Klacht: Onterechte Eindafrekening van 1290 euro van energiedirect

op 31 oktober 2017 over EnergieDirect in de categorie Energieleveranciers

In september 2015 zijn mijn vrouw en ik overgestapt naar Energiedirect. Dit is ons opzich wel redelijk goed bevallen. Ons maandbedrag werd vastgesteld op 132,00 euro per maand. Prima, daar konden wij mee leven. Netjes alle meterstanden doorggeven via internet en wat denk je, wij kregen in oktober 2016 een eindafrekening van 940,00 euro. Wij zij dan ook alleen in de avond om 19.00 uur thuis. Zoveel gas en electriciteit gebruiken wij dan ook niet. Onze situatie is in 2017 tot nu toe ook niet anders geweest. Tot wij besluiten om in augustus 2017 over te stappen naar Total. Vervolgens krijgen wij in Oktober ee eindafrekening van 1290,00 euro te betalen. Dit vinden wij behoorlijk bizar aangezien onze situatie ten opzichte van 2016 niet is verandert. Het enige dat is verandert, is de “slimme meter” die in Juni 2017 is geplaatst. Al het verbruik is volgens Energiedirect verdrievoudigd. Wij contact opnemen met Energiedirect om aan te geven dat dit nooit kan kloppen en dat wij een uitleg willen hebben over hoe dit kan. Na een dikke 20 minuten komt meneer, die het zelf ook niet begreep met als uitleg dat er nooit meterstanden zijn doorgegeven. Maar wat het nog mooier maakt is dat er meerdere “correctie” hebben plaatsgevonden. Lekker duidelijk, meneer wilde ook niet vertellen wat dat inhield. Vervolgens krijgen wij een standaard mail met cijfers waar elk normaal mens niets van zoi begrijpen. Dat die cijfers zijn vastgesteld en hoopr de verstuurder van de mail dat wij voldoende zijn ingelicht.

Ik vin het werkelijk belachelijk dat dit mogelijk is. Wij zijn als klant niet op de hoogte gesteld van enige “correctie” en hebben ook nooit een herinnering gehad dat meterstanden niet waren ingevuld. Ik vind dit echt belachelijk en als ik hier een juridische zaak van moet maken dan ga ik dat ook echt doen. Ik ga niet meer betalen dan daadwerkelijk hoeft. Ik voel mij op dit moment in de zeik genomen en eis dat Energiedirect een goed onderzoek doet.

Ik eis een grondig onderzoek en een passend bedrag. Niet zomaar wat ingevulde cijfertjes op basis van wat zij denken. Wellicht onderzoek doen of het fout is gegaan bij het plaatsen van de "slimme meter" maar 1290,00 gaat niet betaald worden.

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar EnergieDirect over deze klacht.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door EnergieDirect in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat EnergieDirect een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

EnergieDirect

Heeft op 01 november 2017 om 15:39 geantwoord

Beste RawRaaz,

Ik begrijp dat u erg bent geschrokken van de eindnota, zeker omdat u op de eerste jaarnota een bedrag terug kreeg van ons en er in een eerder contact geen duidelijk antwoord is gegeven. Hier wil ik mijn excuses voor aanbieden en ik geef u graag meer uitleg over de eindnota.

Allereerst wil ik aangeven dat het hoge verbruik niets te maken heeft met de plaatsing van de slimme meter. De meterwissel heeft plaatsgevonden 26 juni 2017 en zoals u op de eindnota kan zien is er vanaf die datum t/m 31 augustus 2017 niet veel verbruik geweest. Veruit het grootste gedeelte van het verbruik van stroom zit voor de meterwissel en daarnaast is het gasverbruik ten opzichte van de jaarnota van 2015-2016 flink gestegen.

In ons systeem zie ik dat er bij de aanmelding en bij de jaarnota van 2016 geen meterstanden zijn doorgegeven. In september 2016 hebben wij meerdere verzoeken gestuurd om deze meterstanden door te geven voor de jaarnota. Het kan gebeuren dat deze niet op tijd doorgegeven worden, maar op dat moment worden de meterstanden berekend. Dit staat ook aangegeven op de jaarnota van 2016.

