Klacht: Dramatische slechte klantenservice

op 15 mei 2020 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

Wat een dramatische (klanten)service heeft Ikea toch! Online lopen ze hopeloos achter.
Ik heb een aantal weken geleden online een bestelling geplaatst. Omdat het bijna een maand (!) zou kosten om een artikel dat gewoon op voorraad is, af te laten leveren dacht ik hem zelf maar op te gaan halen. Vreemd genoeg, moet je dan ook een week wachten en betaal je dezelfde €2,99 aan bestelkosten. Omdat ik nog wat meer wilde bestellen heb ik contact opgenomen met de klantenservice of ik dat in dezelfde order kon bijbestellen. Die gaven aan dat ik de order kon annuleren en een nieuwe bestelling kon aanmaken. Met de annulering kreeg ik het gehele bedrag inclusief orderkosten terug. Nadat ik de bestelling had geannuleerd kreeg ik ook netjes een mail dat ik het volledige bedrag zou terugkrijgen.
Tot mijn verbazing kreeg ik het bedrag zonder orderkosten teruggestort. Met veel moeite heb ik iemand bij de klantenservice kunnen spreken. Chat is twee dagen onbereikbaar geweest en telefoon is al snel een half uur wachten…. Beweert de medewerker van de klantenservice dat orderkosten niet worden vergoed en dat dit in de algemene voorwaarden zou staat. Op de website is hierover toch echt niet terug te vinden en op mijn vraag waar ik dat dan in de algemene voorwaarden kon vinden, kon geen antwoord worden gegeven (het staat namelijk ook niet in de algemene voorwaarden!). Er gaat sowieso iets fout: er wordt structureel te weinig terugbetaalt of de communicatie over de voorwaarden bij annuleren is onvoldoende. Het gaat maar om €2,99 maar als je dit bij alle klanten doet, kan je onterecht er een leuk bedrag aan overhouden! De medewerkster ging het navragen en verzekerde mij zou dat de verantwoordelijke afdeling hierop bij mij zou terugkomen. Niet dus…. Na drie weken nog niets gehoord.
Vorige week wederom de klantenservice gesproken en toen was het verhaal dat de orderkosten altijd apart worden teruggestort.
Gebeurde wederom niet en nu beweert de klantenservice dat ik een voucher kan krijgen. 4 keer een ander verhaal en niemand die met inhoudelijke argumenten komt, waarom ik die orderkosten niet terug krijg.

1) Terugbetaling van de orderkosten
2) Voorwaarden, communicatie en proces moet met elkaar in overeenstemming zijn, zodat anderen niet hetzelfde overkomt. Als het beleid is dat orderkosten niet worden terugbetaald:
- moet dat duidelijk in de voorwaarden staan én
- duidelijk worden aangegeven als je een bestelling annuleert
- door de klantenservice consistent worden gecommuniceerd

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over IKEA

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over IKEA nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Markym