Klacht: Club Staatsloterij

op 17 oktober 2016 over Staatsloterij in de categorie Loterijen

Er is een nieuwe app en men kan voor de online/offline gekochte staatsloten punten verzamelen, om deze weer in te zetten voor het meedoen met een extra loterij voor prijzen. “Club Staatsloterij”
De app biedt je de mogelijkheid om de barcode op de loten te scannen en deze verschijnen in een lijst. Deze lijst verschijnt in een overzicht op de app. De ingescande loten vertegenwoordigen een puntensaldo.

De app heb ik ergens midden september geopend en meteen mijn loten die ik nog had liggen ingelezen. Daar waren ook nog oudere trekkingen bij (Mei, Augustus en volgens mij Juli, in ieder geval ook een trekking die op de eerste van de maand plaatsvindt).
Na het scannen zag ik een behoorlijke rij loten staan. Mooi, dat is een goed begin met punten verzamelen. Ik speel al zeker drie jaar mee online, en meer als 25 euro heb ik nog nooit gezien, vooral online is het meestal het minimumbedrag van 10 euro wat er terugkomt.
Koop per jaar ongeveer 10 keer extra offline nog een straatje 1/5 staatsloten.

Enkele weken later heb ik naast mijn online loten nog een straatje 1/5 loten gekocht en na de trekking ingelezen. Bij het bestuderen van de lijst van ingelezen staatsloten ontbreken alle voorheen ingelezen loten. Die zijn weg. En de loten zijn inmiddels na het inlezen weggebracht naar de winkelier en ingewisseld! De punten die deze loten vertegenwoordigen zijn ook niet bijgeschreven.

Gebeld met de Staatsloterij: vriendelijke telefoniste, maar er is niets opgeslagen of na te kijken, de gegevens zijn er niet meer (zijn ze ook zo onvoorzichtige met fraudegevoelige kanten van de app???) dus er is geen back up en men kan dus alleen nog maar zeggen: sorry, we kunnen niets voor u doen, jammer voor u.

Wat ik niet begrijp is dat er een app, met een heel systeem erachter wordt opgezet. Deze app werkt blijkbaar niet goed, je kunt sparen voor punten, maar als blijkt dat de app instabiel is en je gegevens niet veilig vastgelegd zijn, dan is dat voor jou als gebruiker “vervelend, maar we kunnen hier niets aan doen”…

Het lijkt mij dat de Staatsloterij er alles aan gelegen is om haar goede naam en betrouwbaarheid te onderstrepen. Hier een gemiste kans.

Mocht ik het verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik dat graag, maar de helpdesk heeft mij niet teruggekoppeld dat ik iets verkeerd heb gedaan of niet goed begrepen…

1. Mijn scan geschiedenis/gegevens terughalen (ik log in, ik sla gegevens online op, het gaat hier om data die gevoelig is en geld kan vertegenwoordigen)

2. Als blijkt dat men geen back up heeft van deze gegevens, de punten van de drie trekkingen bijschrijven op mijn saldo.

3. Als punt 1 of 2 niet worden uitgevoerd, dan een goed gesprek met een bestuurder/MT lid van Staatsloterij.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Staatsloterij over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Staatsloterij in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Staatsloterij een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Staatsloterij

Heeft op 18 oktober 2016 om 11:51 geantwoord

Geachte heer Plugboer,

Zoals zojuist telefonisch besproken bevestig ik u hier nog het volgende. Het sparen van punten voor Club Staatsloterij door middel van inscannen is mogelijk indien de loten met een latere trekkingsdatum zijn aangeschaft dan de aanmelddatum voor Club Staatsloterij. Ik dank u voor de feedback dat deze informatie duidelijker naar voren kan komen tijdens het inscannen van (oudere) loten.

De lotnummers die u inscant zullen verloren gaan wanneer u de cache van uw telefoon opschoont, daar de lotnummers slechts op uw telefoon worden opgeslagen; de bijbehorende punten blijven echter uiteraard geldig en in te zetten.

Mijn excuses voor de ontstane verwarring en veel speelplezier gewenst in de toekomst!

Cas van Dijk
Klantenservice

Reactie van de melder van de klacht Marcopeeee

1 maand geleden - Geachte heer Van Dijk, Dank u voor de snelle reactie. Ik ben tevreden met de reactie, hoe jammer ik het ook vind om voor de oudere staatsloten voor inschrijvingsdatum geen punten te mogen ontvangen. Graag zie ik binnenkort een meer duidelijke verwijzing in de app zelf in plaats van in de algemene regelementen of veelgestelde vragen. Uit uw reactie aan de telefoon en in de bovenstaande bevestiging heb ik daar verder alle vertrouwen in. Met vriendelijke groeten, Marco Plugboer

Alle klachten die gemeld zijn door Marcopeeee