Klacht: Defecte Kindle wordt niet vervangen

op 17 mei 2019 over Amazon in de categorie Internetshops - Algemeen

Ik ben een trouwe klant van Amazon. Eind vorig jaar kocht ik mijn derde Kindle, zodat ik mijn tweede – iets oudere model – aan mijn moeder cadeau kon geven. De Kindle bleek in de aanbieding van 140 euro voor 99,95. Een goede deal!

(Ik heb inmiddels zo’n 1.000 ebooks gekocht via Amazon.nl, dus ik ben echt een goede klant. En nee, ik heb ze niet allemaal gelezen …)

Na een paar maanden begon de batterij van mijn Kindle ineens veel te snel leeg te lopen. In eerste instantie liep hij binnen een week leeg, later binnen een dag.

Ik mailde Amazon.nl en moest een aantal vragen beantwoorden en testjes doen. Na een week kreeg ik ineens het bericht dat ik mijn klacht via Amazon.de in moest dienen, omdat ik de Kindle daar gekocht had.

Ik deed dat, en het onderzoek ging verder, overigens via dezelfde Nederlandse medewerker.

Na vier weken puzzelen kreeg ik te horen dat ik een nieuw exemplaar zou krijgen. We hadden alles geprobeerd en ik werd bedankt voor mijn geduld.

Een paar dagen later kreeg ik ineens een mail of ik de Kindle retour wilde sturen. Ik zou dan mijn geld terugkrijgen en een nieuwe kunnen kopen.

Maar een nieuwe kost nu 140 euro. Het omruilen van een defect exemplaar (binnen het wettelijke jaar garantie) zou mij ineens 40 euro kosten.

Ik stuurde een vriendelijke mail, dat ik daar niet mee akkoord ging.

Ik kreeg de volgende reactie:

“Bedankt voor uw eerlijke mening dat u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing.. Uw mening is belangrijk voor ons.

U geeft aan dat u liever een vervangend item had ontvangen, dit was helaas niet mogelijk. Een vervangend item is geen nieuw item maar een refurbished product, en kan best ouder zijn dan het apparaat dat u had.
Om u tegemoet te komen hebben wij u uit coulance een volledige terugbetaling gegeven en niet alleen de dagwaarde van het item.
Het is helaas niet mogelijk om u ook nog tegemoet te komen in een prijsverschil omdat het item nu duurder is op onze site.

Feedback van klanten wordt voortdurend door Amazon gecontroleerd om ervoor te zorgen dat we de winkelervaring van onze klanten bij Amazon continu kunnen verbeteren. We hebben uw feedback daarom al doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.

Ik hoop dat u begrijpt dat we hier niets meer aan toe te voegen hebben.“

Ineens was er geen sprake meer van het vervangen van een defect exemplaar, nu was er ineens sprake van “coulance”. Onderaan de mail stond ook nog een disclaimer “wij participeren niet in processen voor alternatieve beslechting van consumentengeschillen“ [-] U kunt uiteraard altijd juridische stappen ondernemen.“

Ik ben tevreden wanneer Amazon mijn defecte Kindle omruilt voor een werkend exemplaar, of de batterij van de defecte Kindle laat vervangen.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Amazon

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Amazon nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Schrijvermarcel