Klacht: onjuiste inschatting en dreigende bejegening

op 30 juni 2012 over RET in de categorie Vervoersbedrijven

Mijn Engelse gasten, 2 dames, stapten dinsdag avond rond half 12 in tram 8 bij halte Churchillplein. De tram kwam net aanrijden dus ze stapten snel in. Dame 1 checkte gelijk in, Dame 2 kon niet gelijk haar ov-chipkaart vinden. Er kwamen toen 4 mannelijke controlleurs op hen af. Toen ze zagen dat de Dame 2 nog niet had ingecheckt moesten ze gelijk uitstappen. De dame probeerden vriendelijk uit te leggen dat ze door de haast haar chipkaart nog niet had gevonden, maar dit werd genegeerd. Toen ze buiten stonden reed de tram verder en bleven de mannen rondom de beide dames staan wat als bedreigend overkwam. Ze werden ondervraagd waarom mevrouw 2 niet had ingecheckt, terwijl ze dit in de tram al hadden uitgelegd. Mevrouw 1 had bovendien niet uitgecheckt omdat ze niet wist dat de tram weg zou rijden en hiervoor niet was gewaarschuwd door de mannen (weg 4 euro). De bejegening naar de dames was onvriendelijk, onbehulpzaam en zelfs bedreigend omdat ze om hen heen gingen staan en hen ook nog eens uitlachten toen mevrouw 1 ‘Benthuizerstraat’ niet helemaal goed op z’n Nederlands kon uitspreken.
De dames, doodmoe van een lange conferentiedag, moesten uiteindelijk nog eens 20 minuten wachten op een volgende tram.
Ik schaam me voor dit voorval omdat ik altijd vol trots loop te vertellen over de gastvrijheid van de Rotterdammers. Juist in het openbaar vervoer moet klantvriendelijkheid en behulpzaamheid altijd de boventoon voeren vind ik. Dit maakt een wereld van verschil voor bezoekers van onze stad.
Controle is belangrijk en goed, maar de inschatting en oplossing van deze situatie had mijns inziens veel beter kunnen verlopen.

Bovenstaande casus bespreken met de controleurs en een klantvriendelijke oplossing bedenken voor vergelijkbare situaties.

Alle klachten die gemeld zijn door hemelrijck