Klacht: Energiedirect probeert opzegvergoeding (€ 100,00) te innen

op 12 februari 2018 over EnergieDirect in de categorie Energieleveranciers

Ik ben overgestapt naar een andere energie leverancier en energie direct brengt mij € 200,00 opzegvergoeding in rekening, dit is terecht dat staat ook in het contract.
Nu proberen ze ook € 100,00 opzegvergoeding die zij betaald hebben aan de vorige leverancier terug te vorderen terwijl hier totaal niets van in het contract-e-mails of hun eigen voorwaarden staat.
Wel staat er duidelijk dat ik het cadeau a € 75,00 dien terug te betalen indien ik binnen een jaar mijn contract beëindigt. Aangezien dit cadeau pas na 12 maanden wordt uitbetaald heb ik dit niet ontvangen en valt er ook niets terug te betalen.
Ik heb hieral meerdere malen contact over gehad via de e-mail, maar ze blijven steeds dezelfde mails sturen dat de opzegvergoeding een cadeau is, hier is geen woord van terug te vinden in de overeenkomst die ik gesloten heb met energiedirect.
Ik heb nog nooit een opzegvergoeding moeten terug betalen, zou ook gek zijn, zo halen ze nieuwe klanten binnen en rekenen zelf ook een opzegvergoeding als je weer weg gaat.

Ophouden met proberen € 100,00 te innen.
Ze kunnen incasso bureau's inschakelen en deurwaarders, maar ik sta volledig in mijn recht.
Mocht het tot een rechtzaak komen zal ik niet schromen om mijn kosten op energiedirect te verhalen.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar EnergieDirect over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door EnergieDirect in behandeling genomen

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat EnergieDirect een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

EnergieDirect

Heeft op 13 februari 2018 om 14:24 geantwoord

Beste Marcel,

We vinden het erg jammer om te horen dat je bent overgestapt. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met de terugvordering van de opzegvergoeding maar ik kan je verzekeren dat dit opgenomen is in onze actievoorwaarden.

Ik heb je zojuist de voorwaarden nogmaals per e-mail toegestuurd. Je kunt de voorwaarden terugvinden onder 6.
Brengt je huidige leverancier (een) opzegvergoeding(en) in rekening en heb je bij energiedirect.nl gekozen voor een meerjarig contract, dan compenseren wij deze tot maximaal
€ 125,- per product.

Een eventueel misgelopen korting en/of kosten die je huidige leverancier in rekening brengt voor een
reeds ontvangen geschenk, wordt/worden door energiedirect.nl niet gecompenseerd. De compensatie van de opzegvergoeding vraag je binnen 3 maanden nadat je de eindnota van je vorige leverancier hebt ontvangen bij ons aan. Heb je gekozen voor een 1-jarig of onbepaalde tijd contract, dan compenseert energiedirect.nl de opzegvergoeding niet. De compensatie wordt
gezien als geschenk en wordt binnen drie maanden na ingang van uw overeenkomst op uw bankrekening overgemaakt. Je hebtgeen recht op compensatie als je de overeenkomst voortijdig
beëindigt of als je een betalingsachterstand hebt op het moment dat we de compensatie willen uitkeren. Meer informatie hierover vind je op
www.energiedirect.nl/opzegvergoeding

Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd.

Denis
Webcare energiedirect.nl

Bericht van EnergieDirect

1 week geleden - Beste Marcel, Allereerst wil ik graag mijn excuses maken voor alle frustratie en verwarring die dit met zich mee heeft gebracht - er zijn meerdere miscommunicaties voorgevallen en dat had niet hoeven gebeuren. Om inhoudelijk in te gaan op je klacht; na consult bij onze legal-afdeling moet ik constateren dat we ons het recht behouden om vergoedingen en cashbacks terug te vorderen. Zo stond dit ook vermeld in de aanmeldbevestiging van het contract dat je in 2017 met ons bent aangegaan, in de voorwaarden die ten alle tijden op onze site na te trekken zijn en de voorwaarden van dat jaar die je zijn verstuurd per e-mail. Het compenseren van een opzegvergoeding wordt gezien als een geschenk, gezien wij als leverancier in geen enkele situatie verplicht zijn deze vergoeding aan te bieden. Ik moet dan ook stellen dat de terugvordering à €100,00 terecht is. Gezien dit een additionele post is naast de €200,00 opzegvergoeding die wij in rekening hebben gebracht op de eindnota, kan die als additionele naheffing ook ná de eindnota gefactureerd worden. Ik vertrouw erop je zo voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Job Webcare energiedirect.nl

Heeft op 14 februari 2018 om 22:40 geantwoord

Dit is de aanmeldingsmail die ik heb ontvangen.

