Klacht: Vervallen tickets – gratis geld voor de Efteling

Pieter Van der Cammen op 20 juni 2023 over Efteling in de categorie Attractiepark

Afgelopen augustus kreeg ik voor mijn verjaardag twee tickets t.w.v. 46 euro per ticket voor de Efteling. Wij zaten na de zomer met een verhuis waardoor het bezoekje er niet meteen van kwam. Ook hadden we tickets voor Phantasialand gekregen, deze bleken een jaar geldig. In mei vonden we dan ook een gepast momentje om naar Phantasialand te gaan zonder problemen. Nu wouden we ook ons bezoekje aan de Efteling inplannen maar blijken deze tickets maar een half jaar geldig te zijn.
Ik snap dat parken een termijn op hun tickets zetten, maar één jaar is toch een standaard minimum! Een half jaar is echt veel te kort, zeker wanneer je de tickets niet zelf aankoopt voor een reeds gepland bezoekje.
Ik heb contact opgenomen met de Efteling om na te gaan wat onze opties zijn.
Wat blijkt: geen enkele optie om dat geld ook maar te kunnen compenseren!
Efteling heeft dus geld voor twee tickets gekregen en doet niet eens de moeite om iets voor dat geld terug te doen!
De man aan de telefoon sprak over prijsstijgingen en dat het daarom niet mogelijk was om deze te activeren, dat begrijp ik allemaal maar ik had hem dan ook voorgesteld om op te leggen indien de tickets duurder waren geworden.
Mijn volgende voorstel was een coupon of voucher ter waarde van dit bedrag.
Ook dit bleek geen optie te zijn, wat ik al zeker niet begrijp! Dan blijft dat geld toch ook bij hen?
Zij verliezen daar toch niets aan? In tegendeel, we zouden naar de Efteling gegaan zijn en daar ongetwijfeld nog meer geld hebben uitgeven.

Drie dingen aan de Efteling:
Verleng de geldigheid van de tickets, een half jaar is echt wel te kort!
Wees eerlijk en geef mensen hun geld terug bij het verlopen van hun tickets, al was het maar als een coupon.
Stuur een mail wanneer de vervaldatum van de online-tickets bijna bereikt is!
De persoon van wie we deze tickets kregen, heeft niets ontvangen!

Wij hebben er een enorm druk jaar opzitten waardoor we gewoon echt geen tijd hadden om te gaan en hebben er dus ook niet aan gedacht om eens te controleren of ze wel effectief één jaar geldig zijn.
Zeker nadat de tickets voor Phantasialand wel een jaar geldig waren, gingen we er van uit dat dit een standaard was.
Hadden ze ons gewoon maar een mail gestuurd, dan hadden we op tijd iets kunnen regelen.
Nu voelt het aan alsof ze stilletjes verzwijgen dat de tickets verlopen zodat zij 100 euro extra in hun zakken kunnen steken.
Wouden ze ons gewoon maar de waarde van die tickets in coupons geven, dan zouden we dat geld sowieso aan hun park besteden en waren zij alsnog niets verloren.
Maar de Efteling staat hiervoor niet open, heel jammer want ik had veel respect voor dit park.

Wat ons op dit moment de eerlijkste oplossing lijkt: geef ons gewoon de waarde van die twee tickets terug in de vorm van een voucher voor de Efteling. Het geld blijft binnen de Efteling en wij kunnen nog steeds gaan. Zijn de tickets duurder geworden? Dan kunnen we bij het afrekenen het resterende bedrag betalen.
We willen gerust alle informatie van de oorspronkelijke tickets doorgeven aan de Efteling, zodat ze kunnen nagaan of de twee tickets echt zijn en we ze daadwerkelijk nog niet gebruikt hebben.

8 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Efteling over deze klacht.

8 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Efteling in behandeling genomen

Bericht van Efteling

8 maanden geleden - Bedankt voor jouw bericht. We begrijpen dat het vervelend is als blijkt dat jouw tickets niet meer geldig zijn. Wanneer je de tickets aankoopt onze website dan zie je de geldigheid van de tickets. Je gaat akkoord bij de aankoop met de voorwaarden van het ticket. Wij kunnen je daarom geen compensatie aanbieden voor het ticket dat je niet hebt kunnen gebruiken. We bedanken je echter voor je tijd om jouw feedback te delen met ons en hopen je snel weer in de toekomst te mogen verwelkomen. ^Jamie

Reactie van de melder van de klacht Pieter Van der Cammen

8 maanden geleden - Maar dat is heel het ding: we zijn niet akkoord gegaan met de voorwaarden van het ticket want we hebben ze niet zelf gekocht. Ik vraag mij ook af wat één reden is waarom een voucher geven met dezelfde waarde voor de Efteling nadelig is? Omdat we dan alsnog kunnen komen, parking betalen en iets kopen om te eten/drinken? Omdat de Efteling zich dan als een menselijk bedrijf bewijst en geen miljoenen-bedrijf waarbij er absoluut niet afgeweken kan worden van het protocol? Omdat de Efteling dan bewijst hoeveel ze geven om hun klanten? Het opzoeken van de reserveringscode om na te gaan of de tickets effectief ongebruikt zijn en het maken van een voucher met dezelfde waarde neemt toch maar max. 10 minuten in beslag? Al was het maar een korting of een gratis parkeerticket, bewijs toch eens dat jullie het beste voorhebben met de mensen die graag naar jullie park komen. Bewijs toch eens dat dit voor jullie een prioriteit is en niet het binnenhalen van geld, want dit komt nu heel hard zo over. Laten we niets zeggen van het feit dat deze mensen hun tickets bijna verlopen terwijl ze misschien in een hele drukke chaotische periode in hun leven zitten, waardoor het niet abnormaal is dat ze de geldigheid van hun tickets vergeten/over het hoofd zien/gelijkstellen aan de geldigheid van andere parken hun tickets, om dan mooi de honderd euro in onze portefeuille te schuiven en niets voor hen te doen want ze zijn akkoord gegaan met de verkoopsvoorwaarden van hun gekregen tickets en de geldigheid staat toch op de tickets, jullie domme mensen. Geen greintje menselijkheid kan ik hieruit halen! Efteling bewijst zich hiermee echt niet als het bedrijf/park dat ze zo graag willen zijn. Ik geef eerlijk toe dat we aandachtiger hadden kunnen zijn en de geldigheid niet moesten gelijktrekken aan die van andere parken/even dubbelchecken, maar ik kan er gewoon echt niet bij wat het voor jullie zo onmogelijk maakt om ons een voucher t.w.v. die tickets te geven zodat we alsnog deze tickets kunnen gebruiken. Vandaar nogmaals mijn vraag: geef mij één reden waarom het voor jullie zo nadelig is om dit te doen? Iets in mij zegt dat het eerder een kwestie is van niet willen doen.

Alle klachten die gemeld zijn door Pieter Van der Cammen