Klacht: Onredelijke termijn

op 16 maart 2021 over ABN AMRO in de categorie Banken

Mijn dochter is onlangs overleden. Ik heb dit via de website gemeld bij de bank. Vervolgens kreeg ik een mail met een tweetal formulieren die ik moest invullen. Verder werd mij medegedeeld dat de banlk het te druk had om mij te bellen. Na meerdere keren geprobeert te bellen met de bank, is het mij na twee weken uiteindelijk toch gelukt iemand van de nabestaande desk te spreken. Met proberen te bellen bedoel ik, 30 minuten wachttijd en als het bijna zover is, is er geen verbinding meer. Logisch dat je dan denkt, probeer het later nog eens.

Affijn na twee weken toch nog gelukt, maar nu komt het. Ik wil inzage in de rekening hebben, want ik wil weten wie ik moet aanschrijven om te vertellen dat mijn dochter is overleden en inzage in de regelmatige afschrijvingen is een prima middel. Op mijn vraag vraag aan de medewerkster hoe lang het nog gaat duren, antwoorde de medewerkster 4 tot 5 weken. De reden hiervan is, dat zij een grote workload hebben. Deze termijn vind ik onredelijk lang. Andere banken hebben dit in uiterlijk 2 weken voor elkaar. Dat zal ook wel moeten, want anders krijgen de nabestaanden te maken met extra kosten die onredelijk zijn.

Aangezien ik de afwikkeling doe ben ik ook verantwoordelijk voor te hoog oplopende kosten. Echter de bank heeft naar mij een zorgplicht. deze bestaat uit heet hanteren van een termijn die redelijk is. Door de onredelijk lange termijn wordt dit door de bank nu wel erg moeilijk gemaakt en ik met mogelijke hoge kosten te maken krijg.

Dat de bank gebruik maaakt van het argument hoge workload en een achterstand vind ik heel vervelend voor de bank, maar mag niet als argument gebruikt worden om onder haar zorgplicht uit te komen.

Mij binnen een week van af nu complete inzage in haar financieen te geven.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN AMRO over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ABN AMRO in behandeling genomen

Bericht van ABN AMRO

4 maanden geleden - Beste MariusLucius44, Allereerst nogmaals gecondoleerd met het verlies van uw dochter! Zoals telefonisch zojuist met u besproken, ga ik contact opnemen met onze nabestaandendesk om de afhandeling met hen te bespreken. Ik kom hier vanmiddag nog even bij u op terug. Met vriendelijke groet, Rob ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

4 maanden geleden - Beste MariusLucius44, Zojuist hebben wij elkaar wederom telefonisch gesproken. Dank voor uw tijd. Zoals afgesproken hebben wij volgende week weer contact om de voortgang te bespreken. Heeft u in de tussentijd nog vragen of opmerkingen, dan hoor ik dat uiteraard graag. Met vriendelijke groet, Rob ABN AMRO Webcare

Reactie van de melder van de klacht MariusLucius44

3 maanden geleden - Beste Rob, Afgelopen donderdag hebben wij elkaar voor het laatst gesproken. Tijdens dit gesprek heb ik op aanraden van jou de afschrift Beneficiaire aanvaarding naar de nabestaande desk gemaild. Hier was nog niet om gevraag, maar die vraag zou wel komen. Verder hebben wij afgesproken dat als ik voor woensdag niets gehoord had op deze site een reactie zou plaatsen. Tot nu heb ik nog geen enkele reactie ontvangen. Dus ik weet niet wat de status is. Het vervelende nu is, dat ik moet gaan nadenken hoe om te gaan met de zogenaamde beheerskosten, want haar woning moet opgezegd worden. Spullen kan ik niet zomaar van de hand doen. Die moet ik dus opslaan. Nu is dat niet veel en ook niet waardevol. Punt is dat ik nog steeds geen enkele zich heb op haar financieen. Het zal mij dan ook niet verwonderen dat schuldeisers gaan plussen op de oorspronkelijke bedragen. Ik hoop dat het nu echt deze week is opgelost. Met vriendelijke groet, Marius

Bericht van ABN AMRO

3 maanden geleden - Beste MariusLucius44, Ik ben er voor u achteraan gegaan. Alle benodigde stukken zijn nu binnen. De afhandeltijd nadat alles binnen is, is binnen 3 weken. Ik wil u dan ook vragen nog even geduld te hebben. Er zijn in ieder geval geen verdere handelingen nodig. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