Beste heer Bouwman,
Welkom bij energiedirect.nl!
We zijn blij dat u voor ons heeft gekozen. Uw energieovereenkomst en uw tarievenoverzicht vindt u als bijlage bij deze e-mail. Verder leest u hier wat energiedirect.nl voor u regelt en wanneer u dat kunt verwachten.
Uw energie
• Stroom 3 jaar vast groen AltijdVoordeel met ingangsdatum 29 mei 2017.
• Gas 3 jaar vast AltijdVoordeel met ingangsdatum 29 mei 2017.
Uw cadeau
• U ontvangt van ons 75 euro. 12 maanden na ingang van de overeenkomst wordt het bedrag overgemaakt.
Mijn energiedirect.nl
Uw gegevens kunt u eenvoudig zelf aanpassen in Mijn energiedirect.nl. Bijvoorbeeld als u de startdatum van de levering wilt wijzigen. Log in met uw gebruikersnaam marcel0611@live.nl en wachtwoord.
Uw wachtwoord ontvangt u binnen enkele minuten per e-mail.
Uw aanmelding
Energiedirect.nl zegt uw huidige contract voor u op en zorgt ervoor dat u profiteert van vaste, lage tarieven. In sommige gevallen betalen wij een opzegvergoeding. U vraagt deze vergoeding eenvoudig zelf aan.
U kunt de keuze voor dit contract binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van deze e-mail terugdraaien. Bel 0900-3347328 (€ 0,70 per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten) of kijk op energiedirect.nl.
Meterstanden van uw adres
Om uw aanmelding goed te kunnen regelen, hebben we uw meterstanden nodig. U heeft een slimme meter. Dat betekent dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen. U hoeft verder niets te doen.

Zoals jullie zien is het enige cadeau die € 75,00
Verderop staat dat ik een eventuele opzegvergoeding van de vorige leverancier kan terug krijgen, ik moet hier wel zelf actie voor ondernemen.
Een cadeau is niet hetzelfde als een vergoeding, en zeker niet als ik dit zelf moet regelen.

Uiteindelijk na veel gezeur krijg ik de actie voorwaarden toegestuurd (nu pas en niet eens bij mijn aanmelding)
Hieronder de actievoorwaarden:

Versie 201701-ED-005
Actievoorwaarden Altijd Voordeel
Cashback
Dit is een actie van Energiedirect B.V., Willemsplein 4, 5211 AK
’s-Hertogenbosch. KvK-nummer 17146989.
Op deze actie zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
1. Deze actie loopt van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2017 en geldt niet in combinatie met andere acties en/of aanbiedingen.
2. Deze actie geldt alleen als je tijdens de actieperiode een energiecontract afsluit bij energiedirect.nl. Oftewel: een leveringsovereenkomst voor stroom en/of gas, met een looptijd van 1, 2 of 3 jaar, vaste tarieven, AltijdVoordeel.
3. Deze actie geldt alleen als je een nieuwe klant bent of als je al klant van energiedirect.nl bent (geweest) en je de eerdere overeenkomst met energiedirect.nl niet voortijdig hebt beëindigd. Heb je de vorige overeenkomst wel voortijdig beëindigd, dan kun je pas gebruik maken van deze actie vanaf het moment dat je vorige overeenkomst eigenlijk zou aflopen.
4. Deze actie geldt niet voor zakelijke klanten en/of een collectief van klanten.
5. Je krijgt de eenmalige, specifiek voor deze actie geldende korting. Deze maken we 12 maanden nadat je de overeenkomst hebt afgesloten over op je rekening. Je hebt geen recht op de actiekorting als je overeenkomst voortijdig wordt beëindigd of je een betalingsachterstand hebt op het moment dat we de korting willen uitkeren.
6. We betalen of keren de actiekorting/ het geschenk niet in een andere vorm uit.
7. Deze actie geldt alleen als je de leveringsovereenkomst niet annuleert tijdens de bedenktijd van 14 kalenderdagen.
8. Per leveringsadres kun je één keer gebruikmaken van deze actie.
9. Op de leveringsovereenkomsten van deze actie zijn onze “Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers” en de “Productvoorwaarden Vast” van toepassing. Of de voorwaarden die daar eventueel voor in de plaats komen.
10. Energiedirect.nl is te allen tijde gerechtigd om de actievoorwaarden te wijzigen. Dit heeft geen gevolgen voor reeds aangemelde klanten, die aan alle hiervoor bedoelde voorwaarden hebben voldaan.
11. Energiedirect.nl behoudt zich het recht voor om te allen tijde deze actie, zonder je daarover in te lichten en zonder opgaaf van reden, stop te (laten) zetten of aan te passen. In deze gevallen kan geen aanspraak worden gemaakt op enige (schade)vergoeding.
12. Alle genoemde bedragen zijn inclusief btw.
13. Door mee te doen aan deze actie, accepteer je de actievoorwaarden.

