wachten, waarop ik een reactie kreeg dat die bus dan al weg zou zijn. Maar nu het tot 3 keer toe is gebleken dat lijn 44 er dan nog staat, vind ik het belachelijk dat een chauffeur niet 20 seconden op een andere bus wil wachten. Ik heb er wel begrip voor als de bus zodanig veel vertraging heeft dat lijn 44 dan wel moet vertrekken, maar vind het echt triest dat ze niet 20 seconden willen wachten.

Ik zou uiterst tevreden zijn als de lijn 44 een beter overstap krijgt, bijvoorbeeld dat hij 5 minuten later rijd of wacht totdat de bus uit Sneek er is, die trouwens lijn 99/89, betreft, waardoor meerdere mensen die die richting op moeten de aansluiting halen.

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 17 september 2016 om 10:52 geantwoord

Hallo Ivor,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat het behoorlijk zuur is, als de bus net je voor je neus wegrijdt. De afspraak is dat er op overstappers gewacht kan worden, mits de dienstregeling dit toelaat natuurlijk.

Normaal gesproken geven wij altijd het advies om de chauffeur van de aankomende bus te vragen of hij via onze verkeersleiding de chauffeur van de vertrekkende bus (in dit geval lijn 44) even wil laten wachten op overstappers. Nu kan het natuurlijk zijn dat er een goede reden is om niet te wachten, daar heb ik geen inzage in.

Ik stuur je klacht in ieder geval door naar de teammanager in de regio, zodat hij van deze kwestie op de hoogte is. Ik stuur je signaal door tevens door naar de vervoerskundige in de regio, zodat dit meegaat in de evaluatie van de dienstregeling.

We bieden je onze excuses aan voor het ongemak wat je ervaren hebt.

Daniël Kooistra
Webcareteam Arriva

Alle klachten die gemeld zijn door ivor.baak