Klacht: Kwaliteitbeschadigingen Ingatorp tafel en stoelen (Wit)

op 17 mei 2020 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

Op 25 oktober 2019 heb ik de tafel Ingatorp en 4 Ingolf stoelen gekocht bij IKEA, zie in de link het voorbeeld:

https:tinyurl.comikeatafelstoel

Na zeer korte tijd kwamen we er achter na de eerste beschadiging op één van de stoelen dat de lak laag niet erg sterk was, wat mij erg teleur stelde. Het komt er eigenlijk op neer dat het een show eettafel en stoelen) zijn, neerzetten en leuk aankleden, maar geen gebruik van maken.
Ik ben echt erg zuinig op mijn spullen, maar dat door gewoon normaal (rustig) gebruik de lak van de stoelen en tafel zo snel beschadigd raken vind ik niet normaal. Inmiddels heb ik de aankoop 4 maanden en was ik het zo zat maar op moment dat we terug wilde met de aankoop waren we inmiddels beland in de crisis(corona).

Zodra dat de IKEA winkels weer open gingen heb ik jullie direct gebeld en de problemen aan hun voorgelegd, waarop hun reactie was om na het telefoontje direct om hun mailtje te reageren met gemaakte foto’s.

Hun conclusie en antwoord was ik citeer:
——-
Aan de hand van deze informatie zijn we tot de conclusie gekomen dat de genoemde schade het gevolg is van omstandigheden die buiten het product zelf liggen; zoals dagelijks gebruik, stoten, vallen of onjuist gebruik.

Volgens onze Algemene Verkoopvoorwaarden kunnen we je beroep op garantie daarom niet verder in behandeling nemen. We zullen je dossier hierbij afsluiten.

Hopelijk hebben we je hiermee voldoende informatie gegeven. Heb je nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

IKEA B.V. Nederland
Customer Support Center
——
Ik vond dit zo teleurstellend, hiermee geven ze dus eigenlijk aan dat hun product goed is, de lak goed is en dat oorzaak van het probleem dus bij de klant ligt. Hiermee lossen ze klachten dus erg makkelijk op.

Ik dacht altijd dat IKEA zo’n goede service had, maar voorlopig blijft dat uit.

Laatst was ik nogmaals voor een andere boodschap naar IKEA barendrecht geweest en leek het mij een goed idee om mijn verhaal daar nog een keer bij de klantenservice te doen.

Ik sprak daar met een jonge dame en zal haar naam niet noemen over de tafel en stoelen. En tot mijn verbazing kreeg ik daar een hele andere reactie. Ze begreep waar ik mee zat (ik had mij case nummer aan haar gegeven, zodat ze het probleem kon bekijken). Ze gaf aan de klantenservice inderdaad erg kort had gereageerd en vond ook dat beschadigingen, niet in zo’n korte tijd mogen optreden. Ze vroeg mij wat ik graag zou willen, ‘de tafel en stoelen retourneren’ zodat ik een andere tafel kan kopen waar niet zo’n kwetsbare laklaag op zit.
Ze gaf daarna letterlijk aan, weet u wat u doet neem uw tafel en stoelen mee zodra u in de gelegenheid bent, dan komen we er wel uit.

Ik was op dat moment super blij en gaf aan zo snel mogelijk met de spullen terug te komen.

De volgende dag was het Moederdag en gingen ze om 12:00 uur open en ben ik direct met de spullen in een geleende bus naar IKEA gegaan.

Toen ik daaraan kwam draaide de sfeer en afhandeling 180 graden om.

Er was niet mogelijk op de afdelingen retouren. Beschadigingen had ik zelf veroorzaakt en valt niet onder garantie.

Zelfs degene die ik de dag ervoor bij de klantenservice gesproken had gaf ineens een andere antwoord, er zou gezegd zijn, dat ik de producten mee moesten nemen te herbeoordeling, maar dat ik daar niet veel van moest verwachten gezien de uitkomst in de mail.

En daar stond ik met mijn bek vol tanden, met een uit elkaar gehaalde tafel en stoelen, die ik gewoon weer mee terug kon nemen. Ik was zo boos, maar voornamelijk teleurgesteld, omdat ze je met alle spullen terug laten komen. Zo’n typisch geval van het kastje naar de muur.

Uiteindelijk, als schrale troost is er één stoel terug genomen met slijtagebeschadiging die ze wel als retour konden aannemen.

Ik mag toch aannemen als je een klant voor je hebt, die dit alles netjes uitlegt, waarvan de tafel en stoelen er nog netjes uitzien (wetende dat ze niet afgeleefd worden) je toch moet realiseren dat het geen goede lak kwaliteit is. Een tafel en stoelen moet je toch kunnen gebruiken of zie ik dat verkeerd!!

Ik was zo teleurgesteld, dat ik in staat was om alle andere spullen van de dag ervoor ook terug te brengen.

Ik vond dat dit verhaal gehoord moest worden en hopelijk leest het hoofdkantoor van IKEA het ook, dan weten ze hoe er met hun klanten om wordt gegaan.

Ps.

Ik ben niet de enige met klachten zie onderstaande link:

https:www.klacht.nlbeschadigingen-ikea-tafel-ingatorp

Daarnaast is het plaatsen van een review op de website via Ikea niet mogelijk. Ik heb hiervoor verschillende computers en tablets geprobeerd, maar dat mocht niet helpen. Zodra informatie wilt gaan schrijven loopt de browser vast. Probeer het zelf maar eens.
Ik wilde namelijk de reviewklacht daar schrijven.

Ik zou tevreden zijn als ze het product zouden terug nemen, vanwege de kwaliteit, maar daarnaast ook zeker vanwege de manier van afhandeling van de klacht, wat ronduit slecht is.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over IKEA

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over IKEA nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Robbert89