2 maanden geleden - Beste MariusLucius44, Ik houd nog steeds uw klacht in de gaten. We zijn nog steeds voor u bezig en wachten op een benodigd bericht van een afdeling om dit te kunnen afronden. Ik wil u excuses aanbieden dat dit zo lang duurt en u bedanken voor uw geduld. U hoort snel meer van mij. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

Reactie van de melder van de klacht MariusLucius44

2 maanden geleden - Beste Janwalter, Dank voor je excuses. Ik heb er alle begrip voor dat de bank zorgvuldig wilt zijn. Echter als ik lees op de site dat er door de coronacrisis achterstanden zijn, dan zeg ik dat dit flauwekul is immers, deze achterstanden waten er al in 2012. Sinds die tijd lijkt er vrij weinig aan gedaan te zijn.. Nu mijn casus. Ik heb nu inzicht in de rekening zodat ik weet waar mijn dochter haar abonnementen had en wie haar schuldeisers zijn. Na veel dimmen en dammen heb ik verleden week een overzicht gekregen wat haar saldo was op de dag van overlijden en iemand van de nabestaande desk is nu nog bezig om dezelfde overzicht krijgen in verband haar lening. Dit verzoek lag er trouwens al vanaf 6 maart. Deze gegevens heb ik nodig voor de boedellijst. Dat dit zo lang moet duren heb ik geen enkele begrip voor. Dit zijn overzichten die zo uitgedraaid kunnen worden. En de ABN doet er meer dan 2 maanden over? Dit sluit exact aan op de klachten die ik terug heb gelezen tot 2012. De conclusie is de bank maakt excuses, maar mijn vraag is wat zijn deze excuses uiteindelijk waard als je een zelfde situatie laat voort bestaan. Ik hoop dat ik spoedig alle zaken heb en dat ik verder kan. Ik wil wel meegeven dat een bank als ABN AMRO, welke zo groot is en ook nog een systeembank is, zich voor haar bijzondere traagheid diep moet schamen.

Bericht van ABN AMRO

2 maanden geleden - Beste MariusLucius44, Het is zeker waar dat er voor corona ook al langere wachttijden waren bij onze nabestaandenafdeling. Er is veel aangedaan om die die achterstanden weg te werken en het proces te verbeteren. Terwijl dit steeds wat beter ging, kwam Corona er bovenop. Dit zorgde voor extr vertragingen. Om te zeggen dat de vertragingen alleen door Corona komen, dat is dus zeker niet zo. Daarvoor gingen zaken ook niet hoe het hoort. Het is heeft gezorgd voor extra stappen terug, terwijl we juist vooruit aan het gaan waren. Aan ons de taak om dit weer op te pakken en het proces nog velen malen beter te laten lopen. Ik snap dat u weinig aan excuses heeft en dit gewoon achter u wilt laten. Fijn om te lezen dat er in ieder geval vordering in de zaak zit. Hopelijk is het snel volledig afgerond. Dank voor de update en alvast een fijn weekend gewenst. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

2 maanden geleden - Beste MariusLucius44, Ik begrepen dat we deze week het verlossende woord van de betreffende afdeling hebben gekregen en dat dit verder is afgerond. Hierover is er ook een bericht uitgestuurd die u al heeft ontvangen of nog moet ontvangen. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

Bericht van ABN AMRO

1 maand geleden - Beste MariusLucius44, Op mijn laatste berichten heb ik geen reactie meer ontvangen. Ik ben benieuwd of het nu inderdaad gelukt is en of u zo verder kunt. Ik hoor het graag van u. Met vriendelijke groet, Janwalter ABN AMRO Webcare

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN AMRO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN AMRO

Heeft op 02 juni 2021 om 15:59 geantwoord

Op 16 maart hebben we hier op het forum deze klacht ontvangen. Op 17 maart hebben we gereageerd met uitleg op de klacht. Op ons laatste beicht hebben we geen reactie terug mogen ontvangen. We sluiten daarom deze klacht door hem als opgelost neer te zetten hier op het forum.

Alle klachten die gemeld zijn door MariusLucius44