Klacht: Fraude via Marktplaats

Mottie op 21 september 2021 over ABN AMRO in de categorie Banken

Gisteren wilde ik iets kopen via marktplaats en dat is helemaal misgegaan, geld overgemaakt en verder niks meer gehoord. De advertentie is ook verdwenen. Nu heb ik het nummer waar het naartoe is gestort gecheckt en nu blijkt dat er heel veel klachten over zijn, dat mensen geld hebben gestort en allemaal naar dit NL13ABNA0506417344
Waarom doet de bank daar niks aan, terwijl er zoveel klachten zijn en terwijl ze waarschijnlijk weten wie het is. Moeten ze het niet blokkeren, schandalig! Ik heb lig al een aangifte bij de politie gedaan en mijn eigen bank en IDEAL gebeld, die kunnen niks meer doen, zeggen ze!
Dus ABN AMRO, doe er wat aan!!

Rekening van de ontvanger blokkeren en geld terugstorten naar de gedupeerden.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar ABN AMRO over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door ABN AMRO in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat ABN AMRO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ABN AMRO

Heeft op 21 september 2021 om 13:34 geantwoord

Beste Mottie,

Wat vervelend dat je via Marktplaats een aankoop hebt gedaan en na de betaling niets meer van de verkoper hebt gehoord.

Uit je bericht begrijp ik dat je voor de aankoop geld hebt overgemaakt naar NL13ABNA0506417344. Deze IBAN is echter niet van de oplichter zelf maar een tussenrekening van Tikkie bij ABN AMRO.

Als je via Tikkie hebt betaald, gaat het geld via deze Tikkie tussenrekening uiteindelijk naar de ontvanger van het geld. In de details van de afschrijving zal je ook behalve eerder genoemde IBAN nog een andere IBAN zien staan. Die andere IBAN is uiteindelijk van de betreffende verkoper waar het geld naar toe is gegaan.

Net zoals bij alle betalingen waar je zelf akkoord voor geeft, kan deze betaling niet teruggehaald worden. Dit is namelijk alleen mogelijk bij een doorlopende incasso. Daarom raad ik je aan om aangifte te doen bij de politie. De politie kan een onderzoek starten naar de betreffende IBAN en verdere maatregelen nemen.

Maak ook een melding via het Tikkie whatsappnummer(06-13768528). Zo zijn zij ook op de hoogte en starten zij een onderzoek naar deze Tikkie gebruiker.

Elvira
ABN AMRO Webcare

Mottie

Heeft op 21 september 2021 om 13:37 geantwoord

Er zijn zoveel meldingen op het internet over de tussenrekening die via ABNA loopt. Daar moet toch wat aangedaan kunnen worden, ook door de bank! Aangifte heb ik al gedaan bij de polite..

Bericht van ABN AMRO

1 jaar geleden - Beste Mottie, De tussenrekening is een rekening van Tikkie zelf. Deze rekening zal dus niet geblokkeerd worden omdat dat niet de rekening is waarmee gefraudeerd wordt. Het gaat echt om de het andere rekeningnummer dat je in de transactiedetails ziet staan. Goed dat je inmiddels aangifte hebt gedaan bij de politie. Zij sturen dit door naar een landelijk meldpunt welke vervolgens de melding doorzet naar de bank waar de oplichter bankiert zodat er verder onderzoek mogelijk is en maatregelen tegen deze persoon genomen kunnen worden. Behalve aangifte bij de politie is het ook belangrijk melding te maken bij Tikkie zelf. Dit kan via Whatsapp; 06-13768528. Met vriendelijke groet, Elvira ABN AMRO Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Mottie