Klacht: Geen hulp of aanbod buschauffeur in en uit bus met rolstoel

op 20 september 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Ik reis meerdere dagen per week op lijn40 tussen gulpen en Sittard. Ik kan met mijn rolstoel niet zelf de bus in en uit op een veilige manier. De plank van de bus word niet gebruikt of aangeboden. Na ziekenhuis bezoeken ( behandeling ernstige brandwonden 3e graads kan ik dus met ontzettend veel pijn met de bus naar huis. Het is ontzettend vervelend en ongemakkelijk dat de chauffeur mij ziet en de deuren opent voor mij maar geen contact maakt om mij te helpen bij instappen. Met name na wondverzorging heb ik pijn waarvoor ik zware morfine krijg. Dus het overstappen en in en uit is een pijnlijke taak. Ik ben in Gelderland gewend dat de chauffeur bij zowel drukte als lege bus op z’n minst contact maakt en hulp aanbied.

De oorzaak van de wonden en dus de rolstoel ligt voor mij op een heel lastig en heftig punt. Er zit een heftig verhaal achter waardoor ik me enorm onzeker voel om hulp te vragen. Als ik in de bus zit zit ik met mijn rug tegen de stoelen zoals aangegeven en zo kan ik onmogelijk contact maken of kijken op het scherm op welke halte ik moet drukken voor stop.

Ik kan het begrip opbrengen als het volle bus is, maar ik reis meestal met niet meer dan 15 medereizigers dus ik gok dat de chauffeur de plank mag uitleggen of mij hulp kan aanbieden als het niet zo druk is. Dat gebeurd echter niet, waardoor ik me enorm onzeker voel en een soort afwijzing ervaar omdat de chauffeur totaal geen contact zoekt rondom mijn reis met alles.

De bus is altijd netjes op tijd en rijd ook niet te vroeg weg. Ik heb behoefte aan duidelijkheid en optijd zijn geeft me zekerheid en maakt me minder gespannen.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 20 september 2017 om 16:31 geantwoord

Beste Marjolein,

Wat ontzettend vervelend dat je dit ervaart met de bus. Ik kan me goed voorstellen dat je veel baat hebt bij hulp van de chauffeur.

Onze chauffeurs zijn altijd bereid om te helpen bij het in en uit rijden van de bus. Echter kunnen zij niet altijd alles in de gaten houden omdat zij ook op andere gebeurtenissen in de bus of op de weg moeten letten.

Men kan de chauffeur vragen om hulp bij het instappen en aangeven dat zij ook hulp bij het uitstappen nodig zullen hebben.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je het moeilijk vind om om hulp te vragen daarom zal ik je bericht intern melden bij betreffende regio. Een chauffeur kan echter niet weten dat je niet om hulp vraagt omdat je er moeite mee hebt, dus ik hoop dat je begrijpt dat dit zeker niet is omdat ze het niet zouden willen.

Ik hoop dat je naar aanleiding van het doorsturen van jouw melding snel verbetering zult opmerken hierin.

Excuses voor het ervaren ongemak die je tot nu toe hebt ervaren.

^SH
Webcareteam Arriva

Heeft op 21 september 2017 om 21:05 geantwoord

Erg fijn dat het word gemeld bij de betreffende chauffeurs, maar ik denk dat er teveel mensen die lijn rijden. Ik rij van sint nicolaasstraat naar zuyderland ziekenhuis, simpele rit, ik herken zelfs mensen uit de bus. Vandaag parkeerde de bus niet tegen de stoep aan dus mensen die me hielpen moesten uiteindelijk na veel denken en proberen zelf de plaat optillen van de bus, en op dat moment bemoeide de chauffeur zich nergens mee. Ik dacht dat het niet de bedoeling is dat mensen zelf met de plank aan de slag gaan. Ook daar had ik de ervaring dat de chauffeur geen reden zag te helpen. ( rustig tijdstip)

Alle klachten die gemeld zijn door kusmarjo