Klacht: Fout van efteling

Andrea op 03 juli 2023 over Efteling in de categorie Attractiepark

Mijn zoon had op 28 juni 2023 een schoolreis met de middelbare school. Hij heeft alleen niet kunnen genieten van deze dag omdat hij, samen met 11 andere jongens, de toegang tot het park is ontzegd.
Mijn zoon en zijn drie vrienden zijn, nadat ze door de ingang van het park zijn gegaan, doorgelopen naar de ingang bij Symbolica. Daar aangekomen, zagen zij een groepje jongens aan de andere kant van het hek staan. Daardoor waren zij in de veronderstelling dat ze het park al op mochten. Ook omdat het hek open stond. Ze zijn daar doorheen gegaan en regelrecht naar de Baron gelopen. Aldaar aangekomen, bleef mijn zoon wachten bij de tassen terwijl de andere jongens naar de ingang van de Baron wilden lopen. Op dat moment kwam een medewerker van de Efteling die de jongens bij elkaar riep en aangaf dat dit niet de bedoeling was omdat zij te vroeg het park hadden betreden.
Er werd vervolgens een beveiliger gebeld. De beveiliger is er naartoe gegaan en vertelde de jongens dat zij niet over het hek mochten klimmen ondanks dat de jongens aan de beveiliger uitlegden dat het hek open stond maar dat werd niet geloofd.
De beveiliger heeft de jongens meegenomen naar de ingang van het park en daar werden zij overgedragen aan de docenten van de school. Er is een overleg geweest met de beveiliger en de docenten. Daaruit is de sanctie gekomen dat de jongens niet meer het park in mochten en opgehaald moesten worden door hun ouders.
Inmiddels een gebeld met de efteling en een mail gestuurd maar zij geven niet thuis. Wij willen de camerabeelden opvragen waarop te zien is of de jongens over het hek zijn geklommen of dat het hek open stond.
Ons inziens kan je van 13-jarige kinderen, die uitkijken naar een bezoek aan de Efteling, niet verwachten dat zij netjes voor een open hek blijven wachten totdat het 9:30 uur is en zij legaal het park op mogen. Zij zijn om 9:23 uur opgemerkt door een medewerker van de efteling. Dat is welgeteld 7 minuten voordat zij het park in mochten.
Mocht blijken uit de camerabeelden dat het hek wel degelijk open stond, dan heeft de Efteling hierin ook steken laten vallen. Wij vinden dan ook de toegepaste sanctie buitenproportioneel en is gebaseerd op aannames. Wij verwachten dan ook een passende compensatie voor de geleden schade.

Allereerst excuses vanuit de efteling en een dagticket voor de 12 jongens die nu uit onschuld door een open hek zijn gegaan en daardoor de dag van hun leven hebben moeten missen omdat volwassen mensen hun fouten niet willen toegeven uit angst voor een claim.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Efteling over deze klacht.

Bericht van Efteling

9 maanden geleden - Goedemiddag Andrea! De beveiliging heeft dit inderdaad in overleg met de school besloten. Wij willen je vragen om contact op te nemen met de school van jouw zoon voor meer informatie hierover! ^Anna

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Efteling in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht Andrea

9 maanden geleden - Leuk dat jullie ons wederom verwijzen naar de school. Uiteraard hebben wij al uitvoerig contact gehad met de school. Maar we moeten even een paar stappen terug. De beveiliging beticht de kinderen er van dat ze over de toegangspoort zijn geklommen. Aan de hand daarvan heeft de beveiliging aan school medegedeeld dat ze het park per direct moesten verlaten. De school had hier niets meer tegenin te brengen omdat die mogelijkheid niet werd geboden. De school heeft nog wel gevraagd om camerabeelden als bewijs maar de efteling heeft aangegeven dat die er niet zijn. Ik wil een simpel antwoord op mijn vraag: hoe komen jullie er bij dat de kinderen over de toegangspoort zijn geklommen. Van mijn zoon en de andere kinderen heb ik begrepen dat de toegangspoort open stond. Deze vraag kan alleen door de efteling beantwoord worden en niet door school. Graag uw reactie.

Alle klachten die gemeld zijn door Andrea