Klacht: onjuist tarief op eindafrekening teruglevering

op 08 juni 2021 over Greenchoice in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Wij hebben de afrekening gekregen van ons 1e jaar bij Greenchoice. In het contract is afgesproken het volgende: .
Terugleververgoeding (per kWh, exclusief btw)€
0,11000
Dit tarief geldt tot een netto teruglevering van 10.000 kWh. Levert u netto meer terug dan 10.000 kWh? U ontvangt over het gehele volume het stroomtarief exclusief btw, energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE).
Hier staat dus niet vermeld dat je meer moet opwekken dan verbruikt

Op mijn eindfactuur staat ook vermeld TERUGLEVERING. Mijn zonnepanelen hebben bruto tot 3-6-2021 7570,39 kWh opgewekt en netto 4668 kWh. Echter vergoedt men voor het normale tarief € 0,6036 en voor het lage tarief € 0,04681. Dit is niet in overeenstemming met het contract zoals u leest.
Dit moet zijn € 0,11 excl. btw zoals vermeld staat in mijn contract.
Alleen als ik meer dan 10.000 kWh zou terug leveren zou ik deze door u berekende tarieven correct vinden.
Groene stroom Groen uit Nederland Capaciteit t/m E3x25 EAN-code 871687120055316600
Leveringsadres: Bernard van Galenstraat 6 4, Groenlo
Beginstand
02-06-2020
Eindstand
31-05-2021
Verbruik Tarief
(excl. btw)
Bedrag
(excl. btw)
Bedrag
(incl. btw)
Levering normaaltarief 6.021 8.972 2.951 kWh 0,06036 178,12 215,52
Levering daltarief 4.416 7.187 2.771 kWh 0,04681 129,71 156,95
Energiebelasting 1.557 kWh 0,09638 150,07 181,59
Opslag duurzame energie 1.557 kWh 0,02834 44,13 53,40
Vaste leveringskosten 363 dagen 0,12227 44,38 53,70
Netbeheerkosten 363 dagen 0,59664 216,58 262,07
Vermindering energiebelasting 363 dagen -1,22110 -443,26 -536,35
Totaal stroom (btw: € 67,15) € 319,73 € 386,88
Teruglevering
Beginstand
02-06-2020
Eindstand
31-05-2021
Verbruik Tarief
(excl. btw)
Bedrag
(excl. btw)
Bedrag
(incl. btw)
Teruglevering normaaltarief 233 3.082 -2.849 kWh 0,06036 -171,97 -208,09
Teruglevering daltarief 184 1.500 -1.316 kWh 0,04681 -61,60 -74,54
Totaal teruglevering (btw: € -49,06) € -233,57 € -282,63

Ze willen echter niet corrigeren.
Hoe kijkt u tegen deze stelling aan ?

Gewenste Oplossing:

Als ik € 0.11 ontvang op mijn eind factuur

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Greenchoice over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Greenchoice in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Greenchoice een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Greenchoice

Heeft op 08 juni 2021 om 12:25 geantwoord

Geboden Oplossing:

Oplossing is alleen zichtbaar voor melder van de klacht

Bericht van Greenchoice

1 maand geleden - Beste heer en mevrouw Helmers, Het probleem is, het klopt wel. Maar zo lang u niet het verschil wil begrijpen tussen saldering en terugleververgoeding en wat er als eerste met uw opwekking gebeurt, dan zal het in uw beleving nooit kloppen. De realiteit is echter anders. Met vriendelijke groet, M. van der Stigchel

Heeft op 10 juni 2021 om 12:19 geantwoord

dit staat er in mijn contract afgesloten in januari 2020. Er wordt niet gesproken over dat er eerst een saldering moet plaatsvinden. Tot 10.000kWu vergoeding € 0,11 excl btw. Als je meer dan 10.000kWu dan geldt het tarief wat u nu hebt nu hebt vergoed.
Terugleververgoeding (per kWh, exclusief btw)€0,11000

Bericht van Greenchoice

1 maand geleden - Beste heer en mevrouw Helmers, Hartelijk dank voor uw bericht. Wanneer u energie aan het net teruglevert, saldeert u altijd eerst - simpelweg omdat dit voor u het meest voordelige is. Dus wanneer u 2000 kWh van ons verbruikt en 1500 kWh teruglevert, hoeft u maar 500 kWh aan energie te betalen. Gezien een kWh stroom gemiddeld 22 tot 24 cent per kWh kost en u hierdoor 1500 maal 22 tot 24 cent niet hoeft te betalen, is dit voordeliger dan dat u enkel over de 1500 kWh 11 cent terugkrijgt. Dus, als u 11 cent per kWh wil voor uw teruglevering. Dan dient uw opwekking maal het all-in tarief aan ons terug te betalen, waarna ik het geen probleem vind om u vervolgens 11 cent terug te geven. Hopelijk begrijpt u hoe ridicuul dit klinkt en zal u alsnog accepteren dat de verrekening zoals deze nu heeft plaatsgevonden het meeste logische en ook het meest voordelige voor u is. Met vriendelijke groet, M. van der Stigchel

Alle klachten die gemeld zijn door Grolse60