Klacht: Hotel na 4,5 maand de reservering op dag van inchecken

op 08 augustus 2016 over booking.com in de categorie Online Reisbureaus

Geachte lezer,

Op 6 maart 2016 reserveerden wij dmv drie separate boekingen via Booking.com een drietal overnachtingen bij La Bastide Du Clos des Roses – CHC in Frejus.

Het gaat in navolgende om de volgende drie boekingen:

De eerste boeking wordt door ons geannuleerd omdat ons reisschema gewijzigd is.
De annulering wordt door Booking.com ook aan ons bevestigd op zaterdag 9 juli 2016 om 07:54 uur.
Voor dat we de eerste boeking annuleerden is door ons een tafel voor de avond van 28 juli gereserveerd in La Bastide Du Clos des Roses. Als wij La Bastide willen melden dat de tafel niet meer gewenst is, blijkt zij er nog steeds van uit gaan dat we drie nachten bij hen zullen verblijven. Wij geven op zaterdag 9 juli 2016 om 12:31 aan dat ze waarschijnlijk nog via Booking.com zullen horen dat de eerste nacht geannuleerd is. Aangezien we hierna geen reactie van de kant van La Bastide meer vernemen, de annulering en de twee bevestigingen op papier hebben, gaan we er op dat moment van uit dat we dus op vrijdagmiddag 29 juli zullen kunnen inchecken, voor ons verblijf van 2 nachten in La Bastide, een locatie die we zorgvuldig geselecteerd hebben om als decor te dienen voor de afsluiting van de enige week die we dit jaar als zomervakantie hebben.
Op 23 juli vertrekken we uit Nederland en na verschillende andere korte verblijven in Belgie, Luxemburg en Frankrijk, arriveren we vrijdagmiddag 29 juli voor de apotheose van onze vakantie in La Bastide.
Er wordt ons door de receptioniste medegedeeld dat men ons verblijf heeft geannuleerd en Booking daarover geinformeerd is. Wij begrijpen van betrokkene dat dit op 29 juli rond 8.00 uur gebeurd is. Booking Frankrijk heeft hiermee kennelijk ingestemd, want we horen de receptioniste omstandig telefonisch aan Booking uitleggen dat Booking toch echt hiermee heeft ingestemd.

Een aantal opmerkingen hierover:

Kennelijk ging La Bastide er vanaf 6 maart 2016 van uit dat wij 3 (wellicht later bijgesteld naar 2) nachten in het hotel zouden verblijven. Anders gezegd: men weet bij La Bastide ruim 4 ½ maand dat de kamer niet voor dezelfde periode aan iemand anders verhuurd kan worden.
In geval van overmacht is denkbaar dat een hotel gedwongen is een kamer op het laatste moment te annuleren, nu hier echter in dit geval geen sprake van is, valt niet in te zien waarom wij de dupe zouden moeten worden van het feit dat er kennelijk iemand anders is die alsnog voorrang boven ons kreeg. Wat is dan eigenlijk de waarde van een reservering?
Als wíj op 29 juli ’s ochtends om 8.00u geannuleerd hadden, zoals La Bastide dat om hen moverende redenen meende te kunnen doen, dan waren wij de volledige 2 x205,-= 410 euro verschuldigd geweest.
Booking heeft kennelijk ingestemd met de late annulering door La Bastide.Wij vermoeden dat men geredeneerd heeft: we stoppen ze wel in een ander hotel.
La Bastide kan of wil in ieder geval verwijtbaar (want geen overmacht) op 29 juli niet ons een verblijf leveren dat kennelijk een waarde van EUR 410,- heeft.

Er wordt vervolgens over en weer gebeld met Booking Frankrijk, die Booking in Amsterdam inlicht, waarop wij gebeld worden door Booking Nederland. Er wordt aangegeven dat we maar een alternatief moeten vinden en er worden namen van hotels in de buurt gegeven die we dan zelf moeten reserveren(opmerkelijk advies!) en betalen. Meerkosten kunnen gedeclareerd worden.
Na nog wat verbaal duw- en trekwerk, gedreig met de komst van de politie (goede reclame voor La Bastide!), verlaten we eind van de middag met drie bedongen flessen wijn de locatie die we zo zorgvuldig hadden uitgekozen.

Conclusie
La Bastide heeft – met medewerking van Booking.com – veel te laat geannuleerd, ons daarmee in een onmogelijke positie brengend. Om deze reden is onze primaire eis: vergoeding van Eur 410, te betalen door La Bastide en/of Booking
Mocht hierin niet kunnen worden tegemoet gekomen dan zullen wij u de hotelrekeningen plus de overige door ons gemaakte kosten overleggen. U kunt ervan uitgaan dat deze kosten het eerder genoemde bedrag van EUR 410 te boven zullen gaan
La Bastide zal in onze herinnering blijven als een hotel waar je als gast beter niet kan boeken; ze verkopen je kamer zo maar aan iemand anders, die meer biedt. Deze ervaring zullen wij overigens niet voor ons houden.
Hetzelfde geldt voor Booking.com: De wijze waarop door u in deze geacteerd is, is bedroevend. Op geen enkele wijze is geprobeerd om de gemaakte fout (annuleren op het allerlaatste moment van de kant van het hotel) goed te maken. Dit ondergraaft het vertrouwen in het reserveringssysteem van Booking enorm

Indien een financiele tegemoetkoming, voorlopig begroot op 410 euro wordt geboden door Booking

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over booking.com

Reactie van de melder van de klacht Alf Vermeulen

11 maanden geleden - In de titel van de klacht is het woord "annuleert" na Hotel vergeten, kan dat nog aangevuld worden?

11 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over booking.com nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Alf Vermeulen