Klacht: Misleidende verkoop

op 22 mei 2020 over Vodafone in de categorie Mobiele Telefonie

Ik kon mijn abonnement al een tijd (voortijdig) verlengen. Mijn abonnement zou eind juli aflopen, maar op 08-04-2020 kon ik deze al verlengen met een abonnement dat direct in zou gaan. Tijdens het proces kon ik ook kiezen voor een onmiddellijke ingang, dat zou alleen vereisen dat ik een bedrag per iDeal over zou maken. Dit heb ik gedaan.

Na telefonisch contact heb ik besloten een abonnement zonder toestel te nemen en ontving ik na digitaal de aanvraag te hebben voltooid een mailtje met mijn nieuwe contract en de volgende tekst:

Bedankt dat je wéér voor ons gekozen hebt! De referentie van je bestelling is . In de bijlage vind je een kopie van het contract en bijbehorende voorwaarden. Ondertekenen enof terugsturen is niet nodig; wij sturen je deze e-mail alleen om alles gemakkelijker te administreren, dus bewaar deze informatie goed!

Let op: je eventuele extra factuurkorting en non-stop gratis extra’s zijn hier nog niet in verwerkt. Maar geen zorgen, deze worden automatisch toegepast op je eerste maandelijkse factuur na het ingaan van je nieuwe contract.

Je nieuwe abonnement gaat in op 08-04-2020.

Vanaf deze datum maak je gebruik van de nieuwe bundels en begin je met betalen van de nieuwe abonnementskosten. We sturen je nog even een sms’je zodra je abonnement is omgezet. Heb je nog vragen over je contract? Onze medewerkers zijn snel en eenvoudig te bereiken via de chat.

Veel plezier met je abonnement!

Groet,
Team Vodafone

Anderhalve maand later betaal ik nog steeds teveel en is mijn oude abonnement nog actief, dus ik besluit op te bellen. Navigerend door de vele menus krijg ik een medewerker aan de lijn die zegt dat dit onmogelijk is, het abonnement kan pas ingaan nadat het oude abonnement afliep. Aangezien meermaals (inclusief tijdens het verkoopproces en de bevestiging) anders is gezegd geef ik dit aan. Op het moment van schrijven zegt mijn Vodafone Dashboard dat vier maanden voordat mijn abonnement afloopt ik kan wisselen, maar ook is het niet meer mogelijk om dat te doen. Dat zal wel zijn omdat ik al een nieuw abonnement heb afgesloten.

Ik word doorverbonden met een andere medewerker, deze zegt dat het om verkeerde miscommunicatie gaat en ze niets kan doen. Ik geef aan dat dat niet mijn probleem is, ik heb een nieuw contract afgesloten en al deze informatie zwart op wit staan. Er wordt doorgegeven dat er iets mis is met het elektronische verlengsysteem en ik moet maar een klacht bij Vodafone indienen via de website.

Ik geef nog aan dat dit gewoon misleidende verkoop is, iets waar ze afgelopen september al voor op de vingers zijn getikt door de ACM.
Ze kunnen niets voor mij doen. De mevrouw aan de lijn gaf aan de ingangsdatum nog te wijzigen zodat de datum in het systeem in ieder geval goed staat.

Wanneer mijn abonnement gewisseld wordt en ik het geld wat ik teveel heb betaald (naar schatting nu al 26 euro) teruggestort krijg. Als dat pas in juli is komt daar in ieder geval nog 13 euro bij.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Vodafone

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Vodafone nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door aiko-kun