Klacht: Koop geen auto bij BVA! Zij verkopen kapotte auto’s!

op 26 maart 2020 over BVA Veilingen in de categorie Online Veiling

Ik heb via BVA actions een Seat Ibiza gekocht. Helaas moest ik werken op de kijkdag en heb ik toen gebeld naar het hoofdkantoor voor de gegevens van de verkopers. Deze mocht ik niet ontvangen vanwege de privacy wet. Op de vraag bij wie ik dan terecht kon met vragen over het kavel, kreeg ik als antwoord dat ik mijn vragen bij hen kon stellen. Toen ik mijn vragen stelde over de conditie van de auto zeiden ze dat ze daar niets over wisten en mochten er gebreken zijn, dat deze in de kavelomschrijving zouden staan.

In de kavelomschrijving staat echter bij technische schade, normale gebruikerssporen maar verder staat er niets bij qua eventuele problemen. Toch een bod gedaan en de kavel gewonnen.

Nu heb ik de auto opgehaald. De centrale vergrendeling werkt totaal niet. De deur aan de bestuurderskant kan van buiten met de sleutel open. De deur aan de passagierskant kan, als de auto op slot zit, alleen vanuit binnen open als je het pinnetje bij het raam omhoog doet. Dus niet van buiten met de sleutel. De linker achter deur kan alleen met het pinnetje open. De rechterachterdeur doet het helemaal niet meer. Deze kan niet open of dicht. Het pinnetje waarmee je hem van het slot af haalt zit vast. Dit is natuurlijk levensgevaarlijk als je met nood de auto uit moet. Het kan niet zo zijn dat je achter gewoon opgesloten zit. Doordat de centrale vergrendeling het niet doet zit de tankdop ook op slot en kan deze dus niet meer open.

Deze gebreken hadden zeker gemeld moeten worden in de kavelomschrijving.

Om het nog leuker te maken, de auto naar huis gereden en toen ik er de volgende dag in wilde rijden stopte hij na 500 meter en krijgen we hem niet meer aan de praat. De de motor start niet meer.

Ik laat het hier uiteraard niet bij zitten. Ondanks dat er geen garantie op de producten zit, moeten ze transparant zijn over de eventuele gebreken. Nu heb ik dus 900 euro door de wc gespoeld en dan heb ik het alleen over de aankoopkosten en niet de kosten die ik moet maken bij de garage waar hij nu staat. Dit is oplichterij!

In het gunstigste geval nemen ze de auto terug. Zij hebben bewust informatie verzwegen en hebben niet genoeg gelegenheid geboden voor mij om informatie over het voertuig te verkrijgen. Is dit niet het geval, dan moet die centrale vergrendeling gemaakt worden. Dit stond niet gemeld en dit had zeker vermeld moeten worden. Buiten dat ga ik er vanuit dat de auto niet de volgende dag er al mee op zou moeten houden dus zou een vergoeding in de kosten niet meer dan redelijk zijn. Een andere optie is dat ik de auto mag ruilen tegen een auto in de zelfde prijsklasse.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar BVA Veilingen over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door BVA Veilingen in behandeling genomen

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat BVA Veilingen een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

BVA Veilingen

Heeft op 30 maart 2020 om 16:56 geantwoord

Beste meneer Bouman,

Vervelend dat de auto niet naar verwachting is. Als consument heeft u een onderzoeksplicht waarbij de kijkdag van groot belang is. Zeker bij voertuigen is het belangrijk om deze op de kijkdag te bezichtigen, ook op de kijkdag had u de auto mogen starten en verder kunnen en mogen controleren.

De kavels worden verkocht zoals ze worden aangeboden en vanuit daaruit word een omschrijving gemaakt. Daarom adviseren wij alle klanten om gebruik te maken van de kijkdagen die wij organiseren.

Het spijt me dat we u niet verder kunnen helpen.

Evert - BVA Auctions

Heeft op 30 maart 2020 om 17:07 geantwoord

Ik begrijp uiteraard dat de kijkdag van belang is. Helaas is de kans dat iemand er op de kijkdag achterkomt dat de auto er twee dagen later mee op houdt, èrg klein. Verder is het een kwestie van de sleutel in het slot steken om er achter te komen dat de centrale vergrendeling het niet doet. Er is door een medewerker van jullie toegegeven dat dit vermeld had moeten worden in de kavelomschrijving. Het is nu gewoon een kwestie van service naar uw klanten toe. Er is naar mij al toegegeven dat er een fout is gemaakt en er wordt vervolgens niets mee gedaan. Verder verwacht ik toch dat jullie geen auto's verkopen die er naar 50km mee ophouden? Ik snap dat het een veiling is. Maar met zulke bedragen kan het niet zo zijn dat je maar 'pech' hebt en een kapot product koopt. Ik verneem toch graag een andere oplossing, want hiermee neem ik absoluut geen genoegen.

Robin Bouman

Alle klachten die gemeld zijn door Robin.bouman31