Klacht: Correctiefactor gas

op 25 april 2017 over EnergieDirect in de categorie Energieleveranciers

Er is iets geks aan de hand met de correctiefactor gas, die wordt toegepast door Energie Direct.

Bovenop mijn gas verbruik van 421 m3, komt er een factor van 0.02086, zodat er 9 m3 wordt bijgeteld op mijn jaarafrekening. Mijn verbruik wordt dus: 430 m3

Op de afrekening van een andere klant van Energie Direct, die een paar straten verderop woont, wordt een correctiefactor toegepast van: 0.00445 en een correctiefactor van: – 0.00355.

Gevraagd aan de klantenservice van Energie Direct waarom er 9 m3 meer wordt berekent, wordt er aangegeven, dat dit door de correctiefactor komt en dat daar niets aan te doen is. Maar op een verbruik van 421 m3 is een correctie van 9 m3 wel behoorlijk veel.

Hoeveel beter is mijn gas, dat waarschijnlijk door dezelfde leiding komt als het gas van de andere klant?

Onbegrijpelijk voor mij en waarom is er een verschil in correctiefactor tussen klanten.

Waar kan ik de juiste informatie over de correctiefactor vinden op de website van EnegieDirect.
Klant: 0131184557

Als ik een helder en duidelijk antwoord krijg, waarom er 9 m3 meer wordt berekent op mijn jaarnota en waarom de correctiefactor niet voor alle klanten gelijk is. En kom nou niet met het antwoord dat er bij de andere klant een fout is gemaakt, want daar trap ik niet in.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar EnergieDirect over deze klacht.

Bericht van EnergieDirect

3 maanden geleden - Beste meneer van Hees, De calorische waarde is de hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter (m3) gas kunt halen. De gasmeter meet hoeveel kubieke meter gas u gebruikt. Maar u betaalt voor de hoeveelheid energie die u eruit haalt. De ene keer haalt u een bepaalde hoeveelheid energie uit een kubieke meter gas, en een maand later kan dat minder energie zijn. Dat komt doordat gas een natuurproduct is. De calorische waarde van gas kan dus schommelen. U betaalt dus niet de kubieke meters gas die u gebruikt, maar de energie die u eruit kunt halen. Daarom houdt de netbeheerder bij wat de gemiddelde calorische waarde is van het gas dat hij u geeft. Met deze gemiddelde calorische waarde kan hij uitrekenen hoeveel energie u hebt gekregen als u een bepaald aantal kubieke meters gas hebt gebruikt. U kunt dat terugzien op uw rekening: het aantal kubieke meters wordt vermenigvuldigd met een bepaald getal. Zo berekent het energiebedrijf de verbruikte hoeveelheid energie. Voor deze energie betaalt u. Met vriendelijke groet, Denis Webcare

Reactie van de melder van de klacht Luc

3 maanden geleden - Dat is geen antwoord op mijn vraag, waarom er een verschil is tussen klanten v.w.b de correctie factor. Mijn gas en dat van een andere klant van EnergieDirect, komt uit dezelfde gas aanvoerleiding maar de correctiefactor is niet hetzelfde. Ook ons verbruik is bijna gelijk. Waar kan ik de correctie factor vinden en zelf narekenen. Heb nu toch het idee dat jullie maar iets doen.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door EnergieDirect in behandeling genomen

Bericht van EnergieDirect

3 maanden geleden - Beste Luc, Het is lastig voor mij om zo een antwoord op uw vraag te geven. Naast de correctie factor die op de jaarafrekening te vinden is, is het namelijk ook belangrijk te kijken naar de periode van de jaarafrekening. De Nederlandse Gasunie stelt namelijk iedere maand de calorische waarde van het gas vast. Dat betekent dat op uw jaarafrekening inderdaad een andere correctiefactor te vinden is dan op de jaarafrekening van uw buurman. Om een goede vergelijking te kunnen maken en aan te kunnen geven wat de oorzaak van het verschil is, wil ik u vragen of u in de gelegenheid bent om deze gegevens per e-mail te sturen naar webcare@energiedirect.nl. Dit stelt mij in staat om uw vraag naar volledigheid te beantwoorden. Met vriendelijke groet, Mariska Webcare energiedirect.nl

Reactie van de melder van de klacht Luc

3 maanden geleden - Beste Mariska, Ik heb zojuist (01-05-2017) mijn jaarafrekening gestuurd naar webcare@energiedirect.nl, ook de afrekening van 2015 heb ik gezonden. Zodat je kunt zien dat het verschil wel erg groot is.