Hier staat al helemaal niets over het terugvorderen van een vergoeding.
Er wordt ook nog verwezen naar de algemene voorwaarden en ook hier is niets terug te vinden over het terugvorderen van een opzegvergoeding.

Nu stuurden jullie per abuis mij ook de actie voorwaarden van 2018.

Hierin wordt wel vermeld dat de opzegvergoeding wordt gezien als een geschenk, maar helaas dat is niet van toepassing op mijn overeenkomst.

Nog even het verschil tussen een cadeau en een vergoeding:

Een cadeau is een dienst of product dat door iemand gegeven wordt aan een bepaald persoon, meestal een bekende van degene. Synoniemen van cadeau zijn geschenk en present.

vergoeding. de vergoeding zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: [vərˈxudɪŋ] Verbuigingen: vergoeding. en (meerv.) geldbedrag dat je krijgt voor iets dat je gedaan hebt of voor kosten die je hebt gemaakt Voorbeeld: `reiskostenvergoeding`Synoniem: compensatie.

Als jullie nu nog steeds vinden dat een cadeau en een vergoeding hetzelfde zijn hadden jullie dit niet aangepast in de voorwaarden van 2018.

Jullie vragen zelf ook om een opzegvergoeding of is dit een verplicht cadeau van mij?

Maar ja zoals het meestal gaat met bedrijven zoals dat van jullie, liever veel kosten maken tot aan de rechter aan toe dan toegeven dat je fout zit.

Ik heb ook her en der informatie ingewonnen en ze geven allemaal hetzelfde advies.

\"Als je dit laat zien aan een incassobureau/deurwaarder of kantonrechter\" word de eis afgewezen en draaien jullie voor de kosten op.
Maar daar liggen jullie niet van wakker.
Ik lig niet wakker van die € 100,00 maar wel van het feit dat mensen je proberen een poot uit te draaien.

Bericht van EnergieDirect

1 week geleden - Beste Marcel, Ik vind het jammer dat je hierover nog steeds ontevreden bent. Graag leg ik je hier meer over uit. Bij het aangaan van je overeenkomst ben je akkoord gegaan met de voorwaarden. Een van deze voorwaarden is: 15. Wanneer de leveringsovereenkomst binnen het eerste jaar wordt beëindigd, dan heeft energiedirect.nl het recht om (de waarde van) het eventuele geschenk of de actiekorting terug te vorderen met een maximum van € 100,- (€ 50,- euro per product). Dit doen we alleen als je het geschenk of de korting al ontvangen hebt. De vergoeding die we destijds voor je hebben vergoed valt hiermee onder een compensatie oftewel een geschenk. In dit geval hebben we hiermee het recht om de vergoeding terug te vorderen. Bovenstaande voorwaarden vindt je onder de productvoorwaarden ( https://www.energiedirect.nl/voorwaarden ). Deze voorwaarden zijn sinds 2017 niet veranderd. Geeft deze informatie je wellicht iets meer duidelijkheid? Met vriendelijke groet, Sharon Webcare energiedirect.nl

Alle klachten die gemeld zijn door Marcel Bouwman