Klacht: Garantie bestaat niet bij Hans Anders

op 30 juni 2021 over Hans Anders in de categorie Opticïens en brillen

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Kijk uit met het kopen van een bril bij Hans Anders want zodra het aankomt op (wettelijke) garantie zijn ze lastig!

Bij mij ging al snel na aankoop de lak van het gouden metalen montuur af. Terug naar de winkel geweest en vervolgens wordt het montuur vervangen onder garantie. Tot dusver prima.

Maar het probleem blijft optreden. 4 keer is het montuur door Hans Anders vervangen en ook bij deze treedt nu hetzelfde probleem op. Het is dus overduidelijk het montuur dat niet deugt. Nog nooit eerder heb ik problemen gehad met een bril en heb er al veel gehad.

Na 4 keer montuurvervanging ben ik er klaar mee en wil ik graag mijn geld terug om een nieuwe bril in de winkel aan te schaffen. In de winkel is door de vriendelijke medewerker vastgesteld dat er inderdaad opnieuw sprake is van het loslaten van de laklaag, voor een aanspraak op garantie verwees hij mij door naar het hoofdkantoor.

Geld terug in dit geval is mogelijk op grond van wettelijke garantie. Hans Anders heeft mij hier overduidelijk geen deugdelijk product verkocht. Hans Anders heeft nu tot 4 keer toe de kans gehad om het ondeugdelijk product te rapareren of te vervangen en is daar keer op keer niet in geslaagd (het product is ondeugdelijk!). Vandaar dat ik nu de koop wil ontbinden.

Zojuist telefonisch een beroep gedaan op de garantie via de klantenservice maar deze geven aan dat omdat mijn aankoop in jaar 3 zit de wettelijke garantietermijn van 2 jaar overschreden is en er geen enkele oplossing meer geboden gaat worden. Jaar 3 dus vanaf het eerste montuur van de vier..

Dit is natuurlijk flauwekul. Wettelijke garantie in Nederland kent geen termijn (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product). Bij wettelijke garantie gaat het erom dat een goed product wordt geleverd. Dat het montuur nu 4 keer vervangen is om dezelfde reden toont aan dat in dit geval door Hans Anders nooit een goed product is geleverd.

Jammer, Hans Anders. Het lijkt erop dat ze een jarenlang trouwe klant gaan verliezen op deze manier.

Pas dus op met een aankoop bij Hans Anders want zodra het op garantie aankomt geven ze niet thuis.

Mocht deze klacht niet tot een oplossing leiden dan ben ik genoodzaakt om juridische stappen te ondernemen.

Gewenste Oplossing:

Ontbinding van de koopovereenkomst.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Hans Anders over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 weken geleden - Deze klacht is zojuist door Hans Anders in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

4 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat Hans Anders een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Hans Anders

Heeft op 30 juni 2021 om 10:43 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemorgen meneer Winkel,

Bedankt voor uw bericht.

Helaas is het zo dat de fabrieksgarantie inderdaad vervallen is. Dit is met u zowel in de winkel als telefonisch besproken.

In de winkel is u uit coulance een tegemoetkoming bij een eventuele nieuwe aankoop geboden, daar u geen aanspraak meer kunt maken op de garantie.

Het spijt me dat ik u niet anders kan berichten en ik ga ervan uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Dianne
Hans Anders Webcare

Heeft op 30 juni 2021 om 14:47 geantwoord

Beste Dianne,

Bedankt voor de uitleg.

Samenvattend spreken we hier dus over een montuur dat 4x vervangen is in 2,5 jaar tijd waarbij telkens hetzelfde probleem van lakloslating heeft opgetreden.

U spreekt over fabrieksgarantie maar het gaat hierbij om een beroep op de wettelijke garantie (zie art. 7:17 BW). Ik heb recht op een ongebrekkig product en Hans Anders heeft dit overduidelijk tot dusver niet weten te leveren.

Bovendien is mij in de winkel toentertijd ook keer-op-keer mondeling toegezegd dat een garantietermijn geen probleem zou worden als het probleem opnieuw zou optreden. Maar als puntje bij paaltje komt geeft Hans Anders dus niet thuis. Jammer.

Toch hoop ik dat we alsnog tot een oplossing kunnen komen omdat ik op dit akkefietje na tevreden ben met Hans Anders. In de winkel heb ik inderdaad een leuke nieuwe bril gezien waarbij de offerte uitkwam op c. €195. Dit is exclusief coulancetegemoetkoming omdat ik had afgesproken eerst contact te zoeken met Hans Anders Klantenservice. Wat zou de prijs worden inclusief jullie tegemoetkoming uit coulance?

Ik hoop dat we op deze manier alsnog tot een oplossing kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Jerwin

Alle klachten die gemeld zijn door Jerwin