Reactie van de melder van de klacht Luc

3 maanden geleden - Klacht opgelost Veelvuldig contact met de klantenservice, maar het bleef hopeloos. Kreeg een reactie, waarvan de tranen in de ogen schoten en had het gevoel, dat ik als een debiel werd behandeld. Heb een reactie terug gestuurd en toen begon Energie Direct serieus te reageren en was het binnen een paar minuten opgelost. Het antwoord: Beste heer Van Hees, Naar aanleiding van je e-mailbericht, bevestig ik je het volgende. Zoals mijn collega eerder al aangaf: De gasmeter meet hoeveel kubieke meter (m3) gas je verbruikt. De correctiefactor gas, die landelijk wordt vastgesteld, bepaalt hoeveel energie je uit een m3 gas kunt halen. Je betaalt voor de hoeveelheid energie die je uit gas haalt. Daarom is je verbruik niet gelijk aan het verschil tussen de begin- en eindstand van je gasmeter. Vergelijken van nota's met andere verbruikers heeft weinig tot geen nut simpelweg omdat de ene verbruiker de andere niet is. Ik doel hierbij op douche/bad gebruik, gasoven/gaspit gebruik, is er vloerverwarming, gaat de verwarming snel aan en zo ja hoe hoog, etc. etc Mijn reactie: Wat een ontzettend kul verhaal. Hoeveel medewerkers kramen nu onzin uit. Ga dit antwoord op klacht.nl plaatsen, dan kunnen lezers ook lachen om deze kul. Vanaf dat moment werd ik direct serieus genomen en tot mijn volle tevredenheid opgelost door Dhr. Jos Alink. Hij heeft e.e.a. direct bevestigd via de mail: Beste heer Van Hees, In ons telefoongesprek van 4 mei 2017 hebben wij het volgende besproken: · Allereerst bied ik u namens Energiedircect mijn excuses aan voor het door u ervaren ongemak. U heeft hiermee niet de service gekregen die u van ons mag verwachten. · Wij hebben gesproken over de calorische toeslag voor gas. U geeft aan dat u mijn uitleg heeft begrepen. · Wat ik helaas niet kan verklaren is dat er op de eindafrekening 9 m3 verschil zit tussen eindstand en beginstand en bij de jaarafrekening van vorig jaar slechts 1 m3. Het gasverbruik op de jaarafrekening 2015/2016 en de eindafrekening is nagenoeg gelijk. Ik ga deze case doorzetten naar de afdeling die hier verantwoordelijk voor is. · Uit coulance maken wij, binnen acht dagen na het versturen van deze e-mail, een bedrag van 10 euro (10 m3 x 60 eurocent plus 4 euro voor vergoeding telefoonkosten. Nu heeft dat volgens mij helemaal niet te maken met coulance, want er zit gewoon een onverklaarbare fout in het systeem dat de jaarafrekening genereert, maar ik vind dat het nu heel goed is opgepakt door Dhr. J. Alink. Wat mij betreft is mijn klacht volledig opgelost en vandaag kreeg ik het geld op mijn rekening bijgeschreven.

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat EnergieDirect een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

EnergieDirect

Heeft op 09 mei 2017 om 13:25 geantwoord

Beste Luc,

Fijn om te lezen dat je klacht is opgelost en dat je tevreden bent met de oplossing die je geboden is. We willen je bedanken voor je feedback, we zullen het meenemen in onze klachtenafhandeling voor in de toekomst.

Mocht je nog vragen hebben dan horen wij dat graag.

Denis
Webcare energiedirect.nl

Alle klachten die gemeld zijn door Luc