Klacht: Nieuwe slimme GJ-meter doet het niet, Ennatuurlijk onderneemt geen actie en wil gemist verbruik gaan schatten

Hans Enschede op 26 augustus 2023 over Ennatuurlijk in de categorie Energieleveranciers

Op 8 aug jl. is mijn GJ-meter van Ennatuurlijk door installatiebedrijf Heijmans vervangen door een slimme meter. De nieuwe meter bleek echter op nul te blijven staan (0,00 GJ). Op 10 aug heb ik dit voor het eerst gemeld, eerst bij Heijmans, maar die stuurde door naar Ennatuurlijk, en die weer naar een ander nummer van Ennatuurlijk. Op 18 aug een e-mail van Ennatuurlijk ontvangen, we hebben uw klacht doorgegeven. Nu op 26 aug nog steeds niks teruggehoord, en de meter blijft ondanks verbruik op 0,00 staan. Mijn punt is echter dat Ennatuurlijk in hun e-mail van 18 aug aangaf dat mijn gemiste verbruik geschat gaat worden, en wel op basis van een 1000-dagen methode. Maar daar ga ik niet mee akkoord. Ik ben ten eerste veel zuiniger geworden de afgelopen 2 jaren en bovendien is het verbruik in de zomermaand augustus natuurlijk veel lager dan een gemiddelde over een heel jaar. Daarbij komt dat ik zelf meermaals in actie heb moeten komen om een meter waar ik helemaal niet om heb gevraagd. Ik zou dus moeten gaan betalen omdat Ennatuurlijk het laat sloffen. Ik heb gezegd, niks geen 1000-dagen methode, u komt die meter maar gewoon zsm repareren en dan begint hij vanaf dat moment weer bij 0 (in mijn antwoord-e-mail van 18 en nogmaals op 25 aug). Geen reactie tot nog toe. Ben ik onredelijk? Zou ik meer dan normaal moeten gaan betalen door een fout én trage reactie van Ennatuurlijk? Ik vind het niet kunnen hoor.

Ennatuurlijk mag er wat mij betreft zo lang over doen als zij zelf willen, maar na reparatie begint de meter weer op nul. Dat is mooi een stok achter de deur, in plaats van het te laten sloffen en mij voor die steeds verder oplopende tijd een geschat verbruik te laten betalen. Nota bene vanwege installatie van een 'slimme' meter...

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ennatuurlijk over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht Hans Enschede

7 maanden geleden - Vandaag 28 aug heeft Ennatuurlijk mij opgebeld en mij toegezegd dat ik geen (geschat) verbruik zal hoeven te betalen over de periode dat de nieuw geïnstalleerde 'slimme' meter niet heeft gewerkt. Als ze nu ook echt een keer langskomen om de meter te controleren en zonodig opnieuw te installeren (kan nog best een tijd duren voordat dat gebeurt aldus de zegsvrouw), dan is de klacht hiermee afgehandeld. Kleine slag om de arm. [Dit is geen bericht van Ennatuurlijk zoals hier vreemdgenoeg boven staat, maar van mij, de klager.]

Reactie van de melder van de klacht Hans Enschede

7 maanden geleden - Weer een bericht van mij, de klager, en niet van Ennatuurlijk als dat er weer boven staat... Goed nieuws, Ennatuurlijk heeft er nu werk van gemaakt en vandaag 29 aug kwam een monteur van Heijmans de zaak bekijken. Er bleek een verkeerde soort meter geplaatst te zijn, waardoor het geen wonder was dat hij niet liep. De meter werd meteen vervangen door een andere en jawel, hij loopt! Nu nog afwachten of het gemiste gebruik van 8 tot 29 aug echt als nul verbruik in de boeken komt... Toezeggingen zijn één ding, administratie een ander.

Alle klachten die gemeld zijn door Hans Enschede