Klacht: Multofocale bril niet te gebruiken

op 20 januari 2014 over Pearle in de categorie Opticïens en brillen

Op 14-11-2013 ben ik naar de Pearl Opticien in Velp Hoofdstraat 55 geweest, vanwege het kopen van een leesbril. Mijn ogen werden opgemeten en heb ik een mooi passend montuur uitgezocht. De verkoopster vertelde mij dat het beter voor mij zou zijn dat ik multifocale glazen neem, gezien dat voor oudere mensen veel comfortabeler is.

Mijn zicht voor veraf is eigenlijk voldoende en ik rij geen auto meer, dus leek mij dat eigenlijk overbodig, maar de verkoopster drong er toch op aan dat het een veel betere optie voor mij zou zijn. En mocht ik er toch niet aan kunnen wennen, dan zouden de glazen omgezet kunnen worden. Vertrouwend op haar ervaring en vriendelijkheid ben ik daarmee akkoord gegaan.

Het volgende punt was voor mij de prijs, omdat ik maar van een minimale AOW leef, gaat mijn voorkeur uit naar een goedkopere variant, omdat ik het gewoon niet kan veroorloven. Maar de verkoopster stelde mij gerust dat de zorgverzekeraar €225,- vergoed, dus hoefde ik maar €26.- bij te betalen.

Mijn zorgverzekeraars vergood 225€ dus heb ik bijbetaald alleen 26€.
Na 10 dagen heb ik mijn bril opgehaald. Bij het passen viel het mij al op dat ik niet goed kon zien, maar de verkoopster vertelde mij dat het een wenproces zou zijn.
Dat klonk ook wel logisch. Als ik binnen …… nog niet gewend zou zijn, dan moest ik even terugkomen. Dagelijks heb ik enkele uren de bril opgehad, maar steeds werd ik duizelig en kon geen trappen ermee lopen. Ook was het moeilijk om de diepte van een stoep in te schatten, steeds moest ik de bril weer afzetten, want ik was al een keer misgestapt en bijna gevallen. Lezen ging al helemaal niet, omdat ik het punt niet kon vinden waar het leesgedeelte zat. Deze zat zo laag, dat ik hoofdpijn kreeg van het verdraaien van mijn ogen. En eigenlijk was het lezen het belangrijkste voor mij. Mijn conclusie was dat er niks comfortabel aan een multifocale bril was. Na ongeveer twee weken ging ik terug naar de Pearl filiaal in Velp.

Ik heb mijn probleem aan de verkoopster uitgelegd en gezegd dat ik toch liever alleen een leesbril wil hebben. Vanaf dit moment was de verkoopster niet meer vriendelijk en liet zij mij voelen dat ik een oude zeur was, terwijl ik alleen maar voor een bril kwam om te kunnen lezen.

Heel bot vertelde zei mij dat ik dan maar nog 30 euro moet bij betalen om andere glazen te maken. Dit was mij in het begin niet verteld, ze zei dat ik het gewoon kon doen en zij heeft mij op geen enkele moment verteld dat hier dan extra kosten aan verbonden zijn.

Voor u zijn 30 euro misschien een klein bedrag, maar zoals ik al eerder meedeelde, ik leef van een hele geringe AOW en 30 euro is veel geld voor mij en dat heb ik gewoon niet.

Nu zit ik met een bril die ik niet kan gebruiken, probeer met een oude leesbril te lezen en kan geen nieuwe kopen omdat mijn zorgverzekering de komende 3 jaar geen nieuwe bril meer vergoed.

Ik begrijp dat de verkopers worden getraind om goed te verkopen, maar ik neem aan dat ze ook worden opgeleid om in te kunnen schatten wat de klant werkelijk nodig heeft. In dit geval heb ik het duidelijk aangegeven, maar door de enthousiasme van de verkoopster en vertrouwen die ik in haar kunnen had, heb ik mij laten overhalen, wel met de garantie dat ik dit ongedaan zou kunnen maken als het niet naar wens zou zijn. Wist ik direct dat er extra kosten aan verbonden waren, zou ik nooit eraan beginnen.

Met vriendelijke groeten,

Eva de Vries

Ik verzoek een passende oplossing voor mij te vinden

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Pearle over deze klacht.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Pearle in behandeling genomen

Pearle

Heeft op 18 februari 2014 om 15:19 geantwoord

Pearle Opticiens heeft mevrouw uit het oogpunt van coulance nieuwe glazen geleverd.

Pearle Opticiens

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Pearle een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door Micheve