Klacht: Onbeschofte bank t.o.v. Fortis hypotheekhouders

op 11 augustus 2016 over ABN Amro in de categorie Banken

Op 10 juni j.l. geleden ontving ik van de ABN AMRO een brief waarin mij werd medegedeeld dat er een wijziging zou worden doorgevoerd ten nadele van Fortis hypotheekhouders omdat zij de Fortis-hypotheken gingen onderbrengen in de ABN hypothekenadministratie. Dit zou alleen maar “voordelen” opleveren…Eén van de voordelen was, zo bleek tijdens het lezen van de brief, dat de einddatum van mijn rentevaste periode waarvoor ik bij de Fortis heb getekend zou worden opgeschoven. In antwoord op deze opmerking heb ik -uiteraard- de bank laten weten dat ik hier niet akkoord mee wilde gaan. Als verweer voerde ik aan dat men zich voorafgaand aan de overname van Fortis had moeten realiseren dat twee computersysytemen extra werk met zich mee zou brengen, Toch heeft men heeft er destijds voor gekozen om met deze extra werkbelasting akkoord te gaan teneinde de Fortis klanten binnen te kunnen halen.
Ik ben van mening dat de ABN AMRO het voorstel van overname van Fortis hypotheekhouders om deze reden ook had kunnen weigeren waardoor bv. de ING of RABO bank de mogelijkheden hadden kunnen onderzoeken om aan de voorwaarden waaronder Fortis hypotheekhouders hun contract hadden afgesloten te kunnen voldoen. Er werd mij verzocht de klacht bij de afdeling klachtenmanagement te deponeren.
Na 1 maand ontving ik de reactie dat zij van mening waren dat zij -zoals zij dat omschreven- op basis van “REDELIJK- en BILLIJKHEID” aan de wet voorbij mochten gaan omdat werken met twee computersystemen (Fortis en ABN) onwerkbaar zou zijn en mijn klacht op deze grond werd afgewezen.
N.a.v. deze reden heb ik telefonisch contact met deze afdeling gezocht, Men had immers vanwege de onwerkbaarheid destijds van de overname af kunnen zien en waarom het nu voor Fortis hypotheekhouders “redelijk en billijk” moest worden geacht om de looptijd van de rentevaste periode ongevraagd te verlengen? Bovendien vroeg ik mij af wat zo voordelig was aan de omzetting zoals in de brief werd verondersteld? Het voordeel zou louter bestaan uit het niet betalen van rente over de maand juli maar deze zou zoals even later stond vermeld -uiteraard- wel aan het eind van de -verlengde- looptijd in rekening zou worden gebracht?
Ik kreeg als bot antwoord dat ik de wijziging van de voorwaarden maar moest slikken of anders naar het Kifid toe moest gaan.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een indruk heb gegeven hoe de ABN AMRO met klachten van hun hypotheekhouders omgaan.

Ik kan alleen tevreden zijn als een individu of organisatie mij met respect behandeld. Nu men afwijkt de voorwaarden waarover destijds overeenstemming was bereikt ben ik van mening dat ik als niet-ABN Amro hypotheekhouder de mogelijkheid moet hebben om te kunnen vertrekken zonder dat de ABN Amro mij een boete oplegt.

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN Amro over deze klacht.

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ABN Amro in behandeling genomen

Bericht van ABN Amro

11 maanden geleden - Geachte fortisman, Hartelijk dank voor het plaatsen van uw klacht op dit forum. Ik heb u op basis van uw klacht telefonisch geprobeerd te bereiken, echter het door u opgegeven telefoonnummer lijkt niet te kloppen. U geeft in uw klacht aan dat deze al is behandeld en beoordeeld door onze afdeling klachtenmanagement. Wanneer u het niet eens bent met de bevindingen van deze afdeling, dan kunt u beroep hiertegen aantekenen bij het Kifid. Zij zullen uw klacht vervolgens op een onafhankelijke manier opnieuw beoordelen. Met vriendelijke groet, ABN AMRO Webcare Dhr. R. Keijsers

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN Amro een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN Amro

Heeft op 24 augustus 2016 om 09:24 geantwoord

Op 12 augustus hebben wij vanuit ABN AMRO Webcare de klacht op dit forum in behandeling genomen. We hebben de klacht dezelfde dag geprobeerd te bellen maar helaas niet gesproken. Daarom hebben we een reactie geplaatst op het forum en uitgelegd wat de klant kan doen. Hier hebben wij geen reactie meer op gehad en daarom sluiten we de klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door fortisman