Klacht: Dreigen met 40 euro retourkosten

op 15 februari 2020 over City-Bikes.nl in de categorie Internetshops - Fietsen

Een paar weken terug een fiets besteld bij deze webshop.

Op de website de volgende informatie:
Indien de bezorger tot tweemaal toe uw bestelling niet heeft kunnen afleveren, laten zij een bericht achter om contact op te nemen voor het maken van een nieuwe bezorgafspraak of kunt u de bestelling ophalen bij het dichtstbijzijnde depot.

De avond voor de eerste bezorgpoging ontving ik een e-mail met een tijdsvak van 8:00-18.00 uur!! m.a.w.: blijf maar de hele dag thuis en regel maar een vrije dag.

Aangezien ik gewoon een baan heb kon ik niet de avond ervoor een vrije dag besluiten op te nemen. Door onduidelijke info op de website wist ik ook niet exact wanneer de bestelling geleverd zou worden.

De webshop hierover na de 1e bezorgdag gemaild. Want wat bleek: ik kon geen bezorgafspraak inplannen.
Uiteindelijk zag ik woensdags dat – na een 2e mislukte bezorgpoging – de fiets was afgeleverd bij een DHL depot 20 km van mijn huis verwijderd! Men verwacht dus dat ik zonder eigen auto een pakket van 1,20 bij 60 cm en 20kg ga ophalen 20 km verderop.

Toen besloten contact op te nemen met de webshop. Maar het telefoongesprek dat daarop volgde was alles behalve klantvriendelijk. Er werd gedreigt dat, wanneer ik de zending niet zou ophalen, ik 40 euro zou moeten betalen. Met daarbij de opmerking: Doe nu niet alsof u verbaast bent, u had het zelf op de website kunnen lezen.

De houding van de klantenservice medewerker heeft mij doen besluiten om de fiets niet op te gaan halen. Dreigementen werken bij mij niet.

Ik hen de webshop vervolgens gewezen op alles wat zij fout doen in de informatieplicht die zij naar hun klanten hebben. o.a.:
– Duidelijke aflevertijden vermelden
– Retourkosten moeten genoemd staan (niet het geval)
– Misleidende informatie over wat als niet thuis
– Er staan 4 vervoerders genoemd (welke vervoerder kan ik verwachten en welke service hoort daar bij)
– etc

Het email contact was wederom alles behalve probleemoplossend. Elke email werd met dezelfde naam ondertekend. Maar soms deed met zelfs alsof ze de comolete communicatie gemist hadden. De enige input die ik kreeg: als u het niet ophaalt brengen wij u 40 euro in rekening op het te crediteren bedrag.

Na circa 1.5 week heb ik de bestelling uiteindelijk ontvangen. Redem daarvoor bleek dat de DHL depot manager wel de moeite heeft genomen om de fiets uiteindelijk nog een keer af te leveren. Ik wil benadrukken dat dit zeker niet op initatief van de webshop was!

Mijn fiets heb ik nu in bezit. Maar deze webshop werkt alles behalve volgens de regels, die ik vanuit mijn werkervaring in de e-commerce zelf regelmstig invulling heb moet geven.

Wat bleek trouwen: de webshop kiest zelf voor zakelijke zending via dhl. De zakelijke zendingen hebben vele nadelen voor aflevering aan particulieren. Dit soort informatie wordt niet gedeeld met de klant, de kosten worden wel op de klant verhaald.

Na mijn uitgebreide e-mail zie ik nog steeds geen actie aan de kant vand e webshop om beter te voldoen aan hun informatieplicht. Daarom hierbij alsnog de klacht.

- Als deze webshop haar kop uit het zand haalt en klanten eerlijk gaat informeren.

6 dagen geleden - Ik heb een email gestuurd naar City-Bikes.nl over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Naam11