Klacht: Nissan en DC Berkel in Spijkenisse geven niet thuis bij echte problemen.

op 02 juli 2014 over Nissan in de categorie Automerken

Heb in 2007 een nieuwe nissan qashquai gekocht met 2.0 liter motor. Heb er altijd heerlijk in gereden tot een aantal jaren geleden. Hoorde een wat ratelend geluid bij lage toeren en ging steeds meer olie gebruiken. Deze klacht zeker driemaal neergelegd bij de dealer DC Berkel in Spijkenisse waar de auto in onderhoud was. Steeds werd aangegeven dat er niets aan de hand was. Ook niet bij een oliegebruik van 1 liter op de 800 kilometer. In april weer voor een beurt geweest en tevens aangegeven dat schakelen naar de vijfde en zesde versnelling problematisch was. Opniew was er niets aan de hand werd gezegd, ik moest maar wat extra olie meenemen. Begin mei naar Frankrijk geweest. Ik moest om de 400 kilometer olie bijvullen en kreeg de auto niet in zijn vijfde en zesde versnelling. Bij terugkeer naar DC Berkel de dealer. Die zouden wel even kijken. Vervolgens kwam men met de mededeling dat de motor vervangen moest worden hetgeen tussen de 4500 en 5500 euro zou kosten. Een motor die 97.000 km gereden had. Ik vond dat buiten proporties ook gezien het aantal kilometers. Maar de dealer gaf aan niet bij Nissan aan te hoeven kloppen omdat de auto al zeven jaar oud was. Nissan zelf reageerde op een klacht van mij met een verwijzing naar de dealer.
Ik ben vervolgens via internet op zoek gegaan naar een motor, omdat dat naar mijn mening goedkoper zou moeten kunnen dan voor de 2500 euro die de dealer DC Berkel hiervoor rekende. Tot mijn verbazing zat in mijn Nissan een tweeliter motor van Renault. Schande want had ik dat geweten dan had ik nooit een qashquai gekocht. Ik vond een nieuwe motor voor 1500 euro dus al 1000 euro goedkoper als de dealer DC Berkel. Voor het in en uitbouwen van deze motor wilde men 3500 euro in rekening brengen waarbij men uiteindelijk bereid was om 300 euro korting uit goodwill te geven. Ik ben op zoek gegaan naar een andere garage want ik vond dit aanbod na zeven jaar onderhoud en fouten van de garage die klachten niet serieus hebben genomen te gek voor woorden.
Bij ME cars in oud Beijerland heeft men de motor uit elkaar gehaald en gereviseerd. Daarbij bleek dat ook het vliegwiel bij de koppeling en de koppelingsplaten volledig kapot waren en ook dat is vervangen. Alle onderdelen nieuw en voor een bedrag dat vele malen lager lag dan bij dealer DC Berkel alleen al voor de vervanging van de motor vroeg. Ik ben nu met de auto op vakantie naar Frankrijk geweest en hij heeft nog nooit zo goed gereden.
Als je zo omgaat met je klanten en zo ondeskundig bent dat je niet in staat bent om klachten naar waarde te schatten en klanten je zo weinig waard zijn dat je ze niet of nauwelijks tegemoet wil komen dan moet je je schamen als autobedrijf en als importeur. Voor mij in ieder geval nooit meer een Nissan (kan ik net zo goed een Renault kopen).

Gezien het feit dat de motor nog geen 100.000 km gereden had en altijd in onderhoud is geweest bij de dealer, verwacht ik tenminste een tegemoetkoming van 25% in de kosten die ik heb gemaakt voor vervanging van motor en koppelingsplaten.

Alle klachten die gemeld zijn door H. Gerits