Klacht: Bus en trein sluiten niet op elkaar aan

Eef Aaten op 16 november 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Geachte Arriva,

Graag wil ik een klacht indienen voor de bus en de trein vanaf Buitenpost. Ik loop stage in Kollum. Ik woon in Zuidhorn. Ik ga 4 keer in de week met de trein en de bus naar Kollum en aan het eind van de dag weer naar Zuidhorn. Nu heb ik meerdere keren meegemaakt dat de stop-trein naar Groningen al is vertrokken wanneer ik aankom bij Station Buitenpost. In de 9292 app staat dat de trein zou moeten vertrekken om 15 minuten over het hele uur en 15 minuten voor het hele uur. Deze week heb ik al 2 keer hierdoor te trein gemist omdat de trein te vroeg vertrekt.

Ik vindt dat de bus vanuit Kollum eerder moet arriveren want de reistijd naar buitenpost is te kort. De overstap tijd is vaak een half minuut tot niet halen van de trein.

De chauffeur van de bus wil altijd in een busvak stoppen. Waardoor de trein voor onze neus vertrekt. Ook al vraag je dit aan de chauffeur wil hij ons er niet eerder uit laten. Dit noem ik pest-gedrag. Vervolgens zitten wij in de kou op het station te wachten op de volgende trein.

Als er meer overstap tijd komt tussen de bus en de trein vanaf buitenpost. Je hebt aldoor maar een halve minuut om over te stappen. Of de bus moet eerder vertrekken uit kollum. Of de trein naar Groningen moet op de afgesproken tijd vertrekken vanaf Buitenpost. Dit is geen doen zo.

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 16 november 2017 om 19:05 geantwoord

Beste Eef Aaten,

Erg jammer om te lezen dat dit je ervaring is. Begrijpelijk dat je baalt als je de trein voor je neus ziet vertrekken.

Om de veiligheid op het spoor te garanderen is de dienstregeling van de vervoerder vastgelegd. Het op tijd, volgens dienstregeling, vertrekken is een bij ProRail vastgelegde afspraak met alle vervoerders. Het startsein voor vertrekkende treinen geschiedt automatisch, 45 seconden voor vertrek. Dan begint de vertrekprocedure waarna de deuren 10 seconden voor vertrek sluiten, en de trein vervolgens op de hele minuut vertrekt.

De trein kan vanuit Buitenpost niet te vroeg vertrekken. Dit systeem gaat volledig automatisch.De seinen blijven dan nog op rood staan. Als het sein op groen staat dan moet de machinist weg. De machinist heeft verder ook weinig invloed op dit proces.

Vanaf 10 december komt er een nieuwe dienstregeling. Heb je al gekeken of er dan misschien extra ruimte komt om over te stappen? De nieuwe dienstregeling vind je op https://www.arriva.nl/a/dienstregeling/dienstregeling-2018/home.htm.

Mocht je nu of in de toekomst nog vragen hebben over deze melding of een ander voorval, dan adviseer ik je om contact met ons op te nemen via onze Twitterpagina onder @Arriva_NL , Facebookaccount www.facebook.com/ArrivaNederland of ons online contactformulier: https://bit.ly/

^LH
Arriva Webcareteam

Eef Aaten

Heeft op 17 november 2017 om 22:07 geantwoord

Het gaat mij er niet om dat de trein later moet vertrekken. Het gaat erom dat de bus niet aansluit op de trein tijden. De bus komt bijna altijd te laat aan bij de halte waar ik op stap. De bus zal dus eerder moeten vertrekken of proberen zich aan de tijd te houden.

Alle klachten die gemeld zijn door