Klacht: opzeggen zorgverzekering i.v.m verhuizing naar België

op 03 september 2016 over ONVZ in de categorie Zorgverzekering

Ik moet allerlei vragen en formulieren beantwoorden en opsturen terwijl onvz alle gegevens krijgen van de gemeente zoals uitschrijving, opzegging Kamer van Koophandel, SvB, etc. Deze bewijzen moet ik nog eens overleggen terwijl ze die van een officiële instantie krijgen. Terwijl het wettelijk duidelijk is, als naar het buitenland verhuist geen zorgverzekering meer kunt hebben in Nederland. Waarom al deze rompslomp.

ONVZ moet gewoon niet zo moeilijk doen, en ik vraag me dan af waarom is dit?

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ONVZ over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ONVZ in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ONVZ een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ONVZ

Heeft op 05 september 2016 om 09:08 geantwoord

Geachte heer Van Dam,
Wij kunnen ons voorstellen dat het vervelend is dat u vragen moet beantwoorden, terwijl u van mening bent dat de door ons benodigde informatie door verschillende instanties wordt ontvangen. De realiteit is dat wij wettelijk verplicht zijn te toetsen of er in het geval van een emigratie recht blijft bestaan op de Basisverzekering of niet. Wij ontvangen via de gemeente inderdaad een uitschrijving. Echter het is onze ervaring dat niet iedere uitschrijving bij een gemeente ook een emigratie is. Daarnaast is het ook zo dat wij moeten toetsen of er ondanks een emigratie toch recht blijft bestaan op de Basisverzekering als er sprake is van inkomen uit Nederland. Als er onduidelijkheden zijn dan kunnen wij dit bij de SVB laten toetsen. Dit proces kost echter ook weer een aantal weken. Wij willen u snel service bieden door op korte termijn vast te kunnen stellen wat de situatie is. Daar hebben we uw hulp bij nodig.

Ondanks dat u het wellicht vervelend vindt rekenen wij op uw medewerking waardoor wij u beter van dienst kunnen zijn. Bij vragen kunt u ons bellen op 030 639 62 22.
Vriendelijke groet,

ONVZ Zorgverzekeraar
Mark Lobenstein
Senior medewerker Cliëntenservice

Heeft op 05 september 2016 om 11:12 geantwoord

ONVZ geeft geen oplossing en blijft bij hun standpunt, De Gem. Maastricht geeft duidelijk aan dat het om een emigratie gaat.

Bericht van ONVZ

6 maanden geleden - Geachte heer Van Dam, Helaas kon ik u niet telefonisch te bereiken. Ik wilde u bellen om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Via ons systeem ontvangt u ook nog een e-mail van mij. Met vriendelijke groet, ONVZ Zorgverzekeraar Mark Lobenstein Senior medewerker Cliëntenservice

Alle klachten die gemeld zijn door vandamzebra