Klacht: Discriminatie van stichtingen enverenigingen

op 19 augustus 2016 over ING in de categorie Banken

Wij zijn als stichting sinds de oprichting in 1981 klant van ING. Toen wij onze kredietruimte wilden verhogen, kregen wij telefonisch te horen dat ING heeft besloten dat aan verenigingen en stichtingen per definitie geen financiering verstrekt wordt, ongeacht de jaarcijfers etc. Op mijn vraag of ING eventueel een hypotheek zou verstrekken als wij ons bedrijfspand zouden willen kopen werd geantwoord dat ze dat voor verenigingen en stichtingen NIET doen.
Alle wervende teksten voor verenigingen en stichtingen op de site van ING zijn dus alleen als je geld brengt, maar niet als je geld (tijdelijk) nodig hebt.

Als ING haar beleid wijzigt en verenigingen en stichtingen op dezefde manier behandelt als ondernemers

9 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

9 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

Bericht van ING

9 maanden geleden - Beste Kees, Ik kan me voorstellen dat je hier als trouwe klant teleurgesteld over bent. Onder andere het feit dat een vereniging of stichting uit meerdere (rechts)personen bestaat (voorzitter, penningmeester, etc.) maakt dat het vaak niet mogelijk is om een financiering te verstrekken. Het is echter niet per definitie niet mogelijk. Verenigingen en Stichtingen kunnen we niet op de zelfde manier beoordelen als ondernemers. Veelal hebben Verenigingen en Stichtingen namelijk geen winstoogmerk. Bij een ondernemer doet ING zaken met de ondernemer/aandeelhouder(s), terwijl een stichting of vereniging bestaat uit leden. Het beleid is daarom dat we zeer terughoudend zijn bij verengingen en stichtingen. ING kan in een sommige specifieke situaties wel een vereniging of stichting een financiering verstrekken. Dit is afhankelijk van een aantal factoren zoals zekerheid van geldstromen, garantiestellingen van bijv. gemeentes en de structuur. Ik heb jouw klacht ingediend. Je ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie met een uitgebreide uitleg hierop. Vriendelijke groet, Hilde ING Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door StIB