Klacht: Koffer kwijt – nooit meer teruggevonden – geen informatie

op 07 juni 2016 over Tui in de categorie Online Reisbureaus

In november 2015 hebben wij (2 pers.) een reis gemaakt naar Ocho Rios Jamaica. We moesten in Punta Cana (Dom. Republiek) uit het vliegtuig omdat er ook passagiers waren voor wie dit de eindbestemming was. Er is toen dus ook bagage uit het vliegtuig gehaald. Bij aankomst op Montego Bay bleek mijn koffer, samen met nog twee andere koffers, kwijt te zijn. Ook stond er een heel aantal koffers die door niemand werd meegenomen (had er dus vermoedelijk in Punta Cana uit gemoeten?). Wij hebben direct het noodnummer op de reisbescheiden gebeld omdat de transfer naar het hotel (2 uur rijden) stond te wachten en wij nog een PIR rapport moesten invullen. De medewerker van dienst wist echter niet hoe dit diende te gebeuren waardoor het proces ernstig lang duurde. De medewerker die ons te woord stond toen we het noodnummer belde verzekerde echter dat de transfer zou wachten. Na ruime tijd, maar dus zonder koffer, was het document ingevuld en konden we richting de transfer. Die bleek echter al weg te zijn. We hebben toen op eigen initiatief vervoer naar ons hotel moeten regelen, inmiddels was het bijna middernacht, en zaten toen dus 2 uur in onzekerheid in de bus. Ik mag gerust zeggen dat ik me zeer slecht op mijn gemak voelde. De dag erna in het hotel de reisleidster (Tamira) aangesproken en zij gaf toe inderdaad vertrokken te zijn (ondanks dat wel degelijk was doorgegeven dat wij nog stonden te wachten en ze dus ook een envelop met informatie over had – deze staan op naam). Het was voor ons ook niet de bedoeling geweest om alle andere gasten te laten wachten, maar enige compassie vanuit Tui was fijn geweest. Nu heerste er vanaf het begin een ‘zoek het maar uit’ mentaliteit. De rest van de week hebben wij alle informatie zelf moeten ophalen, vanuit Tui / Tamira kwam niets. We hebben dagelijks gebeld naar Tui in NL, naar het vliegveld van Punta Cana, naar het vliegveld van Montego Bay, naar Schiphol (waar we hoorden dat de koffer wel degelijk vertrokken was) etc. etc. Bij Tamira diverse malen aangegeven dat wij ontstemd waren over het gebrek aan informatie (dit vond ik persoonlijk veel erger dan de koffer die kwijt was…. dat kan helaas iedereen gebeuren, maar het is de manier waarop je ermee om gaat). Op de laatste dag terug op het vliegveld stond Tamira ons op te wachten en vroeg hoe we het hadden ervaren. Nou, slecht dus. We gaven aan dat het track&trace nummer van de koffer, wat we zelf hadden opgehaald door naar NL te bellen en veel te ‘zeuren’, ook niets anders weergaf dan ‘searching continues’. Daarop werd Tamira nijdig, want we hadden alles via haar moeten laten lopen. Klopt wellicht, maar als wij niets horen ondernemen we zelf actie! Uiteindelijk tot op de dag van vandaag niets meer van Tui en/of de koffer vernomen. Voor ons dus geen Tui meer, met name vanwege het gebrek aan enige begeleiding en informatie.

Wij hebben inmiddels alles zelf afgehandeld met de reisverzekering. Op locatie dien je alles nieuw te gaan kopen; er is echter maar een vergoeding van 15 euro per dag waarmee je gewoonweg niet uitkomt. Hiervan hebben wij dus geen gebruik gemaakt en alles op de eigen reisverzekering verhaald. Let er wel op dat je alle bonnetjes bewaard! Ook van kleding die in je koffer zat dien je deze te overleggen. Bij Tui hebben we bewust geen klacht ingediend totdat alles met de verzekering was afgewerkt, omdat we er tenminste nog een financiële vergoeding aan over wilden houden. Toen dat echter maanden later aan de kant was bleek het klachtenformulier van Tui niet te werken, omdat de reis te lang geleden was. Toch doen wij graag nog ons verhaal ter waarschuwing voor anderen, vandaar dit bericht.

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Tui

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Tui nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door AJMBroek