Klacht: Hypotheekadvies moeten betalen door wachttijd hypotheek zonder advies

op 08 september 2017 over ABN Amro in de categorie Banken

Momenteel hebben we drie betaalpakken bij de ABN, ik dacht dat het handig zou zijn om de hypotheek ook bij ABN Amro af te sluiten. We wilden geen advies hebben aangezien ik zelf goed op de hoogte ben en de kennis en ervaringstoets in juni succesvol afgelegd heb.

Online heb ik me aangemeld voor een oriëntatie gesprek, waarna ik teruggebeld werd en op 22 augustus via de webcam een gesprek gehad heb. Van te voren heb ik onze gegevens per email aangeleverd aan de adviseur en ook gemeld dat we geen advies willen. Helaas vertelde de adviseur tijds het gesprek dat hij alleen een hypotheek met advies kan afsluiten. Geen probleem, na het gesprek zou zou ons doorverwijzen.

Op de 24e werd ik teruggebeld, maar de afdeling hypotheek zonder advies, die voor mij precies hetzelfde product zou afsluiten, maar dan zonder advies, had pas 11 september tijd en ze gaven aan dat het dan krap zou worden met de ontbindende voorwaarden.

Dus om het safe te spelen noodgedwongen toch maar 900 euro extra betaald voor het advies rapport dat ik helemaal niet wil. Nu ligt de offerte offerte al klaar bij de notaris, ruim voor ik ook een gesprek bij de afdeling zonder advies kon krijgen.

Ik vind het als klant vreemd dat als je wel betaalt voor advies een hypotheek supersnel geregeld kan zijn, terwijl als je hetzelfde product zonder advies wil afsluiten je weken moet wachten. Nu heb ik 900 euro verspild alleen voor een betere afhandeling. Ik hoop dat ze hun consumentenervaring kunnen verbeteren.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN Amro over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ABN Amro in behandeling genomen

Bericht van ABN Amro

8 maanden geleden - Beste heer Aarts, Allereerst alvast gefeliciteerd met de aankoop van uw nieuwe woning! Ik begrijp dat u een Hypotheek Zonder Advies heeft willen afsluiten maar dat u, gezien de doorlooptijd bij deze afdeling, toch heeft gekozen voor een adviestraject. Aan het afsluiten van een Hypotheek met advies zijn advieskosten verbonden. Graag geef ik hier wat meer uitleg. Het is mogelijk dat het op de afdeling Hypotheken Zonder Advies drukker is dan bij de Hypotheekafdeling waar Hypotheken met advies worden afgesloten. Ik vind het vervelend dat u te maken kreeg met een lange wachttijd bij de afdeling Hypotheken Zonder Advies. Hiervoor mijn excuses. Uiteindelijk is het wel uw eigen keuze geweest om een adviestraject in te gaan, met de daarbij horende kosten. Goed dat u dit signaal aan ons meldt. Ik zal dit doorgeven aan de afdeling Hypotheken Zonder Advies zodat zij kunnen kijken naar een structurele oplossing. Mocht u hier verder over in gesprek willen, geef dan aan wanneer u telefonisch bereikbaar bent. Dan neem ik graag contact met u op. Met vriendelijke groet, Dhr. R. Witjes ABN AMRO Webcare

8 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN Amro een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN Amro

Heeft op 22 september 2017 om 14:08 geantwoord

Wij hebben uitleg gegeven over de onvermijdelijke advieskosten behorende bij het afsluiten van een hypotheek met advies. Verder hebben wij het signaal over langere doorlooptijden intern doorgezet bij onze hypotheekafdeling. Op ons aanbod om de klant te bellen hebben wij niks meer gehoord. Wij sluiten de klacht daarom via het forum.

Reactie van de melder van de klacht DhrAarts

8 maanden geleden - Beste heer Witjes, Hartelijk dank voor uw reactie en bedankt voor het doorgeven van de doorlooptijden, daar was het mij om te doen. Onze adviseur heeft ons fantastisch en snel geholpen, maar hij vroeg ons dit te melden. Het formulier van uw bank dat per email om mijn mening vroeg was inmiddels verlopen, vandaar dat ik naar een ander kanaal moest zoeken. Uiteraard is het mijn eigen keuze geweest om een adviestraject bij uw bank in te gaan. Maar dat is ook de keuze die door uw bank vanuit allebei de afdelingen (met en zonder advies) geadviseerd werd door de lange looptijden zonder advies, waarover geen garanties gegeven konden worden. Dus heel veel keus was er ook niet. Omdat ik hier achteraf toch geen fijn gevoel over heb hebben we besloten bij een andere aanbieder een hypotheek aan te vragen en zullen we die bij uw bank gaan annuleren. Met vriendelijke groet, Dhr. Aarts

Bericht van ABN Amro

7 maanden geleden - Beste heer Aarts, Van feedback kunnen wij altijd leren, dus ik ben ook blij dat u dit doorgegeven heeft aan ons. Fijn dat u goed geholpen bent door onze hypotheekadviseur, uiteraard jammer om te horen dat u elders een hypotheek heeft afgesloten. Uiteindelijk gaat het erom wat voor u het beste werkt, dus ik hoop dat alles zo naar tevredenheid is geregeld voor u. Veel geluk in uw nieuwe woning. Met vriendelijke groet, Dhr. R. Witjes ABN AMRO Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door DhrAarts