Klacht: boetevoordeel rente

op 19 september 2016 over ING in de categorie Banken

Ik heb op het moment mijn huis moeten verkopen.
Nou hoor ik net van de ing dat ik wel nog eventjes een boete erbij krijg van ongeveer 5000 euro, omdat wij een boetevoordeel rente hebben.
De kans dat ik ons huis nu niet kan verkopen is erg groot, want er blijft ook een restschuld achter op de verkoop en ik kan die 5000 euro niet betalen, want hiermee willen we inlossen op onze restschuld.
We zijn bezig met een nieuwe aankoop en mochten we bij de ing blijven dan krijgen we het bedrag weer terug, maar staat er los van dat ik wel eerst alles moet voorschieten van geld dat ik niet heb.

Op het moment is de woningmarkt natuurlijk niet erg op peil.
Mensen kunnen bijna niet meer kopen vanwege eigen inleg die erg hoog staat etc.
Ik zou het erg op prijs stellen dat u met een gepaste oplossing komt, zodat de verkoop van ons huis door kan gaan en ook een nieuw huis kan aankopen zodat ons gezin niet op straat komt te staan!
Beter nog zou het de bank netjes staan om het boetevoordeel rente te verwijderen en mensen te helpen ipv nog verder in de schulden te werken.

Groetjes, Chantal

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 19 september 2016 om 17:22 geantwoord

Beste Chantal,

Het spijt me om te moeten horen dat je genoodzaakt bent om je huis te moeten verkopen.

Wanneer je bij het afsluiten van je Hypotheek in combinatie met voordeelrente akkoord bent gegaan met de voorwaarden dan zit hier een boete aan verbonden bij verkoop. Dat klopt inderdaad. Jammer genoeg kan de boete er niet afgehaald worden. Het spijt me!

Mag ik vragen waarom je je huis moet verkopen?

Vriendelijke groet,
Linh
ING Webcare

Heeft op 20 september 2016 om 08:16 geantwoord

Vanwege een scheiding moeten wij gedwongen verkopen.
In eerste instantie was er sprake dat we NHG zouden hebben waarvan wij niet beter wisten dat we dit hadden.
Na veel uitzoekwerk van aantal partijen blijkt dat dit toch niet het geval is terwijl er ons altijd verteld is dit wel te hebben dus het verlies is al voor onze rekening en dan nu ook nog zo'n fraaie boete erbij van 5187euro maakt het plaatje er niet beter op. De woekerpolis van de ING zal er dus voor zorgen dat wij ons huis waarschijnlijk niet kunnen verkopen, maar zeker geen nieuw huis kunnen kopen. Dit wil zeggen dat ik dus met mijn zoontje op straat kom te staan en daarvoor wil ik jullie wel vriendelijk bedanken! Optie huren is er voor ons niet want ik zal eerst de restschuld moeten terug betalen die er sowieso al komt.
Vind het raar dat een bank die normaal ervoor is om mensen te helpen je alleen maar dieper in de schulden helpt en daarvoor mogen jullie je diep schamen!!!

Bericht van ING

2 maanden geleden - Hoi Chantal, Ik vind dit echt heel vervelend om te horen, maar zoals Linh ook al aangaf als jullie met de voorwaarden akkoord zijn gegaan kan ik hier niks aan veranderen. De boete kan er niet maar zo af gehaald worden. Groetjes, Femke ING Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door latnahc