Klacht: Onterechte BKR codering

op 18 mei 2016 over Rabobank in de categorie Banken

Sinds kleins af aan al klant geweest bij de Rabobank. Nooit problemen gehad met de bank tot in 2012 ik overgestapt was naar de ABN AMRO. Reden? Omdat mijn werkgever toen de salarissen via ABN rekening uitkeerden en ik dan de zelfde dag nog zou beschikken over mijn salaris. Zonder bij stil te staan stond ik 460 euro rood bij de Rabobank in 2012. Na de overstap en fulltime aan het werk gegaan te zijn heb ik er weinig naar om gekeken, soms ontving ik een brief met een herinnering dat ik een minimale bedrag van 10 euro moest overmaken per maand. Soms over gemaakt en soms vergeten. Na een aantal jaar verder te zijn heb ik in 2015 ineens een brief ontvangen van ( De laat incasso bureau ) dat de Rabobank mijn rekening heeft afgesloten en het volledige som terug eist. Ik ben vooraf niet geïnformeerd hierover er is geen telefonisch contact met mij geweest en heb ook geen aangetekende brief ontvangen met daar in de consequenties. Ik nam contact op met de Rabobank en vroeg wat dit te betekenen had, waarop mij werd verteld dat ze mij een BKR registratie hebben gegeven met een A2 codering. De medewerker van de Rabobank De Lang straat stelde mij gerust door te vertellen dat er een Herstel code zou opgegeven worden zodra ik het volledige bedrag betaald zou hebben. Dus ik wacht opgelucht want ben namelijk inmiddels verloofd en samen met mijn verloofde opzoek naar een Koophuis. Nadat ik het volledige bedrag betaald had ben ik rabobank gaan bellen. De rabobank vertelde mij dat ze binnen 2 weken de verwerking zouden doen en het dossier afsluiten. Toen vroeg ik wat gebeurd er met de beloofde Herstel code op mijn BKR melding? Waarop lakoniek werd gezegd; meneer wij geven nooit Herstel codes uit. Waarop ik vertelde dat dit mij beloofd is, de gesprek werd kort en bondig gehouden en daarna werd ik af geschud door de medewerker van Rabobank.

Sindsdien heb ik bij 20 verschillende hypotheek verstrekkers een aanvraag gedaan, niemand wil eens mijn verhaal aanhoren puur omdat ik nu belabeld sta als slechte betaler in de samenleving. Dit terwijl ik sinds 2011 fulltime werk zonder tussenstop zonder zomer vakanties. Ik heb tot op de dag vandaag al mijn facturen netjes optijd betaald en heb geen openstaande rekeningen staan. Ook heb ik meerdere malen bedragen geleend van de ABN of andere instanties en dit netjes op tijd betaald. De rabobank heeft mij niet voldoende geïnformeerd over de vervolgstappen en dat er een deadline aanhing. Ze vertellen mij aan de telefoon dat ik een brief heb ontvangen, en als ik vraag hoe deze is verzonden word mij verteld dat dit als normale post verzonden is.

Dus als ik het goed begrijp mag een bank zo’n belangrijke brief waarin staat dat als ik het bedrag niet betaal ik de komende 5 jaar niet door kan groeien in de samenleving als normale post, dat door 1001 variabelen kwijt kan raken of nooit mij kan bereiken gewoon op deze manier verzonden mag worden?
Ik blijf in mijn recht staan dat zo’n brief aangetekend verstuurd had moeten worden. Dat terzijde tot op de dag van vandaag heeft de rabobank niet eens een keer de moeite genomen om mij eens te bellen en te vertellen meneer Hakan, u staat in het rood op uw rekening met 500 euro. Zou u dit bedrag willen betalen?
Als ik wist dat dit prioriteit had dan had ik dat niet laten liggen!

Ik en mijn verloofde hebben een gezamelijke inkomen van 3500 bruto per maand. Dit is meer dan zat om een hypotheek te verkrijgen voor een mooie koophuis.
Helaas doordat rabobank mij buitensluit en niet met een oplossing wil komen wordt ik afgekaatst door de hypotheekverstrekkers en kijkt niemand meer om.
Het lijkt wel alsof ik een crimineel ben dat niet thuis hoort in de samenleving.

Hoe kan iemand doorgroeien en een bijdrage doen aan de samenleving als iemand al door zo’n kleinschalig fout die iemand maakt in zijn jeugd zo’n grote gevolgen heeft op zijn of haar toekomst. Ik ben het niet eens met de beoordeling, ik heb genoeg papieren en referenties om aan te tonen dat ik een financieel gezond leven leidt zonder zorgen of problemen.

Wat heb ik zelf al geprobeert?
Ik heb meerdere malen contact opgenomen met de Rabobank. Ze hebben mij niet geholpen want ik kom niet eens verder dan de frontdesk medewerkers die allemaal mij voor geprogrameerde antwoorden geven.
Ik heb gevraagd om een hypotheek via de rabobank zelf omdat hun ook diegene zijn die mij de BKR melding gegeven hebben. In de eerste instantie werd ik uitgenodigd op gesprek, waarna 4 dagen later ik opgebeld werd met het volgende, meneer wij hebben stricte richtlijnen wij mogen geen hypotheek verstrekken aan klanten met een BKR A2 codering. Ja maar jullie zijn diegene die mij die codering gegeven hebben! Ja meneer dat klopt maar helaas.

Het enige wat ik wil en waar mijn focus op ligt is een huis kopen, samen met mijn verloofde te trouwen en een toekomst op te bouwen. De nieuwbouw project waar wij al een lange tijd een oog hebben gaat binnenkort van start. We hebben 2 maanden de tijd om een hypotheek aanvraag te kunnen afronden. Al onze papier werk klopt. Ik en mijn verloofde verdienen genoeg om de juiste hypotheek bedrag te mogen krijgen, ook hebben we beide de correcte arbeidscontracten en intentieverklaringen. Het enige wat ons tegenhoudt van een toekomst is de BKR melding om (Rood) Staan op een studenten rekening.

Ik verwacht dat Rabobank nogmaals heel goed kijkt naar hun werkwijze en deze situatie onder de loep neemt. Ik ben ten onterechte terwijl ik hier niet van op de hoogte was door een bedrag van 500 euro 5 jaar lang van mijn toekomst beroofd. Inmiddels is het bedrag al betaald en afgelost.
De oprechte manier van werkwijze zou zijn om mij in gelijkenis te stellen, een belangrijke brief met BKR aankondiging kan je niet als normale post versturen dat is behoorlijk onverantwoordelijk van een bank zoals Rabobank! Aangetekend sturen op naam!!

Gelieve mijn BKR melding te verwijderen zodat ik en mijn verloofde verder kunnen doorgroeien in de samenleving en onze bijdrage aan de maatschappij voort kunnen zetten.

Waarom zou ik terwijl ik financieel gezond ben sinds 2011 er bewust voor kiezen om een BKR codering te krijgen terwijl ik de 500 euro rood staan op studenten rekening in 1 maand terug had kunnen betalen als dit goed gemeld werd!

Er is geen voldoende effort gedaan vanuit de Rabobank om contact met mij op te nemen, ik neem geen voldoening aan het feit dat de Rabobank een officiële waarschuwing als normale post verzend in plaats van aangetekend terwijl het een zeer belangrijke brief is!

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Rabobank

Reactie van de melder van de klacht senzobean

8 maanden geleden - Rabobank weigert mijn klacht in behandeling te nemen. Ge-wel-dig.

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Rabobank nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door senzobean