Klacht: Ik voelde me aangerand na visitatie veiligheidscontroles Douane Schiphol

op 11 december 2017 over Douane in de categorie Overheid

Op 3 nov.2017 reisde ik af naar een Caraïbisch deel van Nederland. Het was gelukkig niet zo druk op Schiphol, dus bij de paspoort- en veiligheidscontroles konden ik en mijn man zo doorlopen. Dat was op zich erg prettig.
Maar mijn mond viel letterlijk en figuurlijk open van verbazing, dus ik zei er ook wat van, toen een mannelijke beambte me vroeg om ook mijn spijkerjasje af te doen voordat ik door de bodyscan mocht. Ik zei dat mijn jasje hoorde bij mijn outfit, gezien de koude tijd van het jaar…waarop hij “enkele laag” antwoordde. Ik deed maar wat hij vroeg, want ik was evengoed nog waardig gekleed met 3 dunne lagen, het was niet dat ik dan gelijk in mijn hemdje stond, en blij dat ik de rest niet hoefde uit te doen…
Ik hoop ook niet dat die tijd een keer aanbreekt, dat de waardigheid van de mens op Schiphol totaal genegeerd wordt, dat je gedwongen wordt om nóg meer uit te doen….
Wat ik echter als zeer onprettig heb ervaren en waar ik nog steeds erg verbouwereerd over ben, was het fouilleren door een dame. Ik werd eerst wel keurig gevraagd of ik mee wilden werken. Ik zei zoals altijd heel coöperatief “natuurlijk”. Ik probeerde een ‘social talk’ met de dame te maken, want er was tijd voor, het is toch een lopende band werk voor zo’n beambte en vriendelijkheid wordt meestal beantwoord met vriendelijkheid en positiviteit. Dus uiteraard praatte ze vriendelijk terug. Maar ik voelde plotseling de boosheid van binnen op komen bij mij, vanwege het gevoel dat mijn lichamelijke waardigheid werd aangetast, toen ze een aantal keren over mijn borsten wreef en onder mijn broekband langs ging met haar hand. Ze zei ook nog tegelijkertijd “oh, lekker…”, wat mij liet twijfelen of ze reageerde over mijn antwoord op haar vraag over mijn reisbestemming, of het betasten van mijn lichaam… Op zo’n moment raak je eerst in shock, en ga je door, want je wil zo snel mogelijk verder om ergens te zitten ter ontspanning, voordat je aan je lange reis met het vliegtuig kunt beginnen.
Maar langzamerhand ontstaat er zo’n knagend gevoel van binnen omdat iemand, (en ik weet niet of het verschil uitmaakt dat het een andere vrouw was net als ik, of dat het een man was geweest) mijn lijf op een zeer ongewenste manier heeft bezoedeld.
Voor de goede orde, ik ben vóór de veiligheidscontroles op luchthavens, maar op deze manier, waarbij normale waardige mensen op een onwaardige manier betast worden, vind ik het niet kunnen, noch mogen!
Het staat verankerd in de grondwet dat ieder persoon recht heeft op lichamelijke en geestelijke integriteit! Op deze manier, wordt mijn recht en die van anderen helemaal vertrapt. Want ten behoeve van zogenaamde ‘veiligheid’, wordt mijn recht van lichamelijke veiligheid geschonden, waardoor ik me onveilig en dus gestresst voel!
Ik heb dit nooit eerder zo heftig meegemaakt. Ik heb het wel een aantal jaren geleden gehoord van een vriendin, die het gevoel kreeg dat ze ongewenst door waarschijnlijk een lesbische werd betast…Wel nu snap ik wat ze bedoelde…
Dit moet stoppen en het moet anders!

Ik ben tevreden als dit niet meer gebeurt. Ik vind belangrijk dat de douane beambtes die dit werk doen, goed geïnstrueerd worden dat ze iedereen met respect en waardigheid blijven bejegenen en NIET over de grens van lichamelijke, noch geestelijke integriteit heen gaan tijdens het fouilleren.
Ze mogen niet zomaar in het openbaar en zonder aanleiding aan iemands intieme gedeelten komen.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Douane

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Douane in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door T.G.