Klacht: nieuwe klant: aanvraag creditcard geweigerd

op 27 juni 2017 over ING in de categorie Banken

Een maand geleden werd ik klant bij de ING. Tijdens het plannen van mijn vliegvakantie kwam ik erachter dat dit simpelweg niet kon worden geboekt met een normale betaalpas. Dus ja..dan maar een creditcard aanvragen! Sowieso wel handig om te hebben.

Jammergenoeg blijkt het aanvragen van een creditcard voor nieuwe klanten vrijwel onmogelijk. Ik probeerde het online: geweigerd zonder duidelijke uitleg waarom. Ik startte een chat met een medewerker: verklaring zou zijn dat dit komt doordat ik nog geen 3 maanden klant bij de ING ben, ik zou bij een loket in de buurt moeten langsgaan met 3 loonstroken. Dat deed ik: op dit loket konden ze me alleen helpen als ik minstens 4 maanden klant was. Naar een grotere vestiging gegaan: een vriendelijke medewerker toverde een formulier tevoorschijn, ik leverde 3 loonstroken in, vulde het formulier in. Liet voor de zekerheid zien dat ik geen negatieve BKR-registratie heb. Alles helemaal prima. De volgende dag kreeg ik bericht dat ook deze aanvraag is geweigerd. Ik belde de helpdesk: dan moet je over 2 maanden maar weer proberen. Geen reden kon worden vrijgegeven waarom mijn aanvraag is geweigerd.

Redelijk geagiteerd heb ik nu maar een creditcard aangevraagd bij VISA. Die vakantie moet toch echt spoedig worden geboekt en ING lijkt niet een oplossing te bieden. Het zou fijn zijn als de ING transparanter wordt in zowel hun creditcard voorwaarden evenals duidelijker gaat instrueren aan medewerkers wat wel en niet mogelijk is. Dit had mij flink wat onnodig werk en frustraties bespaard. Kan je geen creditcard aanvragen de eerste 3 maanden als nieuwe klant? Prima. Maar vermeld het wel even.

Mijn financiële situatie zou tevens geen grote zorgen moeten baren: ik heb nooit rood gestaan, werk voltijd met vast contract en verdien modaal. Ik heb geen hoge hypotheeklast. Ik ben alleenstaand, zonder kinderen, heb een gezonde spaarbuffer en heb geen openstaande schulden.

Duidelijke vermelding aan nieuwe klanten dat een creditcard aanvragen pas na 3 maanden mogelijk is. En indien een creditcard aangevraagd wordt zou een indicatie van reden tot weigering erg veel helpen. Verder graag jullie medewerkers beter inlichten wat wel en niet mogelijk is: bijv. een medewerker van de online chat had me kunnen vertellen dat ik naar filiaal 1, 2 of 3 moet gaan gezien ik nog niet lang klant ben. Een klant kan niet ruiken waar deze kan worden geholpen.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 27 juni 2017 om 19:04 geantwoord

Hi Lisa,

Ik heb je daarnet gesproken over deze situatie. Mijn oprechte excuses dat het zo gelopen is, dat had absoluut niet zo moeten zijn. Ik hoop dat je ondanks alles een fijne vakantie hebt. Mochten wij nog iets voor je kunnen doen, nu of in de toekomst, dan horen we graag van je.

Vriendelijke groet,

Roos