Op 26 juni 2017 heeft de netbeheerder de stroommeter vervangen. Hierbij heeft de netbeheerder de eindstanden van de meter genoteerd en door u laten ondertekenen. Dit is het eerste moment geweest dat uw meterstanden voor stroom niet berekend waren en hierdoor is het hoge stroomverbruik ontstaan. Bij de aanmelding en de jaarnota zijn de meterstanden te laag berekend.

Bij de aanmelding bij uw nieuwe leverancier heeft u de meterstanden voor gas doorgegeven. Uw nieuwe leverancier heeft deze vervolgens aan ons doorgegeven en met deze meterstanden hebben wij de eindnota opgemaakt. Voor gas geldt dat dit het eerste moment was waarbij de meterstand niet berekend was sinds u klant was bij ons.

Uiteindelijk zijn de meterstanden op de jaarnota van 2016 te laag berekend, waardoor u een hoog bedrag terug. Dit is op de eindnota rechtgetrokken doordat de meterstand voor stroom is opgenomen door de netbeheerder bij de meterwissel en u de meterstand van gas heeft doorgegeven bij uw nieuwe leverancier. Hierdoor lijkt het alsof u een heel hoog verbruikt heeft gehad in het afgelopen jaar, maar eigenlijk is dit het verbruik over meerdere jaren.

Mocht u een andere meterstand op uw gasmeter zien wil ik vragen om een foto hiervan naar ons op te sturen via [email protected] Onlangs heeft u een foto opgestuurd, maar op deze foto stond enkel de stroommeter.

Als laatste begrijp ik dat dit een hoog bedrag is en dat dit mogelijk niet in één keer betaald kan worden. U kunt met ons contact opnemen voor een betalingsregeling via 0900-3347328 of door een e-mail te sturen naar bovenstaand e-mailadres.

Simon
Webcare energiedirect.nl

Heeft op 01 november 2017 om 15:55 geantwoord

Ik ben net gebeld door de heer H.Rah en werd erg onbeleefd aangesproken over deze situatie. Ik mocht mijn woordje niet doen en vervolgens was hij erg grof aan de telefoon dat ik hem maar moest geloven en laten uitleggen wat er aan de hand is, en daarnaast klopte het allemaal maar. Hij gaf tevens aan dat de meterstanden nooit zijn doorgegeven en toch heb ik een bevestigingsmail ontvangen dat ik die wel heb doorgegeven. Daar was meneer even verbaasd over en kon dat niet vinden. Of ik dat toch even wilde doorsturen. Heel jammer dat het bedrijf Energiedirect haar fouten wil afschuiven op de klant. Het online systeem werkt blijkbaar niet, meneer gaf aan dat het mogelijk is dat ik de meterstanden heb doorgegeven maar dat het niet goed is doorgevoerd bij hen, apart! Maar ik word uiteindelijk opgezadeld met een rekening omdat het systeem niet heeft meegewerkt? Nu maar alle stukken bij elkaar zoeken, zodat zij hun werk hopelijk kunnen doen, ik heb er geen vertrouwen in.

Bericht van EnergieDirect

3 jaren geleden - Beste RawRaaz, Ik vind het jammer om te zien dat u het gesprek op deze manier heeft ervaren. Het klopt inderdaad dat de e-mails ter bevestiging van de doorgegeven meterstanden niet terug te vinden zijn door ons. De laatste meterstanden van op de eindnota kloppen echter wel en dit betekent dat er een verbruik is geweest tot deze meterstanden. Om die reden heeft mijn collega aangegeven dat de bevestigingsmails opgestuurd kunnen worden naar [email protected] Als de aanmeldstanden daadwerkelijk anders waren corrigeren wij de jaarnota en eindnota en komt het bedrag op de eindnota te vervallen. Met vriendelijke groet, Simon Webcare energiedirect.nl

Alle klachten die gemeld zijn door RawRaaz