Klacht: klacht niet opgelost, maar volgens klacht.nl wel.

op 21 juli 2016 over Klacht.nl in de categorie Klachtensite

ik heb een klacht ingediend, waarop het bedrijf heeft gereageerd. Het bedrijf heeft de klacht niet opgelost. Maar ik zie wel rechtsboven de klacht in het groen ‘opgelost’ staan. Dat geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Beter is om bijvoorbeeld ‘beantwoord’ hier neer te zetten.

De term 'opgelost' alleen gebruiken als de klacht naar tevredenheid van de klager is opgelost. Anders de term 'beantwoord' of iets dergelijks gebruiken. Waarom gebruikt klacht.nl de term 'opgelost' voor zaken die niet opgelost zijn?

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Klacht.nl over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Klacht.nl in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Klacht.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Klacht.nl

Heeft op 22 juli 2016 om 14:51 geantwoord

Beste gelekanarie,

Ik zie dat IBOOD jouw klacht inderdaad heeft behandeld, en met een uitgebreid antwoord. Deze voldoet aan onze richtlijnen, wij bemoeien ons verder niet met de inhoud van klachten danwel oplossingen.

Het kan echter zo zijn dat u niet tevreden bent met de aangedragen oplossing. Daarnaast zijn er ook klachten waar geen oplossing voor is. Vandaar dat wij gewoon de term \"opgelost\" gebruiken. Om bovenstaand probleem te tackelen hebben we sinds kort een rating systeem.

U kunt desbetreffend bedrijf beoordelen met een slecht cijfer. Deze cijfers geven naast het oplospercentage een nog beter inzicht in bedrijven en haar klacht afhandeling. Ook kunt u reageren op de oplossing door een reactie te plaatsen.

Tom
tom@klacht.nl

Heeft op 22 juli 2016 om 17:35 geantwoord

Dank voor uw reactie. Ik wil het liever algemeen houden, maar uit jullie voorbeeld blijkt dat een bedrijf dat een reactie geeft die aan jullie richtlijnen voldoet geen oplossing biedt. Er is geen sprake van een oplossing, de term is misleidend, niet transparant. Jullie richtlijnen zijn blijkbaar zodanig opgesteld dat bedrijven gunstiger op jullie website terechtkomen dan het in werkelijk het geval is, ondanks een rating-systeem. Bedrijven betalen jullie om te mogen reageren en daarom begrijp ik wel dat jullie deze betalende bedrijven niet te negatief willen laten overkomen.

Ik vermoed daarom ook dat de simpele en meeste reele oplossing om in plaats van het fictieve en intransparante 'opgelost' de neutrale term 'beantwoord' (of 'gereageerd' of iets dergelijks) te gebruiken daarom niet door jullie wordt overgenomen. Een gemiste kans voor een bedrijf dat zegt als doel te hebben klachten van consumenten op een transparante manier op te lossen.

Bericht van Klacht.nl

5 maanden geleden - Beste Gelekanarie, Bedrijven betalen niet 'om te mogen reageren', er zijn geen kosten verbonden aan het oplossen van klachten. Verder zullen we je feedback meenemen. Met vriendelijke groet, Tom tom@klacht.nl

Reactie van de melder van de klacht gelekanarie

5 maanden geleden - Beste Klacht.nl. Dank voor de feedback. Ik wist niet dat het voor bedrijven gratis was om te reageren op de klachten.

Alle klachten die gemeld zijn door gelekanarie